Gå till innehåll

Behöver hjälp med mitt biopelletsfilter innan jag blir galen.


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har kört ett Aqualight fosfatfilter som behållare till mina biopelletsar men det har aldrig funkat bra någon gång. Det går en vecka eller två och sen klumpar det sig så man får plocka ut det och skaka om det för hand för att allt pelletsarna skall vara lösa igen.

Är det helt enkelt så att filtret är konstruerat på något annorlunda sätt än alla andras biopelletsfilter och att det är därför det inte fungerar?

Jag tycker det verkar väldigt standard.

Inlopp högst upp, vattnet åker ner genom ett rör till botten på filtret, träffar bottnen och skall sedan "lyfta" filtermediat uppåt så att det tumlar runt.

Varför får jag så dåligt flöde? Inga pelletsar rör sig och jag kör ändå med en 3000 liters pump.

Har testat olika lösningar också så som att

* Flytta på höjden på filtermattan i botten så att vattenreturen som träffar bottnen kommer med olika kraft - ingen reaktion.

* Testat att skära ut en plastskiva och göra hål i den samt sätta den precis ovanför rörets slut, så att det är 1-2 cm mellanrum kvar till botten - ingen reaktion.

* Testat att försöka strypa utlopp - ingen reaktion.

* Testat att minska ner mängden biopellets - ingen reaktion. Eller jo den klarar av att lyfta någon cm av biopellets, knappt.

Har även försökt konstruera av en petflaska men det slutar alltid med att det hinder jag har mellan utblås och pump skjuts iväg eller gå sönder vilket resulterar i massa biopellets i pumpen.

Någon som har samma filter eller liknande lösning som har fått det att funka och isåfall hur har ni gjort?

mvh Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar jag bort mattan och kör röret i botten händer ingenting.

Har testat att låta röret vara som det är, alltså sluta en och en halv cm ovanför bottnen. Men då lägger sig pelletsarna i röret och blockar.

Har även dragit ner och förlängt röret ner hela vägen men då händer ingenting. Oavsett om jag gjort hål i förlängningen eller skurit ut remsor.

Jag har testat att ta bort filtermattorna både i locket och i botten och alla kombinationer tänkbara men oftast inget resultat alls. Mattan i toppen har jag lärt mig bör var där för annars försvinner det alltid ut pellets varje gång man testar filtret efter omkonstruktion (de flyter ju iväg).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NiXon är nog på rätt spår här. AquaLights fosfatfilter är byggda för ett relativt litet flöde igenom. De har alldeles för små in och utgångar för att kunna cirkulera tillräckligt med vatten för att få till svävande pellets.

Det är ett bra filter, men inte till den här användningen.

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om man gör såhär.

Limmar igen den nuvarande utgången på filtret.

Borrar hål i bottnen.

Vänder filtret upp och ned.

Sätter en pump underifrån i det före detta locket.

Skär ut en inneskiva i plast från ett lock, borrar massa hål i den och fäster den några cm upp ovanför utblåset till pumpen.

Skulle det funka tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förslagsvis så sågar du av böjjen först o borrar upp till tex. 16mm rör sedan så har du nåt som motsvarar deltecs 509 filter.

Använd gärna en pelarborr och se till att fästa locket ordentligt innan du börjar så att du slipper få ett ovalt hål.

Sen är dock frågan vad du skall limma med och ha för material till rördragningen, det beror nämligen lite på vad filtret är gjort i för material.

Man vill ju inte att det skall släppa eller börja läcka efter ett tag, även om det är i en sump så kan det ställa till de om vattnet strilar ut eller blöter ner en kontakt.

Går säkert att göra enklare med ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...