Gå till innehåll

Huff, så uoversiktlig det har blitt her.


miriam

Rekommenderade inlägg

Synes den nye Saltvatensguiden har blitt så mye dårligere en den var,er det noen som mener det samme,.

Når en går inn på til salgs er jo bilder fjernet og en må gå inn på vær enkelt til salgs , tungvint og uinteresangt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

iallafall bättre än det var i början på uppgradreringen, nu är det ju tillomed så att man kan kommentera annonserna vilket gör att det går att starta en budgivning direkt i tråden :)

Bilder är ju inte alltid lätt då kanske inte alla har en kamera eller hittar en bild på nätet på det de vill sälja.

Men jag förstår dej miriam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste nog hålla med om att det är bedrövligt nu. Fast mycket ligger på användaren som glömmer fylla i det som står förklarat i den gula inforutan...

Bara en liten justering av det gamla, men bättre sorterings möjlighet hade varit perfekt. Samt vilket år annonserna hade kommit in istället bara för månad och dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med de flesta att det har blivit sämre,

i det gamla såg du bilden direkt, men nu ser det ut som kontakt annonser.

det jag saknar jätte mycket är att man kunde få en liten guld stjärna bredvid ens namn om du hade sålt eller köpt, och du hade varit en bra sådan. alltså att du var pålitligt och varan var bra eller att den kom fram levande eller som beskriven.

kanske en moderator kan svara på varför det har blivit sämre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan man går in på en annons är det många gånger intressant att veta VAR produkten finns.

Givetvis är det intresant att veta om produkten är SÅLD utan att man ska behöva läsa hela tråden.

Jag anser att nya annonser bör komma först i listan och inte den annons som kommenterats sensat.

Bild tillsammans med rubriken gör det hela mycket mer säljande (som på blocket)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifTråd flyttad då det inte var en annons.

Tänk om man kunde ha ett forum där alla blev glada och alla blev tillfredsställda. :) Så lätt ens jobb som moderator hade blivit då. Men nu är det som det är, vi tog ett beslut att uppgradera till den senaste programvaran med de följder som blev därefter, bl.a. en ny Köp & Sälj-avdelning med allt vad det innebär.

Det ligger på annonsörens ansvar att markera tråden som såld när man köpt/sålt det man haft ute på annons, det gör att ingen ska behöva och gå in på en annons om de inte vill se vad en vara blivit såld för tex.

Eftersom det numera är en del av själva forumet så ser annonserna ut som en vanlig forumstråd, och precis som dessa så ser man inga bilder om man inte går in på den aktuella annonsen, samt om den som lagt ut en annons har lagt dit en bild.

Fördelen med den nya programvaran är att det är ingen som behöver sitta och knåpa ihop denna delen för att passa ihop med det övriga forumet, och allt som är "hemmaknåpat" slipper man sitta med ett längre tag eller fråga om hjälp med från utomstående.

Vid nästa uppdatering av forumet så blir det en automatisk uppdatering av köp & sälj också.

För att veta var en produkt befinner sig så behövs det en sådan funktion i forumet, att kunna sortera trådar per stad, mig veterligen finns inte detta. Man får helt enkelt göra den där knapptryckningen extra. ;) (Nya annonser kommer dessutom med nya inlägg sen senaste besöket, så ifall man väljer att visa nya inlägg sen sitt senaste besök så kommer det upp alla nya annonser.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman

Ni gör ett fantastiskt bra arbete med sidan och att hålla sig till färdiga mallar för en sida är så enormt tidsbesparande inte minst inför framtida uppdateringar.

-Jag vet hur allt mycket "smarta" och hemmapulade lösningar kan sätta käppar i hjulet.

-Att ni kan engagera så många som ni gör och håller liv i detta är beundrandsvärt.

Det är hög tid att bli betalande medlem för mig och jag uppmanar med alla andra snålåkare att göra det samma.

-Det beror trots allt mer på lathet än snålhet att bidraga till SG och allt fom forumet ger tillbaka till en.

/ David i Eslöv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De söker information, som ska vara gratis.

Om det nu vore så vore livet underbart. Den information och de erfarenheter som förmedlas här har inte varit gratis för de som sitter inne med informationen. Jag kan lova dig - det är mycket pengar som ligger nergrävda (eller dränkta rättare sagt) hos dem som ställer upp och besvarar många olika frågor här på guiden. Och åtminstone jag anser att det minsta man kan göra är att betala in den ynka hundralapp det är frågan om för att man själv skall slippa dessa dyra läropengar och på så sätt borga för att guiden kan fortsätta i många år till. Försvinner guiden - så försvinner också denna erfarenhet och kunskap som finns samlad hos de som är medlemmar i SG. För mig är det inte någon fråga om någon princip som "Information shall be free" utan mer en hedersak som garanterar att just informationen blir fri genom att man ekonomiskt stöder SG så sidan kan utvecklas.

Ett exempel hur man åker snålskjuts är den person som jag för egna pengar skickade ett antal Xenia till med det enda ersättningskravet att han skulle betala in stödmedlemskap på SG - det har han "glömt" i ett och ett halvt år nu. Får den personen svar på sina frågor från mig - knappast

Vad gäller bättre förr så kan jag i kraft av att levat några år säga - de var det inte alls :) OK - jag svär över att det som jag hade vant mig vid inte fungerar längre - men när man lär sig det nya så funkar det igen och man förstår hur man skall göra. Och man har lärt sig något nytt. Iofs så fins det säkert fortfarande personer som hävdar att CP/M var det i särklass bästa operativsystemet för persondatorer men kom igen - det sker alltid en utveckling.

