Gå till innehåll

ATS - Algae turf scrubber - en DIY introduktion


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Hej!

ATS är en metod för att exportera (och därmed sänka) N&P i ett akvarium.

Jag hoppade på ATS-tåget strax innan jul och har byggt ett antal varianter. Ett halvår senare (som har fungerat bra för mig) tänkte jag dela med mig lite av detta. Jag har gjort en PDF som jag bifogar. Tanken är att uppdatera den allteftersom. Hoppas att någon kan ha nytta av detta. :)

Detta dokument handlar primärt om BYGGANDET och inte om driften och funktionen. Driften och funktionen kan diskuteras här också om man vill. :)

Någon får gärna göra en sticky om detta bedöms vara nyttigt.ATS - grunder v1.2.pdf

Ändrat av Laggeman
Lagt in rätt dokument.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bra initiativ att sammanställa ett introdokument! Är det kritiskt att växtytan hänger fritt i luften eller kan den läggas ner horisontellt i en behållare? Det lär ju försämra luftutbytet men är det kritiskt?

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att det blir så tyst som man bygger det. En ATS med låda runt blir alltid tystare än en öppen. Men även en öppen kan man få riktigt tyst. Vill man göra en riktigt tyst så gör man en med låda och med dubbla rör ner i sumpen, precis som en avrinning med hävert. Det blir knäpptyst. Det enda som låter då är pumpen som driver det hela såklart. :)

Att göra en horisontell scrubber är inte helt lyckat, om det var det du menade Claes. Man får inte alls samma verkningsgrad. Man får åtminstone fyrdubbla ytan på mediat för att få samma effekt. Men, det går. En sak som det pratas om är att man vill ha så litet "boundary layer" som möjligt för maximalt luftutbyte.

Att bygga in ett media som hänger fritt i en låda går mycket bra. En fördel med detta är att håralgerna efter ett tag korkar igen passagen och vattnet stiger lite, Då får man vad som kommit att kallas 3D-scrubbning, något som är väldigt effektivt eftersom man får extremt mycket alger på väldigt liten yta.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då börjar det nästan kännas rimligt o göra ett litet bygge, jag är extremt petig med ljud i vardagsrummet så därav har jag låtit bli o prova hitintills...

Men det låter lite väl häftigt att 25x25cm skulle absorbera matning med 8 kuber per dygn, det är mer än vad jag någonsin skulle tänka mig att ha ner i mitt kar.

Därav kommer följdfrågan, kan man bygga en mindre ATS om man har en lägre belastning?

Jag har uppfattat det som om att man har en modell enligt karets volym som inte tar hänsyn till belastningen? (bara nåt jag fastnat på)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite rörigt med just storleken. Det man kan säga är att med "normal" matning (om man följer rekommendationerna i FAQ:n som SantaMonica skapat) så justerar ATS:en in sig efter hur mycket man matar. Antalet kuber är alltså absoluta MAX. Okej, vadå justerar kan man kanske tänka. Jo, det växer helt enkelt olika mycket och olika typer av alger på mediat beroende på hur mycket näring som finns i akvariet. MEN, det tar tid för mediat att justera in sig, så man kan inte göra för stora snabba förändringar i matningen när det väl är inkört. Eller, man kan, men risken för alger i akvariet ökar.

Så svaret blir, bestäm storlek på mediat efter antal liter, sen kan du köra på lite lägre wattantal på belysningen om du har lägre belastning. Det är ju även så att om man har andra filtreringsfunktioner, såsom BP, skummare, GFO eller Vodka så kan man justera ner storleken på ATS:en. Men många slutar köra något annat än bara ATS:en efter ett tag och då är det ju bra om lösningen är skalad för att klara sig på egen hand. Det enda man behöver göra då är att öka på med mer belysning.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lukt i min ena burk i starten, då växte det vad jag tror var diatomer och kiselalger på ATS:en. Men jag tror det kom ifrån att jag startade upp med enbart revkeramik, för när jag plockade upp en sådan bit efter någon månad luktade den väldigt starkt på samma vis. Men nej, jag har ingen lukt alls nu och då är jag väldigt känslig för lukter. Det luktar dock lite hav ungefär, när man rensar mediat från alger en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppmärksammade ditt ATS bygge för några veckor sen, har sedan dess läst på mig en hel del och nu blir det ännu bättre när du sammanställer allt. Snyggt!

Ska se när man väl får tid över till ett ATS DIY bygge.

Annars finns det även ett helt förum för ATS som jag obsaverat du redan funnit men för andra som inte har det kan ni finna länken nedan.

http://www.algaescrubber.net/forums/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är bra som media (jag har kört med exakt den själv) MEN, om man tar en med större hål så fungerar det ännu bättre för algerna att fästa. Den som de flesta kör med är "7 count". Denna: http://www.minervacraftsandfabrics.co.uk/detail.asp?stockid=PLASTICCANVAS7COUNT&ref=search.asp%3Ft%3D%26qfcode%3D%26catid%3D%26manuid%3D%26keywords%3Dplastic+canvas%26minprice%3D%26maxprice%3D Den finns i olika storlekar och 10-pack etc.

Skulle iofs säga att den Du länkar till kanske är något tystare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns även färdiga ATS att köpa

http://www.algaescrubber.net/forums/viewtopic.php?f=2&t=502

Funderar dock på vad som är bäst, lång horisental ATS belysning eller vertikalt. Kör man vertikalt slipper man pumpa allt för mycket vatten.

Ser man dock på den ATS som sälj i ovan länk så är den byggd på längden, måste finnas anledning till det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Kanonfint, bra att du gjort det här så slipper jag rota febrilt bland mina anteckningar hemma :-) Fast vattenflödes texten kanske ska ändras lite om man får ge lite konstruktiv kritik? För det är väl 60 L/h per cm mediabredd, inte röret i sig. För man gör väl oftast röret något längre än mediat.

Eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]59176[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59176[/ATTACH]Ny version av dokumentet. Någon moderator får gärna updatera första inlägget.

Kolla så det ligger rätt version nu. En liten versionsantecking i dokumentet är aldrig fel, så man har koll på att man har senaste hemma. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det är inte rätt. Skall lägga till en versionsmarkering. Men just nu ser man tydlig skillnad på att rätt version har ett försättsblad med titeln, det gamla dokumentet går bara rakt på sak.

rätt version ligger fortfarande i mitt inlägg ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonfint, bra att du gjort det här så slipper jag rota febrilt bland mina anteckningar hemma :-) Fast vattenflödes texten kanske ska ändras lite om man får ge lite konstruktiv kritik? För det är väl 60 L/h per cm mediabredd, inte röret i sig. För man gör väl oftast röret något längre än mediat.

Eller har jag fel?

Ja, jag menade så, men man kan nog tolka det åt båda håll. Får förtydliga lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer! :)

164 cm2 eller 1,64 dm2 med belysning på båda sidor. Det tankefel man kan göra är att dela dessa cm2 med hälften och räkna i hop sidorna så att man bara kör 82 cm2 per sida. en del tror då att 82*2=164cm2 skulle räcka men nej, det är 164cm2 per sida som gäller för ett hundraliters kar.

En sån här lampa på varje sida så är saken biff för ett 100liters! Glöm inte reflektor bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...