Gå till innehåll

refraktometerfråga. hur mycket vatten ska man lägga på?


freddi36

Rekommenderade inlägg

fortsätter på denna tråden även om jag tappar ämnet lite.

jag tänkte på en sak om refraktometern, den har ATC. när man tittar i den så ser man ju skalan och sen under den står det "temp 20 C". betyder det att den visar den salthalt jag skulle haft vid 20 grader? eller visar den alltid det man har i karet oavsett vilken temp det är där?-25-26 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är kallibrerad mot 20 grader - har du varmare så visar den lite fel oftast inte så mycket så att det har någon större betydelse för vårt användningsområde - du vet att du ligger i närheten av det värde du läser av. Vill du ha exakt så får du skaffa en exakt termometer, ställa provet i kylen, ta ut det när det är exakt 20 grader och läsa av.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är min första refraktometer så jag är helt novis ;)

när jag ska mäta så tar jag en droppe på den blå rutan längst fram, sen låterjag den bli samma temp som refraktometern genom att jag väntar i 20 sek. sen läser jag av. om det inte är rätt så förklara hur jag ska göra. antar att ni har varsin så hur gör ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Droppar ett par droppar på glaset fäller ner locket riktar refraktometern mot en ljuskälla och läser av.

Sköljer sedan refraktometern i sötvatten o torkar av den, sen är det följande mätning som gäller eller så lägger jag den tillbaka i sin låda.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag droppar 1 droppe på glaset, fäller över plastmojen, och petar till den lite försiktigt med fingern. Det gör att den ensamma droppen täcker hela ytan utan problem. Precis som Nixon så sköljer jag refraktometern i kranvatten och torkar av den efter mätningen. Det står dock i klartext i dokumentationen att man inte får skölja den, men till det priset jag har gett för den kan jag köpa en ny, om den skulle fara illa...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Feltänk av mig (och stig också, å nixon också kanske.....) Låter man vätskan "svalna" till 20 grader med kyl eller att den tar refaktometerns temp så visar den värdet vid 20 grader. Men i karet har du 25 grader och då har du en annan relativ densitet. felet är dock så litet att man inte behöver bry sig utan gör som det beskrivs.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör jag också men om du ser så är skalorna för salthalten PSU och den relativa densiteten låsta till varandra så är det fel på den ena så är det samma på den andra :) Men felet är försumbart för oss.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag "tror" mig varan någotsånär på rätt spår;)

Det jag är ute efter är att om man skall vara riktigt noga så förvarar man/värmer refraktometern till 25 grader innan man mäter, men det är nog lite overkill...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte "räcka" (och vara lika noggrant) med att kalibrera i samma temp som arbetet kommer utföras i? (Med andra ord, tempen borde automatiskt vara mer eller mindre rätt, så länge förvaring sker på samma plats, alltid.)

Det står iofs i dokumentationen att man ska kalibrera med jämna mellanrum, och tidsintervallet som anges är kortare än tiden mellan bruket av refraktometern för min del...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har förstått det visar refraktometern alltid som vid den temp den har vid mätning, så om man har 20 grader i rummet, och 25 i förvaringen, bör man kalibrera direkt efter att man plockat ut den, och sen alltid använda den "med en gång" så att man alltid mäter mot samma temperatur. Fast jag kan mycket väl vara helt tokigt på det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt instruktionerna till min refraktometer med ATC, så kalibrerar man den med osmosvatten vid 20 grader för att "nollställa" skalan. Denna skala flyttas sedan utefter refraktometerns egen temperatur med hjälp av ett bimetall-bleck (dvs själva ATC-funktionen).

Man lägger sedan på en droppe saltvatten, fäller över luckan, och låter denna temperaturutjämnas med refraktometern i ca 10 sekunder innan man läser av värdet, och sålunda ska man få ett korrekt värde.

Så får jag bara hoppas att det var det här folk ville veta, så jag inte kommer med helt ovidkommande svar... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,0005 ungefär. Så det spelar ingen roll.

Därmed helt obetydligt då vissa har max 23-24 grader inne.

Eventuellt nu på sommaren kanske man mäter i ca. 27-28 grader, men då har man nog andra problem om det är så varmt inne :)

Skönt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...