Gå till innehåll

Saltvattensguiden har uppgraderas till 4.1.4


wrang

Rekommenderade inlägg

Hmm det käns som forumet har gått några år bakåt i tiden, med alla olika problem dom dykt upp.

Tex att den bara är anpassad för datorer, hur många sitter inte på handenheter i dagens läge?

Tänkte på lästa/olästa inlägg, kan man inte ändra färgen på olästa ikonen till gul/orange eller nått kanske?

Med facit i hand så kanske man skulle ha lagt upp det nya forumet bakom det gamla för att kunna provköra det innan, plus att övergången hade gått fortare, nu fick vi ju vänta flera rastlösa dagar innan det kom upp,och fick en massa tid över till annat.

Men ni gör säkert vad ni kan/hinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag skulle vilja säga tvärtom, guiden har nu anpassat sig efter den senaste programvaran och kommer inte att köra egenkomponerade komponenter med allt vad det innebär för kompabilitetsproblem när man ska uppgradera forumets programvara.

Nu är det ju bestämt att det enbart ska köras vBulletins komponenter och någon eventuell anpassning, men du slipper allt detta som vi genomgår just nu i framtiden och kan med andra ord göra en uppdatering över en dag istället för över flera veckor.

Att forumet inte är anpassat att köra på mobila enheter eller pads av olika sort ser jag inte som problem då det finns anpassade appar som tex Tapatalk.

Personligen anser jag att surfa på mobilen ofta medför allt för mycket scrollande på de flesta websidor, oavsett var man är. Ett fåtal har en mobilanpassad websida som laddar när den känner av vad för platform man sitter på, men långt ifrån många har det så, och att kräva att SG då ska ha det tycker jag är för mycket begärt. Men visst kan man framföra denna åsikten till de bakom vBulletin, och höra ifall de har lust att skapa den modulen också. :)

Att köra två instanser av forumet kräver två licenser, vilket är både kostsamt och lite onödigt då man inte använder den andra så länge den första är "live" och när vi fått rätt på det vi nu saknar så är det ingen mening att köra med två licenser då en uppgradering kan göras mycket smidigare som sagt.

Att tänka på är också att de som sitter med detta, mestadels Wrang, gör det på sin fritid för att alla andra ska kunna dra nytta av forumet. Vi hade så klart kunant behållt det gamla och kört på, men eftersom vi hellre ser att forumet hålls frächt och upp to date så valde vi att uppgradera, då får man också räkna med att det kan ta lite tid innan alla pusselbitar är på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att fälten går att hitta i kontrollpanelen för moderatorer, men det borde ju gå att få fram för alla också.

Hejsan jag hittar inte själv detta i admincp delen (Field1)

så föreslår att vi lägger in en nytt fält och under ens profil Forum - Forumåtgärder - Redigera profil

och Akvariestorlek:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara säga att jag såhär några veckor efter uppdatering tycker att det funkar så sjukt bra och är så mycket snyggare efter uppgraderingen! :)

Tackar det känns bra tycker jag med men visst vissa saker var bättre innan men nu är det detta som gäller å även ifall jag ej alltid svarar så har man suttit å letat efter lösningar. Forumet är uppdaterat och så blir det.

En annan grej jag kom att tänka på, finns det någonstans man kan se i vilket inlägg man har blivit tackad?

Nej tyvärr hittade ingen sådan funktion då jag kolla nu, Men bra att du frågade. Tycker själv att det vart lite kul å kunnat se en länk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag hittar inte själv detta i admincp delen (Field1)så föreslår att vi lägger in en nytt fält och under ens profil Forum - Forumåtgärder - Redigera profiloch Akvariestorlek:
Kan man få med de andra uppgifterna åxå? Jag hade gärna sett att man kunnat använda de uppgifterna för att kunna se lite statistik på vad folk har för utrustning... Men volym på karet räcker gott då många ofta ger mer specifika svar på ställda frågor (svar som kan skilja sig lite beroende på hur stor volym man har på karet). Men all data borde finnas kvar eftersom det fortfarande står "180L" under min avatar...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yippi jag löste problemet nu ligger det en meny i ens profil som heter

Redigera akvarie uppgifter

Men sedan i ens "min profil" som man ser i menyn till höger höst upp en egen flik

post-736-14468922290579_thumb.jpg

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga om gillaknappen "light", dvs tackknappen. Kan man på något sätt se (en sammanfattning) på vilka inlägg man blivit tackade för? Det kan ju vara bra när man skriver att veta vad läsarna verkligen uppskattar. Trots intialt motstånd så har jag börjat att använda tackknappen till sådana inlägg där jag får veta saker som jag grubblat över.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan märklig sak. Jag skrev ett längre inlägg nyss och när jag hade publicerat det så såg jag att i slutet av första raden stod ordet ganska. Andra raden började med samma ord. OK jag hade dubbeltskrivit igen (det är inte ovanligt) - jag öppnade redigeringsläget för att ta bort det ena "ganska". Döm om min förvåning när det i redigeringsläget inte fanns två ord "ganska" utan bara ett. Gick tillbaka till forumet och fortfarande läste jag två ganska efter varandra men med en radbrytning i mellan. Om jag varierade browserns fönster så fanns det bare ett "ganska" men det gick att återskapa två genom att ha en viss storlek på webbläsarfönstret. Senaste IE använder jag.

