Gå till innehåll

Introducera från 1.022 till 1.025 koraller och lägre djur?


Andy99

Rekommenderade inlägg

Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig har köpt lite koraller och fiskar sniglar osv allt har gått i 1.022 och jag har 1.025 i min burk med mycke stenkoraler fiskar osv . Hur gör jag på bästa sätt så sniglar osv överlever ? Samt hur känsliga är mina djur i huvudkaret om jag skulle sänka salthalten där lite.

Djuren ligger för närvarande i en plastbalja så där kan jag vänja in dom under en tid

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kan du specificera jag har inte koppat in så ofta och sist så strök 10 sniglar med och då höjde jag under en 5 timmars pass och alla dog nu har jag koraler sjöstjärnor och några kirurger som ligger i en balja

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Om du aldrig har mätt så blir det svårt att veta kanske har du haft tur och vattnet har varit samma salthalt jag vet att fiskar och lägre djur är känsliga

för höjningar men inte hur känsliga dom är och då jag har andra sniglar och ingen tog död på dom och dom nya självdog efter inkoppningen så måste jag dra slutsatsen att dom inte tålde en höjning på 0,3 även om den skede under en hel kväll . Då fiskarna kostar några tusen så vill jag att övergången ska bli så säker som möjligt sen har jag både koralerna fiskar och lägre djur i samma balja så skulle vilja va säker på att det inte blir som föra gången .

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte så att temperaturen sjönk för mycket när du koppa in hela 5timmar?

Jag har haft väldigt lite död när jag koppar in och jag är inte så jätte noga. Vet ingen som dött på grund av det på rak arm. Jag har en mugg som jag tar vatten från akvariet och fyller i påsen en gång var 10:onde minut. Brukar göra så tills jag mer än dubblat vattnet i påsen. Brukar bli 4 muggar ungefär. och ser till så dom inte står kallt.

Kan ju tillägga att jag aldrig mätt salthalten på vattnet som är i köptas påsarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom nya självdog efter inkoppningen så måste jag dra slutsatsen att dom inte tålde en höjning på 0,3 även om den skede under en hel kväll

Kan sätta en slant på att det inte var skillnaden i salthalt som dödade dina djur om du koppade i fem timmar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom levde när jag slängde över dom men sen nästa morgon var alla döda .Jag har lyckats ta död på en fisk en gång genom att ha för bråttom att koppa honom var efter han hade gått i en låg salthalt för prick i några veckor mådde hur bra som helst i karantänen så tänkte kanske inte var så noga har tidigare höjt med en halv enhet om dagen nu koppade jag en enhet sen slängde jag över honom när det var typp en kvar han dog snart där efter så skynda långsamt har alltid funkat men så fort jag har brotom eller det är för stor skillnad dör dom typ i varje fall för mig sen kan det ju va något annat ph eller något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu ligger allt i en balja kanske 20l sen får det droppa över tills den är full i kväll 1 droppe per sekund vad tror du om det tyvär tror jag inte att salthalten kommer gå upp hela vägen till min nivå och då måste jag göra om det . När det gäller värme så är det snarare så att allt håller samma temp då det är så varmt ute så behöver ingen värmare eller liknade dom jämnar ut sig automatiskt

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll ögonen på tempen bara i fall att. Jag vet ett flertal som har koppat in djur efter konstens alla regler, med en balja på golvet som förvaringskärl. Just för att baljan stod på golvet rasade tempen till långt under den i karet, vilket gjorde det hela mindre roligt i ett senare skede...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Ouscaz. Det är ofta dessa skillnader i salthalt på butiks och konsumentkar. Vad gäller fiskarna så ser jag inga problem med denna salthaltshöjning. Säker på att det inte blir ngt dödsfall i samband med inkoppningen av fisk är man aldrig. Oavsett hur länge du koppar så är fisken alltid lite vilsenkommen det första dygnet. Fel sällskap, aggressivitet eller inga lediga gömställe ger mer dödsfall än just skillnaderna i salthalt.

