Gå till innehåll

Tunze 9002DOC till RSM!


Rekommenderade inlägg

Tänkte köpa en Tunze 9002DOC till mitt RSM och har några frågor till er som kör med detta komplement.1. Blir det mycket luftbubblor i karet med denna skummare?2. Hur tyst är den ( i gemförelse med orginal pumpar tex)?3. Hur känslig är den för vattennivån. Slutar den tex skumma helt om det blir en nivåskilnad på 1-2cm?Tacksam för för annat bra/dåligt som är bra att veta=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ne sådan så kan väll ta och svara på dina frågor.

Den är rejält mycket tystare och kallare än vad orginalpumpen är (hade rätt stora överhettningsproblem innan jag bytte)

vattennivån är rätt känslig runt 1-1,5 cm går bra vad jag märk under det så börjar det bli bra mycket sämre.

Luftbubblor har jag inte sett några från denna sedan jag fick till skruven.

Det enda dåliga jag märkt med skummaren är det att ventilen är inte speciellt bra och om man lyckas dränka den (om du stänger pumparna tex) så brukar man kunna få höra ett vinande/surplande ljud ett tag då det lätt kommer vatten i den.

Jag skulle säga att den är långt mycket bättre än orginalskummaren i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löste ventilproblemet såhär: http://www.youtube.com/watch%3Fv%3Dt80cE7eBiHg

Använde slang och ventil från orginalskummaren så det kostade gratis.

Sen skaffade jag även en skummarkopp, (http://shop.mediabaskets.com/Standard-Upgraded-Cup-Tunze-9002-TNZCUP.htm) och mediarack (http://shop.mediabaskets.com/Red-Sea-Max-Media-Basket-RSM3V20.htm). Helt klart värda investeringar enligt min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också tänkt börja köra biopellets måste bara fundera ut hur jag ska göra det och om den ska vara extern eller inte. Luftbubblow behöver du nog inte ora dig för.

Jag använder media racken för att fästa skummaren på asmt ha fyltervadd/svamp och kol i, och skummarkoppen har man för attdet e lite knepigt att lyckas stänga baklocket utan modifikationer till antingen locket elelr skummaren annars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummaren funkar perfekt utan det enda problemet är att fästa den nånstans den ska ju sitta med magnet och det är för trång att få in magneten bakom elen sålänge stänkskyddet sitter på. sett folk som klistrat fast en magnet på sidan av för att sedan ha en annan magnet på baksidan av akvariet... Detta kräver ju dock att man har en till rätt stark magnet liggandes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm jag lyckades inte få in den men lyckades du så misslyckades väll jag då, kan erkänna att jag inte testade särskillt länge.

Anledningen till att man inte kan fästa den bak på akvariet (i orginaluförande) är att skummaren är för lång för att gå in på den ledden samt att magneten sitter limmad på kortsidan av skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ingen som vet om man kan köpa red sea max 130 media basket i svergie ? orkar typ inte beställa från usa :P men måste jag så får de bli så !

Det är USA som gäller om det inte kommer ut någon beg på guiden.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte att mediabasket eller specialskummarkopp är nödvändigt, dock är placeringen av skummaren väldigt viktig för att kunna öppna och stänga locket (2 mm för högt, för lågt, för långt fram eller för långt bak så går det inte).

Enda modifikationen som behövdes var att limma fast en bit OH-papper på locket till RSM'et för att inte skummarkoppen skulle fastna i skåran mellan överdelen och underdelen av locket när man öppnar och stänger det. OH-pappret limmades alltså fast på den ytan av locket som är närmast skummarkoppen. Sedan måste man vara noggrann när eldosan ska sättas på plats så att alla kablar går brevid magneten och inte ovanpå.

Utan mediabasket eller specialskummarkopp är det helt enkelt lite krångligt varje gång man plockar ur skummaren eller eldosan men i övrigt är det inga problem, då får man dessutom plats med en liten reaktor med tex biopellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...