MVH Lasse

Nu upptäckte jag att i fullfönster så blir det samma sak med ordet "ovanligt)" i detta inlägg. IE 9.0.1 och 1920*1080

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt om det hör hemma här, men jag tycker det är fantastiskt irriterande att om man skrivit ett par rader i "snabbsvar", och sen får en brainfart och trycker på "+Svara på ämne", som ju är en lite större och mer lockande knapp än "posta snabbsvar", så försvinner allt man skrivit.

Är det måhända något som går att ändra på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. man ser inte längre "köp och sälj" i forumet, dvs att annonserna kommer upp när man kollar på "nya inlägg".

2. jag vill kunna se i vilka trådar som det har hänt något sedan jag kollade sist. dvs "nya inläggs"- funktionen. där såg man tidigare med en "avdelning" vilka trådar som var uppdaterade sedan man sist klickade i forumet.

inget ni kommer att åtgärda?

1. jag tror "köp och sälj"-avdeliningen kommer tappa massor, eftersom jag tror många gör som jag, kollar när de kommer upp i nya inlägg! nu blir det inga "spontan-köp" av grejer, utan man måste söka aktivt!

2. kanske inte går att lösa.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inget ni kommer att åtgärda?

1. jag tror "köp och sälj"-avdeliningen kommer tappa massor, eftersom jag tror många gör som jag, kollar när de kommer upp i nya inlägg! nu blir det inga "spontan-köp" av grejer, utan man måste söka aktivt!

2. kanske inte går att lösa.....

2:an har jag löst på så sätt att när jag kollat igenom vad jag är intresserad av så går jag upp på forumåtgärder och klickar på markera alla forum som lästa. Sedan finns det en liten rad precis under "logga ut" i högra kanten där det står att du har xxx olästa när jag kommer tillbaks till forumet nästa gång - och där har jag alla uppdateriongar sedan jag sisst var inne.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den nya köp och sälj kommer att bli som en forumsdel, så den kommer att dyka upp under nya inlägg.

Vet inte varför den inte har kommit upp ännu bara. Går ju fort att fixa. Wrang har det säkert högst upp på sin lista får vi hoppas.

Ja den delen är klar men väntar på mod/admin ifall den skall läggas ut.

Den delen kommer vara som ett forums del och kommer synas i Vad är nytt? / Nya inlägg. När man fått sina saker sålda eller ej aktuell längre så låser man själv annonsen och den blir markerad såld...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1

Nu har länksidorna kommit igång igen, men jag kan inte hitta var själva länkarna finns. Klickar man exempelvis på en intressant butik får man endast upp en "vanlig" forumstråd utan länken till butiken.

2

Försöker man lägga in en länk finns ingen rad att lägga in länkadressen på.

Jag tar ett exempel på en länk som jag själv lagt in tidigare. Den finns under "Länkar-Fakta om det levande" och posten "Kall marin fauna". Den bifogade skärmdumpen visar hur det ser ut på min dator. Testat både Opera och Explorer. Ingen länk vad jag kan se, bara ren text. Tidigare låg länken som en egen post. Misstänker att den databasposten inte anropas längre?

Wrang:

Kommer ovantående att fixas till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Är det bara jag som tycker att det är synd att de flesta länkarna i avdelningen Artiklar/Länkar är borta? Dessutom kan man inte svara i länk-trådarna. Det var tidigare en guldgruva med länkar till både det ena och det andra. Jag är glad att jag sparat en del på egen dator, men nytillkomna akvarister har ju inte den fördelen.

Så här ser det ut på min dator. Explorer eller Opera spelar ingen roll. Är det nån admin eller moderator som vet om det ska åtgärdas eller inte? Jag lovar att sluta tjata, bara man får besked :kram:

post-2834-14468922390284_thumb.jpg

post-2834-14468922389782_thumb.jpg

post-2834-14468922390038_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara jag som inte ser det självklara, men om vi tar avdelningen Tidsskrifter som ett exempel.

Reef Magazine - Ingen länk i text eller rubrik

Conscientious Aquarist - Länk i texten

Reef hobbyist magazine - Ingen länk i text eller rubrik

Coralmagazine - Ingen länk i text eller rubrik

Advanzed Aquarist's Online Magazine - Ingen länk i text eller rubrik

Reefkeeping.com - Adress i rubriken, men ej i text.

Tidigare fanns det en eget fält för länkadressen. Detta fält är helt borta och all övrig text hanteras som en vanlig forumstråd. Detta gäller för alla avdelningar under Artiklar/Länkar, förutom Svenska Butiker som liknar hur det såg ut förr...

Hoppas att jag skrivit förståeligt :)

post-2834-14468922391056_thumb.jpg

post-2834-14468922390651_thumb.jpg

post-2834-1446892239082_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just den anledningen som du skriver är grunden till att det inte är som det var förut, alltså ett fält som fanns med förut finns nu inte med sen vi uppgraderade till nya forumsversionen.

Det går att lösa allt detta genom att gå in och redigera varje artikel och lägga in en länk till aktuellt innehåll, men det är kanske inget man sätter sig ner o pysslar med i första taget när det finns annat att göra. :)

Nu har Köp & Sälj just kommit igång och sen blir nästa steg att gå igenom dessa avdelningar du nämner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Liten fråga om man kan göra något åt det hela.

Se bilden.... http://www.flickr.com/photos/58896311@N05/6444369371

Jag kollar på forumet med min ipad.

Har provat olika läsare men alla har samma fel.

Grymt störigt att sidan drar ihop sig.

Man kan inte se alla knappar längst upp i menyerna texter ligger över veranra osv.

Vad kan man göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...