Gå till innehåll

Har valt ut ett akvarium


MathiasH

Rekommenderade inlägg

Vill bara flagga att det karet är ganska hemskt för saltvatten. så som karet är byggt så är det väldigt lite syre som kommer in i karet, för sötvatten spelar det inte så stor roll men för salt är det väldigt viktigt med syrehalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 liter är vääääldigt lite. Sen ska där ner skummare, cirkpump och ev. något filter. Eftersom det är glas på ovansidan får du inte ner det. Belysningen kommer troligtvis inte hålla några koraller levande och det få litrarna rekommenderas inga fiskar.

Kolla runt bland folks trådar och se hur de har det.

Kanske ett clownhotell eller ett RSM är passande herr Matthias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag använda det som sötvattensakvarium. Men kan jag ha en liknande inredning som håller sig fri från alger m.m.

Eller kan det vara bra att ha någon dålig fisk eller två som håller rent där i? Jag antar att det måste följa med nån syretillförsel eller är det mer ett sånt för guldfiskar?

Tycker att det är stilrent och går möblera in diskret i inredningen hemma, kan kanske köpa ett annat akvarium för just saltvatten.

Angående sötvattensakvarium, är det bra att rena vattnet med Osmos innan användning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 liter är vääääldigt lite. Sen ska där ner skummare, cirkpump och ev. något filter. Eftersom det är glas på ovansidan får du inte ner det. Belysningen kommer troligtvis inte hålla några koraller levande och det få litrarna rekommenderas inga fiskar.

Kolla runt bland folks trådar och se hur de har det.

Kanske ett clownhotell eller ett RSM är passande herr Matthias.

Fast skummaren till 23 liters är lite för mycket, i mina ögon inte behövligt.

I min 30 liters kub har jag bara en liten "dvärg" wave maker på 2000l/h tar inte så mycket plats :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en hel del som har det karet till saltvatten, kolla på www.nano-reef.com, jag har själv ett kar på 31 liter som jag haft igång snart ett år och den enda tekniken som finns i mitt är en liten pump med ett sötvattensfilter.

Du kan behålla pumpen/filtret som är i Edgen men du får komplettera med en cirkulationspump/streamer.

Byt sedan 7-8 liter vatten var sjunde dag.

Ska du ha koraller får du byta ut belysningen till LED, antingen kör de med MR16 lampor eller sätter de ihop något eget med 3 watts LED.

Kolla på nano-reef där finns en hel del guider på hur folk gjort med belysningen till ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående sötvattensakvarium, är det bra att rena vattnet med Osmos innan användning?

Nej - då dödar du din fisk eftersom RO-vatten är nästan helt jonfritt. det fins de som vill ha ett kontrollerat vatten även i sötvärlden men då sätter de alltid till en del salter eftråt för att upprätthålla jonstyrkan.

för sötvatten spelar det inte så stor roll men för salt är det väldigt viktigt med syrehalten
Det är precis lika viktigt med syrehalten i ett sötvatten som i ett saltvatten. Den enda skillnaden är att saltvatten kan vid 100% mättnad hålla ca 1 ppm mindre i syrgas än motsvarande sötvatten vid samma temperatur. vid 25 grader håller sötvatten vid mättnad och normalt tryck 8,26 ppm O2 - saltvatten vid samma temperatur håller ca 7 - 7,2 ppm O2. Denna skillnad mellan sött och salt är oftast fiskarna adapterade till.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis lika viktigt med syrehalten i ett sötvatten som i ett saltvatten. Den enda skillnaden är att saltvatten kan vid 100% mättnad hålla ca 1 ppm mindre i syrgas än motsvarande sötvatten vid samma temperatur. vid 25 grader håller sötvatten vid mättnad och normalt tryck 8,26 ppm O2 - saltvatten vid samma temperatur håller ca 7 - 7,2 ppm O2. Denna skillnad mellan sött och salt är oftast fiskarna adapterade till.

MVH Lasse

tack för infon ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...