Gå till innehåll

Fråga om elektronik - jordfelsbrytare & tajmer samt pumpar


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar kring områden som rör rubriken.

När jag kom hem efter en timme på stan var hela huset dött.

Kollade i skåpet och jordfelsbrytaren hade slått av. Försökte starta upp igen men slog av direkt. Började leta runt och fann till slut en tajmer under akvariet som luktade bränt.

Tog bort och testade att slå på. Funkar fint igen.

Satte dit en annan tajmer och funkar fortfarande fint.

Det som jag tyckte var lustigt och som jag vill ha hjälp med är följande.

1. Är det vanligt att tajmrar bara dör knall och fall. Alltså p.g.a. att de är förbrukade? Eller måste det ha varit något mindre stänk som kommit i kontakten?

2. Tajmern satt i en grendosa med 6 uttag. Är det ok att fortsätta använda dosan OCH även det uttaget som tajmern satt i?

3. När allt dog och jag slutligen fick igång sakerna igen så startade inte alla pumparna i akvariet. Några, som har varit nedsänkta under vatten hela tiden, ville inte gå igång. Testade att vrida och vända men inget resultat. Tänkte att jag skulle ge dem en sista chans och försökte en gång till och voila.. allt startade som det skulle. Hur kan det bli så? Inget har hunnit fastna i pumparna de var helt rena. Har det gått ström i akvariet som har sabbat något med pumpen eller varför startar den inte direkt?

Finns säkert fler funderingar men jag startar med dess.

Så elektronikkunniga saltisar eller elare..??

mvh Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Timer, har en tendens till att lägga av, lite när de har lust med, tyvärr. Dyrare har oftast bättre kvalité, men digitala är inte automatiskt bättre än analoga. Det hjälper säkert inte att timern sitter i en miljö med saltvatten-stänk som följer med luften. Det är egentligen bara att öppna och titta efter. Ser det ut som om den har oxiderat är det antagligen saltet som är boven i dramat, ser den bara bränd ut... skyll det på ålder, eller otur.

2. Jag ser inget problem med att använda urtaget. Utan jordfelsbrytare kunde du eventuellt haft en eldsvåda orsakad av kabelbrand, ett resultat av kortslutning i timern, men i dagsläget med jordfelsbrytare på huvudströmen, och avsäkrade eluttag, är risken mycket liten.

3. Ingen aning. Automatsäkringar i installationen? Pumpar har ju alltid möjligheten att ställa sig så de inte vill starta, då hjälper det (oftast) att peta till propeller/impellern, eller att vända elkontakten i uttaget. Det känns dock som om du redan vet det, den är "lite för enkelt" så att säga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar.

Med öppna menar du skruva isär tajmern eller bara kolla där den sitter. Den är inte svart men lite missfärgad och luktar bränt. Kanske kanske kan jag få det till att ha varit lite fuktigt men då måste det lilla lilla stänket ha följt kablen ut från akvariet ner under möblen och sen in i grenuttaget utan att några andra sladdar eller kontakter har blivit våta.

Jag räknar med en gammal och sliten tajmer. Gick bra att byta den i alla fall.

Det är nog som du säger någon säkring i pumparna. Det räcker ju att pilla till dem lite så går de igång, oftast. Men ibland får man knacka rätt bra innan de vaknar igen.

Jaja då kör vi på som vi alltid gjort.

Tack igen för svaren.

Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter inte något "I" pumparna vi har i karen normalt. (det kan sitta något i pumpar som hindrar torrkörning) Jag tänkte snarare på automatsäkring i steget innan, antingen i proppskåpet (osannolikt, eftersom det borde släckt hela akvariet) eller i installationen i akvarie-bänken. Det att pumparna startar när man knackar till dem är när impellern stannat i ett läge där den inte orkar igång igen. Oftast räcker det att vända stickproppen i de fallen, men jag har haft pumpar som varit så tjuriga att man måste dela, starta, och montera ihop dem under gång... Billigt skit.

Timern. Den är ju redan död, så fram med valfritt våldsverktyg, och ta isär den. Om du faktiskt vill veta om det är miljön som orsakat felet. Annars kan det ju kvitta.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad driver du med timern - inte metallhalogen hoppas jag. Oftast så är analoga timrar för veka för matallhalogen och en del elektroniska vill gärna bränna de också - speciellt om MH:n är över 150 Watt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tajmer på alla mina olika sladdar från armaturen.

Det är en kombo med T5, Mh på 150 watt och månljus. Alla på egna sladdar och alla till egna tajmrar.

Är det farligt på något sätt? Har funkat klockrent hittills. Det enda som är besvärligt är T5:orna. De gör inte alltid som de ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De timers som är vanliga har väldigt enkla kontakter som tar mycket stryk vi påslagningstillfället eftersom det då under några millisekunder är en kraftig strömbelastning. Speciellt de analoga timrarna. Ett mått på hur mycket de tål är att titta på symbolen µ eller den symbol som symboliserar en brytare på timern. µ skall vara 16 A om det skall kunna fungera i längden. En del äldre har bara 10 A här och de brukar bränna ganska fort. Helst skall man låta på och avslag för metallhalogen ske över ett ordentligt relä. Ibland funkar det inte en s med sådana som är märkta med ett µ på 16 A.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyckats köra 150 wattare på Klasse billiga elektroniska timer och det finns nog fler som har bra erfarenheter med andra märken. Dock har jag på jobbet lyckas med att bränna samma typ av timer. Bäst är en reläkonstruktion men det kan gå med framförallt elektroniska timrar. Jag vet en del som bränt även dessa timrar med 250 watt. Jag har bara haft en timer per 150 wattare. Se bara upp så att µ inte är 10 A

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...