Gå till innehåll

Val av T5 rör?


Timpin

Rekommenderade inlägg

Vet att detta ämne har kommit upp i tidigare trådar men hittar ändå inte något som hjälper mig nämnvärt..

Köpte i dagarna en Hagen Glo T5 HO ramp (2x24w) till mitt 120l kar och min fråga är vilka lysrör som skulle passa i kombination?

Fick rådet från Djurmagazinet i Jönköping att köra 2 st power-glo 18,000K, då dessa skulle vara mkt blått i, men tycker att ljuset blir alldeles för "gul-rött".

Har inga reflektorer mer än den inbygda i rampen.

Kan man köra med ett power-glo och ett marine glo (eller liknande blått) eller blir det för mycket blått med halva ljusstyrkan blå?

Kan ytterligare reflektorer förstärka det blåa i rören?

Någon som har bra erfarenheter av en 2 rörs blandning?

Alla tips tas emot tacksamt, då jag inte vill gå igenom hela affären för att hitta ett bra ljus ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt bakhuvud står det 6000K för power- glo.

Glo- rören är kända för dålig livslängd. Det är nog bättre att använda ett av de europeiska fabrikaten. Aquablue, Aquascience, Korallenzucht eller varför inte Osram.

Osram 880 + 67 ser inte alltför illa ut. De är tyvärr lite svåra att få tag men litet billigare än de speciella saltvattensrören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osram-rören brukar man kunna få hem från vilken bygghandlare som helst som har Osram i sitt sortiment. Jag körde med en kombo av Marine-GLO (Hagen, Actinic) och Aquarelle i mitt kar (Djurmagazinet har Aquarelle) tillsammans med mina metallhalogens-lampor. Men i refugiet fick jag till ett ljus som var mycket estetiskt tilltalande och som dessutom gav bra tillväxt (på både koraller och alger). Jag hade där ett AquaCoral (Philips Actinic) och ett GRO-LUX (Sylvania). Skenet blev lite lila-tonat och gav bra flouroescence. Istället för Actinic-röret så kan jag varmt rekommendera ett Osram 67 som du borde kunna hitta billigare.Vad har du tänkt ha i karet och vad har det för mått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hälfta-hälfta fungerar väldigt bra :) Hybriden från Arcadia som Ove.P refererar till har jag också väldigt goda erfarenheter av. Jag tycker den är bra för dem som vill ha mycket blåa våglängder men inte vill se ett altför blått ljus framför akvariet. Jag kan tänka mig att två sådana skulle passa bra i fall där man tycker det blir för blått med hälfta-hälfta

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt bakhuvud står det 6000K för power- glo.

Glo- rören är kända för dålig livslängd. Det är nog bättre att använda ett av de europeiska fabrikaten. Aquablue, Aquascience, Korallenzucht eller varför inte Osram.

Osram 880 + 67 ser inte alltför illa ut. De är tyvärr lite svåra att få tag men litet billigare än de speciella saltvattensrören.

Nej på dessa står det 18,000K i alla fall, de heter Power-Glo T5 HO High Output, vet inte om det finns olika varianter.

Dessa Osram låter ju som ett gött alternativ. Tror du det hjälper att sätta en extra reflektor på endast det vita röret om det blir för blått? Är det precis samma mått som T5 rör man köper i djuraffären?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osram-rören brukar man kunna få hem från vilken bygghandlare som helst som har Osram i sitt sortiment. Jag körde med en kombo av Marine-GLO (Hagen, Actinic) och Aquarelle i mitt kar (Djurmagazinet har Aquarelle) tillsammans med mina metallhalogens-lampor. Men i refugiet fick jag till ett ljus som var mycket estetiskt tilltalande och som dessutom gav bra tillväxt (på både koraller och alger). Jag hade där ett AquaCoral (Philips Actinic) och ett GRO-LUX (Sylvania). Skenet blev lite lila-tonat och gav bra flouroescence. Istället för Actinic-röret så kan jag varmt rekommendera ett Osram 67 som du borde kunna hitta billigare.Vad har du tänkt ha i karet och vad har det för mått?

Jag är ganska ny inom saltvatten så jag har inte stenkoll på vilka koraller jag vill ha än. Men hittills har jag 1 euphyllia, 1 ricordea yuma, några discosama, 1 goniopora och 1 caulastrea furcata. Det är väl lite det stuket jag har tänkt. Har funderat lite på SPS men är inte så påläst om deras behov ännu. Måtten är 75x35 och 45 på höjden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osram-röret följer samma standard som "vanliga akvarierör" (undantaget Juwel som verkar vilja köra en egen väg). Det vill säga att ett 24W T5 från Osram har samma mått som ett 24W-rör från Hagen, Philips, Arcadia Att ha 48W T5 över 120L kan nog vara för lite för SPS'er. Reflektorer hjälper ju lite, men hälften hälften tror jag du blir nöjd med. Viktigast är att du stressar långsamt så du inte köper nåt som du sen inser inte alls är vad du behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...