Gå till innehåll

Mina Apogon apogonides har lekt!


Alex_y

Rekommenderade inlägg

Skulle just mata i karet då jag till min stora förvåning att ena apogonidesen är som besvärad av att ha något i munnen. Vet att de är grymt matglada så min första tanke var att den tryck i sig ena korallgobien. Men vid närmare titt så är den sprängdfylld med rom i en stor klump! Vad händer nu? Går det att öht. driva upp dessa på något sätt eller är det bara att beskåda och se vad som händer? Bild kommer strax!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har inga erfarenheter av just denna arten men det verkar som nästan alla kardinaler förutom Bangayen släpper ynglen som larver och inte som yngel. Detta innebär att matfrågan (läs storleken på maten) är den kritiska punkten. Jag har haft sedan 1 och 1/2 år sedan minst 1 ruvande Pyamaskardinal i mitt stora kar hela tiden, oftast har det varit två eller flera. Har dags till dato inte sett några yngel som överlevt. Nu den sista tiden har jag börjat med daglig matning med korallfoder - skall se om det blir någon ändring. Förutsättningen för yngel är nog att ta upp hanen i ett separat kar och låta honom "spotta" där. Alltså så som de flesta ciklidister gör. Jag tror nog inte det är en tillfällighet att den person på guiden som lyckats bäst med att odla Bangayen är en före detta storodlare av Malawi - och duktig sådan :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...