Gå till innehåll

Utrota Majano m högtryckstvätten ?


Mattias

Rekommenderade inlägg

Nu har jag ledsnat totalt, min burk är överbelamrad m Majano. Har provat det mesta i bekämpningsform, men de förökar sig i samma takt som jag tar död på dem. Och tyvärr verkar det ju inte finnas nåt djur som äter skiten heller.

Tänkte därför ta ur all sten ur burken och ge den en omgång m högtrycken, vad tror ni stenen tycker om det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tar filfisken verkligen Majano oxå? Är det Acreichthys tomentosus ni menar?

den gick hårt åt mina tyvärr dog den i samband med ett läckage . så nu frodas dom små liven igen

ett annat sätt är att ta ett större enkelkrok och räta ut krokböjen sedan kan du fiska!! pela upp dom ur sin skreva eller var dom nu sitter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den gick hårt åt mina tyvärr dog den i samband med ett läckage . så nu frodas dom små liven igen

ett annat sätt är att ta ett större enkelkrok och räta ut krokböjen sedan kan du fiska!! pela upp dom ur sin skreva eller var dom nu sitter

Jag tror det kan bli ganska jobbigt om man har en invasion på ett par hundra st. Borde inte annars Chelmon Rostratus ta majano? Dom brukar ju vara väldigt glada i glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns rapporter om mycket som kan äta dem, men för många så är det ett andrahands val. Maten vi matar är oftast nyttigare och är gjort för att smaka gott så fiskarna väljer detta före.

väldigt många arter av fjärilfiskar skall äta dessa Chelmon Rostratus (copperband) är nog en av de som oftast används.

Sen kan man ha tur med Pepparmint räkor och andra saker med lite lotto.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chelmon och peppermint äter ENDAST glasrosor och inget annat.

Det där håller jag ju absolut inte med om. Chelmon och pepparmintsräkor äter en hel massa annat än glasrosor.

Men du menar kanske att de inte rör Majano? I så fall kan det vara sant i många fall, men det är olika på olika individer vad det gäller Chelmon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade både glasrosor och majano när jag startade upp mitt Percula 120. Efter introduktion av en Acreichthys tomentosus så har jag inga problem med något av dem. Dock en kraftig varning om att denna fisk också kan få för sig att olika zooanthus är gott också.

Reflex beskriver att den också går på andra koraller inklusive Xenia. Detta kan stämma (med Xenia) eftersom jag inte lyckats ettablera Xenia i detta kar och har en Xeniaskog i mitt andra kar ca 2 meter ifrån det stora.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror på vilken skola man tillhör tror jag... finns de som tycker och tror att man kan göra levande sten levande bara det är med annan levande sten, så finns det de som påstår att det viktiga är inne i stenen...

hursom, sålänge du inte gör det med all sten bör det inte spela så jättestor roll, visst du kommer ta död på mycket, men det är ett litet pris att betala när man har ett sådant utbrott.

//RW

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som tycker nåt om stentvätten, hitta nåt som äter Majanos är tämligen lätt. Finns massor av Fjärilsfiskar som gillar det, men även andra koraller.
Är du ironisk eller?

Såhär rent logiskt så känns ju kanske inte högtryckstvätten som nån smart lösning:)

Du lär ju ha ihjäl mer bra grejjer än dåliga majanos...

beror på vilken skola man tillhör tror jag... finns de som tycker och tror att man kan göra levande sten levande bara det är med annan levande sten, så finns det de som påstår att det viktiga är inne i stenen...

hursom, sålänge du inte gör det med all sten bör det inte spela så jättestor roll, visst du kommer ta död på mycket, men det är ett litet pris att betala när man har ett sådant utbrott.

//RW

Oavsett vilket så kan vi väl vara överens om att allt större levande som sitter på utsidan (då menar jag utsidan på stenmaterialet vilket då innefattar allt som är i håligheter och porer också) åker iväg om högtrycksmetoden skall vara effektiv. Men jag har många gånger blåst stora filtermadrasser med högtryck och ändå haft full bakteriefunktion någon dag efter. så bakterier brukar alltid klara sig på något sätt :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror på vilken skola man tillhör tror jag... finns de som tycker och tror att man kan göra levande sten levande bara det är med annan levande sten, så finns det de som påstår att det viktiga är inne i stenen...

hursom, sålänge du inte gör det med all sten bör det inte spela så jättestor roll, visst du kommer ta död på mycket, men det är ett litet pris att betala när man har ett sådant utbrott.

//RW

Tror nog att bakterier och småkryp kommer att ympas in igen om han inte tvättar all sten, vore ganska omöjligt att odla sten om det inte gick att göra "död" sten levande igen. Men om jag skulle spola med högtryck vet inte faen ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...