Gå till innehåll

Rickards Sps/Lps


rickard598

Rekommenderade inlägg

Har börjat att planera ett större kar nu, karet kommer ha ca mått: 125långt, 60högt,70djupt. Alt. 135långt,60högt,65djupt. Det beror lite på hur det kommer passa.

Kommer använda i stort sett all teknik jag har från mitt gamla kar, följande teknik som jag har från det:

Returpump:Aqua bee up 2000/1

Skummare. Bubble magus 180cs

Lyse:6*54T5. Funderar på en led list runt hela kalaset så man fyller ut mera och även får skimmret, tips på hur man ska göra? kan man köra med 4kants alu profil 40*40mm? klarar det kylning om man vill ha 10w`s led?

Zeo reaktor: Grotech.

Streampumpar: 2*seio prop 1000, Kanske ska satsa på några andra då karet kommer bli som en rumsavdelare och då vill jag ha all sån teknik på kortsidan som blir mot väggen, där kommer även returrör gå upp och röret med durso/hävert. Hur ska man göra med returröret, kommer borra ett hål nära durson och låta det gå upp där, ev drar jag bort ett rör hela vägen till andra kortsidan, men det kanske är onödigt? Tips på hur man bäst gör med denna lösning? pumptips?

Sump: Ska bygga en ny sump som jag kan dela upp lite mera än den jag har nu, kommer förmodligen köra följande koncept: Ett fack för osmosvatten, Ev göra fack för att ha ballingvätskor i, Returfack med zeo reaktor, lite ls och returpump, ett fack där skummare står och vattnet från durso/hävert kommer ner, bubbelfälla. Känns som det kan bli trångt med att göra fack för ballingvätskor men det vore otroligt bra att ha det. sen skulle jag vilja ha ett fack om, vilket jag har svårt att tro det finns plats för att ha lite ls i där det kan frodas räkor och sånt smått.

Det är så planen ser ut just nu, jag vet ej byggstart för detta men det kommer förmodligen dras igång i sommar eller till hösten.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ang tips på streampumpar så har du ju både Tunzes styrbara samt Vortech att kika på.

Jag kan rekommendera båda, Vortechen är jag själv förtjust i, men om man är känslig för ett svagt vinande ljud eller om karet står nära "myssoffan" så kanske Tunzes pumpar är ett bättre val.

Om 40x40-rör kommer att kunna kyla 10W leds passivt vet jag ej, men det bör gå smärtfritt med 3W-chip iaf, och det ger skimmer i vattnet det med. :)

Levande sten kan du ju ha i vilket fack som helst så länge det finns utrymme till det. Annars får du sätta ett litet kar på 20 liter ovanpå ditt osmosfack. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

sådär då var glaset inlämnat för tillskärning, måtten på karet kommer bli 125l*60h*70djupt. Bänken kommer att byggas i 19mm Mdf och 45*95 reglar, ska höra med en snickerifabrik om dom har något torrt virke, då oftast trävarufirmors virke ligger på 15% och torkar så krymper det vilket inte är jättebra. Vad bör man ha för mått på glasramen upptill på karet för stabilitet? bör man ha mittstag på karet? alla tips och idèer är välkomna.

Ska försöka limma det så fort dom skruit till glaset, dock kan det komma att bli optiwhite, beroende på vad det kostar. isåfall väljer jag opti på framruta och sidorutor.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

efter endel strul med glasmästare osv så har jag nu limmat karet, allt utom ytavrinning och listen uppe är färdigt, bänken har jag börjat pyssla ihop lite smått, dock har jag tyvärr inte tagit några bilder ännu, men ska ordna det i veckan så ni får se lite hur det ser ut :) inte mycket att se ännu. Funderar lite på pumpar, karet är 125,4 långt, 70djupt och 60högt, tänkte ev köra 2st tunze 6055 och en tunze nano wavebox i framtiden,tror ni det räcker med 2st 6055 pumpar eller ska man ha större? antar att dom är styrbara då det står på drakfisken att dom är det?

andra tips på pumpar? kollat lite på polario dom verkar ganska häftiga med variationen i flödet, men kanske lite små?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på bygget, karet är så gott som färdiglimmat och sumpen köpte jag en "halvfärdig" satte även in 3st led spottar i bänken så man har lyse där inne. Karet är dock inte rengjort från diverse silikonrester men ska ta tag i det efter en provfyllning.

även beställt 2st Tunze 6095or så får man utvärdera dom och se hur bra dom är.

post-4076-14468923086121_thumb.jpg

post-4076-14468923085403_thumb.jpg

post-4076-1446892308562_thumb.jpg

post-4076-14468923085873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja måtten känns bra, blir ganska så djupt karet vilket kan bli bra. jag beställde ifrån drakfisken, han skulle få hem dom antingen idag eller imorn, så får se när jag får dom hoppas i slutet av veckan. dock beställde jag ingen styrning till dom nu då jag har endel annat att lägga pengar på :)

Roligt att det är NÅN som skriver i min tråd ialla fall, ;)

Ändrat av rickard598
för snabb på enter
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på bygget, karet är så gott som färdiglimmat och sumpen köpte jag en "halvfärdig" satte även in 3st led spottar i bänken så man har lyse där inne. Karet är dock inte rengjort från diverse silikonrester men ska ta tag i det efter en provfyllning.

även beställt 2st Tunze 6095or så får man utvärdera dom och se hur bra dom är.

[ATTACH=CONFIG]63786[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63787[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63788[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63789[/ATTACH]

Snygg bänk ;) Ska det byggas till luckor sedan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hållt på lite ikväll med både kar och bänk, fixat med ytavrinningsboxen, limmat dit avrinningskammar,limmat mellanväggar i sumpen (10mm glas är inte roligt att skära som glad amatör, men skam den som ger sig) :) För övrigt, sumpen är byggd i 6mm glas och har måtten 95*60*45, jag har limmat dit en mellanvägg som jag ska ha osmosvatten är, och sedan 3st mellanväggar (bubbelfälla) Håller karet att fylla 43cm upp i det fack där jag ska ha osmosvatten? det är limmat kantlister upptill. post-4076-14468923104567_thumb.jpg

post-4076-14468923103723_thumb.jpg

post-4076-14468923103915_thumb.jpg

post-4076-14468923104187_thumb.jpg

post-4076-14468923104381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...