Gå till innehåll

Lysmata amboinensis med rom vad göra?


Ove.P

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har 2 st Lysmata amboinensis. Nu har en av dem en massa rom som tyvärr kommer att bli uppäten. Men jag funderar på att till nästa gång ha ett litet kar som den kan få släppa rommen i. Nu till min fråga vad krävs för att kunna föda upp Lysmata amboinensis? är det svårt och omständigt? någon med erfarenheter som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rommen bär räkan men en natt efter två veckor ungefär sätter sig räkan på en sten högt upp med baken upp och skakar loss de just kläckta larverna. De är knappt 3 mm långa och äter rotiferer. Men de har 7 hudömsningar som frisimmande innan de tar form som räkor. Vid varje ömsning dör de flesta så fler än tre hudömsningar är det inte många amatörer som klarat att få dem att överleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Nu har en av mina Lysmata amboinensis också satt sig på en sten högt upp, med baken upp och skakat ut de just kläckta larverna (massor av larver). Är det någon på Guiden som lyckats att få en eller annan att överleva?

Tips på länk där man kan läsa om hur man lyckas (nästa gång det sker) utöver vad som beskrivs i denna länk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...