Varför tio sniglar dog, vad jag förstår, efter hand för dig efter sista inkoppningen har jag ingen aning om - jag bara tror att du har haft otur. Efter 5 timmars inkoppning skall inget dö pga salthaltsändring. Att snäckor är hyperkänsliga tror jag till stor del är en av myterna i hobbyn. Det är sant att det dör snäckor vid introduktion men jag har råkat ut för det både vid långa och korta (till och med ingen alls) koppningstider. Aldrig sett något samband - ibland har det dött - ibland inte oavsett metod. Man bör dock i de allra flesta fall ge dem en koppning under den tidsrymnden som Mats säger.

Tänk på att din försiktiga inkoppning ibland kan betyda döden för dina djur. Är det frågan om långa transporter (12 timmar eller mer) så kan det ha bildats ammonium i påsen samtidigt som pH sjunkit. När du sedan ger dina djur ditt fina vatten med bra pH så bildas ögonblickligen ammoniak - du har död fisk. Om du transporterar fisk längre peroder så är det en bra idée att ta lite Aqua Safe (ja ni läste rätt "sötvattenspreparat") eller något annat beredningsmedel som innehåller natriumtiosulfat. Det blockerar nämligen ammonium. Det är viktigare att kolla pH än salthalt enligt min mening. Är pH i påsen under ca 7,1 så riskerar man ammoniakbildning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse så när det gäller mina fiskar ska jag koppa över dom snabbare en vad jag gör tror du dom ligger i 20l och tänkte det var bra att låta det droppa upp till 40 under kvällen men tror inte salthalten blir rätt är det bättre att bara hälla på någon liter i taget i en mindre hink under en timme typ och sen flytta in dom i huvudkaret tror du sen låta koralerna droppa på

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det frågan om långa transporter (12 timmar eller mer) så kan det ha bildats ammonium i påsen samtidigt som pH sjunkit. När du sedan ger dina djur ditt fina vatten med bra pH så bildas ögonblickligen ammoniak - du har död fisk. Om du transporterar fisk längre peroder så är det en bra idée att ta lite Aqua Safe (ja ni läste rätt "sötvattenspreparat") eller något annat beredningsmedel som innehåller natriumtiosulfat. Det blockerar nämligen ammonium. Det är viktigare att kolla pH än salthalt enligt min mening. Är pH i påsen under ca 7,1 så riskerar man ammoniakbildning.

Vid långa transporter är det bra om fisken har svultit ett par-tre dygn innan transport, det håller vattnet i påsarna renare = mindre risk för pH-sänkning och därpå följande ammonium/ammoniakchock vid inkoppning.

Tro mig Andy, det sker i många fall ingen speciell koppning vid transport av djuren innan de når konsumentledet, den tiden finns inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte Andreas - allting hänger på det vatten de kom i. Ett bra sätt att veta om man har risk för ammoniakchock är att ta pH:t i påsarna. Är pH:t över 8 (eller runt 8) så är risken lite därför att om det hade funnits tillräckligt med fritt ammonium i påsarna så hade fiskarna varit döda i påsarna redan. Att koppa in i ett kar med pH på över 8 är då ur denna synpunkt ofarligt (Ammoniakbildning) om du inte har extrem värden på pH (8,5 och uppåt). Ligger pH:t i påsarna mellan 7 och ca 7,8 och transporten varit ett tag så brukar jag numera ta lite aquasafe eller liknande i påsvattnet, vänta ett tag och börjar sedan koppa. Detta av säkerhetsskäl - inget annat. Är pH i påsarna under 7 så är det säkraste sättet att koppa i två steg. Först tar man en liten hink med akvarievatten - sänker pH:t där med hjälp av koldioxid till ungefär samma som i påsarna. Sedan använder man det vatnet att koppa in i påsarna. När det är gjort så lyfter man i fisken (utan påsvatten) till hinken med det pH sänkta vattnet. Sen kan man göra på två sätt, ett är att sätta en luftsten i hinken och sakta lufta ur koldioxiden och pH:t stiger sakta (kan ta några timmar). Andra varianten är att göra en ny koppning från huvudkaret. När pH:t är samma (ungefär) som i karet lyfter man över fisken. Om man inte har tillgång till koldioxid så kan det gå även här med metoden att blockera eventuellt ammonium i påsen med hjälp av preparat som innehåller natriumtiosulfat men man måste då vänta ett tag (kanske en halvtimme till en timme) innan man börjar koppa. Orsaken är att fisken troligtvis också har mycket ammonium i blodet pga att blodets pH också sjunkit. Blir det ammoniumfritt på utsidan så tar det ett tag innan jämnvikten mellan blod och vatten återställt sig. Jag har sett beteende några gånger som stöder denna teori. En gång tog jag emot ett gäng malawi "Bright Blue" som det var kritiskt i påsen med. Oftast i de lägena försöker man rädda vad som räddas kan genom omedelbar isättande i bra vatten men den första som lades i snurrade bara runt. Då sänktes snabbt mottagarkarets pH till ca 6,5 och fiskarna i den kritiska påsen stoppades direkt i utan koppning. Samtliga klarade sig utan problem. Normalt pH för denna art - ca 8

