Gå till innehåll

Hedlurd

Rekommenderade inlägg

Hej

Har under våren flyttat från mitt 250L, det tuffade på bra och nu vart det dags för ett större. Det nya är på 120x80x60 ca 550L + sump så en total volym på strax över 600L

Akvariet kommer från en tysk firma.12mm optiwhite på front och gavlar, måttbeställt, borrad botten, stadig låda för frakten 450e. Frakt 1200kr. Sumpen kommer också från en tyskfirma, hornbach ;)

Ytavrinningen är en 3mm plexiskiva i ljusblå nyans, limmad med svart akvarie sillicon. Vatten transporten ner till sumpen är ett 32 och ett 22mm rör, 32an har en ventil så jag kan justera flödet. tog lite knixande men nu är de tyst:) Returen är ett 22mm rör med en damm-pump på 3200L/h om jag mins rätt. fullt tillräckligt iaf.

I sumpen bor det förutom retur pump och värmare en NYOS ZEN compact cone 200, gedigen konstruktion och bra skummning. producerar en tjock svart sörja.

Lätt att ställa in, ett reglage för att ställa vatten mäng i kamaren och luft ventilen. Auto påfyllning med osmos vatten från en 30L hink, fyller den ca 3ggr i veckan.

Dessutom ett KZ zeo filter smal. Flyttade som sagt med mig ok vatten från det tidigare karet + helt nytt vatten, så nåra tydliga resultat lär dröja. Karet har idag varit igång strax över en månad. Men ni lär bli uppdaterade. Det hitils värsta med zeosystemet är att kz medvetet skickar med granulat som är för smått. Följden blir att små sten lämnar kammaren när man skakar och kilar fast sig mellan innre och yttre kammaren.

Cirkulationen i karet sköter en vortech mp40 eco, har inte lyckats få till ordentlig våggång än dock, nån som har tips hojta gärna. Förtillfället har jag även en av mina gammla tunze 6025 riktad mot botten. För att hindra sediment från att lägga sig.

Belysning: ATI 6 x 39w, 4 st new generation 2 st true blue. överväger att tillfälligt uppgradera till 2x150MH+2 st t5 inför införskaffandet av plasma armatur. men det blir inte föens efter sommare.

Ändrat av Hedlurd
glömde ljuset
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tanken är att det skall växa sps och flak runt pelaren till höger. Ett par mörkerkorall inunder i skrevorna, har för tillfäller röda havs fingrar där. dom trivdes bra i förra karet hoppas på att dom trivs ännu bättre här. Till vänster kommer också en pelare växa upp dock inte lika hög, kring basen på den kommer det bli lps och zoantus. Kring toppen mer sps. botten kommer bli täkt i sand, 1-2cm, så kanske att det uppstår små öar med lps,typ lobophylia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänken är ett hemma bygge, 20x40x3mm stål konstruktion med skyddslack. Klädsel av mdf 6mm och isolering av undertaksplattor. Tassarna är vanliga vagnsbult M10 med mutter fastsvetsad innuti benen, totalt 10 st.

När jag får tummen ur skall det på ett par furuluckor med körsbärsbets och hörnlister med samma färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

första bakslaget sen flytten, osmos påfylningen hängde up sig och fylde sumpen med 15 extra liter, som tur var va jag hemma och han stoppa eländet.

Men skummare hade redan blivit över full och en veckas tjock svat vidrigt skummat skjöldes ut i karet. tror inte att det kommer påverka så mycket men skummar blött ett par dagar för säkerhets skull. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ stig- tackar för tipset, det låter som en bra extra spärr.

@stefan - bakom överriningen finns två rör som går genom botten raka vägen ner i sumpen, första röret 32mm ligger ca 7 cm lägre än det andra, som är ett 22mm. än så länge inga problem med den limmningen. men det kanske ger sig längre fram? vem vet.. hur som är dett ingen panik då det bara skiljer knappa 3 cm i vatten nivå framför resp bakom skivan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänken är ett hemma bygge, 20x40x3mm stål konstruktion med skyddslack. Klädsel av mdf 6mm och isolering av undertaksplattor. Tassarna är vanliga vagnsbult M10 med mutter fastsvetsad innuti benen, totalt 10 st.

När jag får tummen ur skall det på ett par furuluckor med körsbärsbets och hörnlister med samma färg.

Vandal :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

najs! ungefärlig kostnad dock för att få ihop ett sånt bygge? jag kan inte svetsa, men har vänner som är bra på det...

ca 600 för skivorna mdf6mm

1000 för stålet men det var företags pris

500 för lister

200 luckor

700 färg bets och lack

100 liggunderlag mellan bänk och akvariet

ca 3500 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var hos göran på ciklidhuset imorse,grymt kul att kolla igenom hanns kar. massor av små krabbor erimiter räkor etc att leta efter. Det roligaste i akvariet är ju det man inte ser hela tiden. Hursom lite tillökning blev det. 10 st blå chromis 2 st babelonia snäckor och en archaster sjöstjärna :) Babelonierna är grymt bra sandgrävare, dom plöjer som bara den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...