Gå till innehåll

Going west - akvarieäventyr i västerled


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är husägare sendan några timmar. Inflyttning sker på torsdag. Min nya burk har levererats till affären. Det blev inget nano utan ett halvstort som får duga innan det riktiga bygget kommer igång. Det heter Deep Blue Edge 75 (bildgoogle om ni är nyfikna). mycket stillrent om jag får säga det själv även om avrinningen är i största laget. Returpupmen blev en Mag med 700 gallons kapacitet. Till det kommer en Eshopp RS 100 samt samma företags konskummare (modell 150). Kommer även att ha ett 9 w UV till burken. Det blir ingen DSB den här gången utan att relativt tunnt lager mkt finkornig sand. Belysningen blir faktiskt T5. 6 x 54 w som väl borde råcka. Återkommer med fler detaljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, ja! Inalnd Aquatics är ett helt sanslöt ställe. Har aldrig sett något liknande. Bla har de en tridacna i 50 kg klassen och algscrubbers i kubikmeterklassen. Ett helt sanslöst urval av stort sett allt inklusive fqntastiska makroalger. Leker med tanken att fokusera nya burken på just sådana.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får man säga grattis till nya huset!Hur är priserna over there på levande?Vad forskar du i om man får fråga?
Tack för vänliga hälsningen!Betydligt lägre än i Europaför det mesta (men inte alltid). Skulle säga att priset kanske ligger på en tredjedel. Tyvärr ligger ju dollarn rätt lågt nu. Ägnar mig åt sjukdomar i hjärnan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visstja! Det här är lite OT men det akvarium jag har i övernattningslyan i sthlm har blivit konverterat till sötvatten. Eftersom jag bara kan titta till det sporadiskt måste jag ha något som i princip sköterbsig själv. Håller därför på och testar den sk Walstad metoden. Ser ganska lovande ut. Växterna växer så det knakar. Googla metoden om ni är nyfikna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag fått nycklarna till huset. Min snälla fru har gett har gett mig ett eget rum med badrum (för ROn!) där jag får ha mina leksaker inkl burken. Har bestämt mig för att köra LED istället för T5. Lutar åt något som kallas Kessil A150w. Dessa kan fås med svanhals. Är inne på att köra en lagunbiotop med DSB, en carpet och macros bla. Spännande att se hur det slutar... Vad tror ni, 10 000K, 3 eller 4 på 48 tum?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett belysningen på youtube och det ser ut som om du har rätt. I värsta fall får man väl skaffa en till

Uphhägningen med dessa borde man ju kunna få snyggt med en horisontel stång ovanför karet som man hänger i så blir det ju mycket lättare om man vill flytta dom lite eller hänga på en till ev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uphhägningen med dessa borde man ju kunna få snyggt med en horisontel stång ovanför karet som man hänger i så blir det ju mycket lättare om man vill flytta dom lite eller hänga på en till ev.
Svanhalsarna kan man enkelt fästa på akvariet. Kolla Kessil på youtube! Finns två filmer med en kille som jämför dem med 250 w MHI. Walstadsystemet i Sthlm verkar funka bra. Sonen fixade bilder idag och växterna och räkorna växer så det knakar trots att de inte matas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...