Gå till innehåll

RSM130 trasig belysning, troligen trasig timer, hur kopplar man förbi den?


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Har ett RSM130 som jag misstänker att timern har gått sönder på. Går det att bara koppla förbi timern? Nån som kan beskriva på ett bra sätt? Den vita dosan är alltså timern sedd bakifrån och det andra är av och på knappen. Brun och blå är kablarna från vägguttaget och dom andra 3st röda är dom som går till fläktar och lysrör.

Kan tillägga att ingenting fungerar, både lyset och fläktarna är döda men det är ström fram till timern, har inte kunnat mäta längre än så.

Fick som förslag att koppla ihop 3 och 4 och det hände ingenting.

Mvh/Jon

IMG_0511.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort detta själv någon gång men kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. Om du är det minsta tveksam på vad du gör så skall du låta en elektriker göra det. 1 och 2:an är matningen från väggen och de skall direkt till ballasten om du kopplar förbi (det finns relä och annat mellan så du skall absolut låta en elektriker göra jobbet om du inte kan - du jobbar med 240 V och i saltvatten - det kan gå väldigt illa. Går det att tända med den lilla knappen på timern? Det borde det gå att göra om det är timern som är sönder. Det kan också vara ballasen som gått sönder och då kvittar det hur den lilla knappen står. Det finns också en ljusbrytare i bakom knappluckan på högersidan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att tända med knappen som sitter mitt på timern! Men visst borde fläktarna gå om det bara är ballasten som är trasig?

Har varit släckt i 48h redan så börjar bli lite brådis! Nån som vet vart man kan köpa prylar i närheten av Kungsör till RSM130? Örebro/Västerås/Eskilstuna kanske?

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att tända med knappen som sitter mitt på timern! Men visst borde fläktarna gå om det bara är ballasten som är trasig?

Mvh/Jon

Ja det är nog riktigt - det tyder på att timern är trasig. Du får koppla runt. Problemet är då bara att det sitter till ett relä så att fläktarna startar. det hade jag glömt av - det är ett tag sedan jag fick göra detta nämligen. Du måste då hitta vart du koplar matningen så reläet drar så att du får 12 voltaren till fläktarna att fungera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har nu felsökt och hittat felet! Det är den som omvandlar 220V till 12V som var trasig, tror det stog "LED driver" på den eller nåt liknande. Fläktarna och LED belysningen går ju på 12V men även relät som startar och stänger av lysrören går ju på 12V så det var därför det inte funkade! Tydligen så är dom känsliga för åska så det är troligen det som har hänt. Så det är ett tips till alla som får samma fel, att kolla upp 220V-12V omvandlaren först då det är busenkelt att felsöka den om man har en multimeter! Bara att mäta så att man har 220V in och 12V ut! Har man inte det så är den kaputt!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde väl räcka att mäta om man har 12V ut, det känns som en säkrare operation än att mäta på 220V om man inte har vana för att mäta :-) För tolvan är ju inte så farlig om man skulle råka halka till lite eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...