När man introducerar fisken i nytt kar med ingångna fiskar är ett bra trick att ha matat sina fiskar först och sedan släckt i karet. Då får den nya åtminstone några timmar att anpassa sig utan attacker. Jag brukar också göra så att när innan jag öppnar påsen så låter jag den flyta någon timme i akvariet för att få samma temperatur - varning dock - låt den inte flyta under en MH - det blir lätt färdig fisksoppa då :)

Som Mats och några andra säger så är det standard att koppa som de gör när man köpt fisken nära och har transporter under en 5-6 timmar. Om det bara skiljer så lite i salthalt som du säger så ser jag inget problem med att koppa som Turboadde gör.

Men det viktiga är att du använder en metod som du känner dig trygg med och som passar ditt sätt att sköta dina djur. Om du tycker att fungerar på ditt sätt så gör på det sättet om pH:t i påsarna är OK och du håller koll på temperaturen - du får inga dödsfall genom att vara försiktig men är det långa transporter - kolla ph i påsarna - är det lågt så är metoden inte bra enligt min erfarenhet. Håll också koll på fiskarna - beter någon av dem sig underligt under inkoppningen så brukar det bästa vara att ta upp den och stoppa den direkt i karet. Bra är också att du låter inkoppningen om den sker länge ske i dämpat ljus och inte mitt i ungarnas galoppbana. Men återigen funkar det som du gör - fortsätt så.

MVH Lasse

@ Ouscazz

Tro mig Andy, det sker i många fall ingen speciell koppning vid transport av djuren innan de når konsumentledet, den tiden finns inte.
Där har du för en gångs skull åtminstone delvis fel. En stor direktsändning av saltvattensfisk behandlas väldigt försiktigt vid motagandet, detsamma gäller viltfångat malawi och tanganyika. Det är för stora värden i dessa sändningar och det skiljer sig väldigt mycket från art till art hur man behandlar dem vid mottagningen. Vissa arter lär man sig genom katastrofingripande, misstag och annat att de inte är speciellt känsliga och att det är bäst att få i dem så fort som möjligt. Men andra arter kan ta väldigt lång tid - även arter som är kända för odödlighet när de väl är acklimatiserade. Utgångspunkten vid en ny art är alltid - försiktig behandling. Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan lite kort beskriva hur jag koppar in mina djur. Ofta handlar det om en avvägning mellan hur fort man får sänka/höja salthalten/tempen/ph:t mot hur länge djuret får ligga i påsen. En för snabb sänkning/höjning av salthalt, temperatur eller pH stressar fisken, även vistelsen i påsen är ett stressmoment.

Jag hänger ner påsen med det nyinköpta djuret i akvariet och låter det hänga där kanske 10-15 minuter i syfte att temperaturskillnaden ska minska. Därefter börjar jag med kanske en halv kopp och ökar successivt ungefär med 10 minuters mellanrum. När påsen börjar bli full så häller jag ut hälften och fortsätter tills påsen är full igen var på jag tömmer halva påsen som innan och sedan gör min sista fyllning - som vid det här laget kan vara uppe i 3-4 mindre kaffekoppar. Detta tar lite drygt en timma och bara ~1/6 av det ursprungliga vattnet är kvar i påsen. Dessutom är jag säker på att temperaturen i påsen inte skiljer sig från den i akvariet.

Jag har även hört att djur ska vara känsligare för en ökning av salthalt till skillnad mot en sänkning. Om jag har köpt ett lättstressat djur brukar jag mäta salthalten och anpassa mig därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...