Gå till innehåll

Vad är det för fel på min luftpump??


Timpin

Rekommenderade inlägg

Jag har ett litet problem med luftpumpen till min skummare som jag inte begriper mig på över huvud taget!

Har en Aqua Medic Miniflotor (http://www.pwss.se/product.php?productid=993&cat=519&page=1) skummare och har tidigare haft en Superfish Air Flow 2 luftpump (2x120l/h) som funkade fint men brölade som en traktor i vardagsrummet!

Köpte här om dagen en Eheim 400 (http://www.akvarieshop.se/eheim-400-p-83.html?osCsid=4298fe39ee369c8ae4ef4e5b0bbcc055) istället och den är underbart tyst men jobbar inte upp skummet alls på samma sätt! Inte alls faktiskt, kommer bubblor i röret men går inte upp i tratten.

Var i affären och bytte pump till en likadan för jag trodde det var fel på den första men det är samma här. Det ska ju vara nästan dubbelt så mycket kräm i Eheim så jag förstår inte. Har även bytt tillbaka till air flowen nu och den funkar lika bra som innan (och låter lika mycket) så det är inget med slangen eller skummaren.

Någon som har några förslag eller idéer om vad det kan vara?

Någon som upplevt samma sak med Eheims lyftpumpar?

Kan det vara att luftpumpen är ny och behöver "köras in" några dagar för att komma igång?

Båda rattar är ställda på full effekt (400l/h).

Skulle vara mycket tacksam för råd för jag är väldigt förtjust i pumpen i övrigt.

Annars välkommnas även tips på andra tysta OCH effektiva lyftpumpar som skulle kunna funka till skummaren utan att kosta multum ;)

Tim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som styr effekten av skummare är

Diametern av stigarröret

luftmängden

storleken av bubblor

salthalten

flödet på vattnet

höjden på avloppskoppen över vatten linjen

samt saker som dödar skumningen

ny plast i skummaren eller tex saltmätaren

klegg i skummaren (gör rent skummaren ofta)

även ozon inverkar på skummaren

till svaret vi har alla Schego som finns på marknaden

köp en och vi ses inte på 20 år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dimmer? som man styr luftströmmen med menar du? kan man inte det på WS2?

Visst kan du reglera WS2 den har en skrus som du ställer slag längden på membranet annars så stryper du luftflödet med en luftventil

på dom som heter Deluxe har du dimmer som kompliment

lite tystare o drar mindre ström (1-4w) men alla bäckar små

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...