Gå till innehåll

Akvarieunderhåll - Filter


darkis

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Kör ju RSM 250 och har nu haft det så länge där jag antagligen slarvat med underhållet (börjar lukta lite algsoppa).

Två frågor som jag skulle uppskatta om någon vänlig (eller ovänlig) själ vill svara på! Jag utgår från den bifogade bilden över hur akvariet ser ut i bakkant (Hoppas RSM inte har något emot att jag lånar deras egna bild?!)

Fråga 1: På bilden finns två svampar, markerade 10 samt 5. Hur bör dessa städas? Ska dessa sköljas ur och rengöras, eller bör dom bytas eller liknande? Jag misstänker att akvariets totala "biologiska filter" blir nedsatt under en tid efter rengöring eller byte.

Fråga 2: Påse nummer 7 är jag osäker på generellt. Vilken typ av underhåll behövs?

Eventuella fler tips eller liknande tas gärna emot!

Tack på förhand för hjälpen!

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-14468922317738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 och 5 är vanliga "filtermattor" och man bör skölja ut dem (och krama ut dem) i kallt sötvatten då och då, när de blir täppta - kör du med kolkälla så bör du nog dock krama ur dem minst varannan vecka. 7 är en påse med kemiska "makaroner" Deras uppgift är att åstadkomma olika hastigheter på vattnet när det paserar och på så sätt fungera som sedimentfälla (mekanisk rening). Bör rengöras när det finns mycket sediment i dem. Det är inte vanligt bland svenska saltvattensakvarister att ha denna typ av rening i sina akvarier, internationellt är det dock väldigt vanligt. Sköljningen med kallt vatten skadar inte bakterierna och de viktiga nitrifikationsbakterierna cystar in sig och återkommer med full styrka efter några timmar. Är du osäker så saxar du rengöringen av 10 och 5. 7 har oftast ingen biologisk betydelse så där behöver du inte vara rädd för förstörd bakteriefilm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 och 5 är vanliga "filtermattor" och man bör skölja ut dem (och krama ut dem) i kallt sötvatten då och då, när de blir täppta - kör du med kolkälla så bör du nog dock krama ur dem minst varannan vecka. 7 är en påse med kemiska "makaroner" Deras uppgift är att åstadkomma olika hastigheter på vattnet när det paserar och på så sätt fungera som sedimentfälla (mekanisk rening). Bör rengöras när det finns mycket sediment i dem. Det är inte vanligt bland svenska saltvattensakvarister att ha denna typ av rening i sina akvarier, internationellt är det dock väldigt vanligt. Sköljningen med kallt vatten skadar inte bakterierna och de viktiga nitrifikationsbakterierna cystar in sig och återkommer med full styrka efter några timmar. Är du osäker så saxar du rengöringen av 10 och 5. 7 har oftast ingen biologisk betydelse så där behöver du inte vara rädd för förstörd bakteriefilm.

MVH Lasse

Tack Lasse för en utförlig förklaring!

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...