Den gamla versionen var "Out of Date" och ett stort tack till de frivilliga som la ner många timmars jobb (tid är också pengar) för att göra sidan "Up to Date". Ni har gjort ett bra jobb. Jag är också säker på att om det finns några som har adekvata och relevanta lösningar på de egenheter som den nya versionen har så implementerar säker moderatorerna och "uppdaterarna" dessa lösningar i den nya versionen :) Och kom ihåg - Google är er vän!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse ett mycket bra inlägg, kan bara hålla med.

Jag kännde mig mycket borta dom första veckorna, men det var bara för att jag letade i programen som tidigare.

Hade jag kommit in som ny nu hade det inte funnits ett problem för mig.

Ett riktigt STORT tack till er alla som lägger ner tid på att driva SG.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse.

Det nya forumet är i mina ögon en förbättring, men det krävs nog lite finjusteringar. Så är det alltid när man installerar en ny programvara.

Tex är Autosave en välsignelse! Jag skrev ett riktigt långt inlägg häromkvällen. På nått sätt fipplade jag till det och inlägget dök aldrig upp. Jag slet mitt hår först, men när jag kröp till korset och skulle skriva om det ur minnet, visade det sig att inlägget fanns sparat i snabbsvars-editorn. Snacka om glädje!

Stort tack till hela gänget av administratörer, moderatorer och kassörer som sköter SVG!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse.

Det nya forumet är i mina ögon en förbättring, men det krävs nog lite finjusteringar.

Håller med att det behövs en hel del justeringar!

Lasses inlägg var ju bra!

Nu har jag varit medlem på detta forum en tid och tänkte att jag kan väl bidra med en slant och sökte information om hur man skulle bära sig åt och fann detta i tråden [h=2]Hur kan jag bidra?[/h]

Det finns också möjlighet för medlemmar att hjälpa till att täcka driftkostnaderna genom ett frivilligt stödmedlemskap.

Trycker man på länken https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19313 , så kommer man till detta:

Inget Ämne specifierat. Om du följde en giltig länk var vänlig och meddela den administratören.

Så fixa till detta så pyntar jag in en slant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med de flesta att det har blivit sämre,

i det gamla såg du bilden direkt, men nu ser det ut som kontakt annonser.

det jag saknar jätte mycket är att man kunde få en liten guld stjärna bredvid ens namn om du hade sålt eller köpt, och du hade varit en bra sådan. alltså att du var pålitligt och varan var bra eller att den kom fram levande eller som beskriven.

kanske en moderator kan svara på varför det har blivit sämre?

Jag håller med, det är kanske till och med så att man skulle kunna lämna säljomdöme?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den funktionen fanns förr, men av de affärer jag gjort så har kanske en femtedel lämnat eller fått omdöme, ibland vet man ju inte vad personen heter på guiden man säljer till, och det är inte alltid man tänker på att fråga om det heller så man kan gå in på dennes profil och skriva något.

Jag har ibland bett köpare gå in och lägga en kommentar på min profil, men det är inte alltid man får respons då ens. :)

Annars är den funktionen också saknad av mig, tycker det ska gå att kommentera säljaren eller köparen så att andra kan se ifall det finns någon som haft bekymmer.

Iofs så finns ju alltid Elmor...

Edit: Ser nu att Elmor inte funkar så bra för utomstående försäljning, annars är det en bra sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse!

Kan oxå tycka att detta är riktigt "svinigt" när man gör en deal,är det sagt att kostnaden är en supporter avgift så skall det efterlevas.

Men snålskjuts i ordets bemärkelse.. hade det stått när man registrerade sig "att vi förväntar oss att du pyntar in.." så hade det väl varit en sak.

Men jag räknar in ca 20 sponsorer som förmodligen betalar in en avgift som borde täcka driften av forumet.

För min egen del så tycker jag att 20 sponsorer är rätt så mäktigt, är inte många forum i den akvaristiska sverige som har det riktade antalet?

Tycker Phbubbla har helt rätt. Infon är väl endock gratis oavsett hur mycket pengar en användare har lagt ned på sin hobby. Anser någon att man får en grym respons/ service så tycker även jag att det skall premieras.

De som stött o blött mina problem har varit vanliga forumiter. Har det varit sponsorer så har jag handlat där för då vet jag att de har pejl, eller kommer absolut handla/besöka om jag åker förbi.

De som är otroligt aktiva bland sponsorerna att besvara frågor osv tror jag märks av alla. borde ge effekt därefter i posetiv mening för sponsorn.

Jag har i vart fall pejl på detta.

Jag avslutar så som du Lasse, "Goggle är er vän"..o för mig änsålänge är detta gratis. Dock bra, enstående service kan jag betala mer för.

Om det nu vore så vore livet underbart. Den information och de erfarenheter som förmedlas här har inte varit gratis för de som sitter inne med informationen. Jag kan lova dig - det är mycket pengar som ligger nergrävda (eller dränkta rättare sagt) hos dem som ställer upp och besvarar många olika frågor här på guiden. Och åtminstone jag anser att det minsta man kan göra är att betala in den ynka hundralapp det är frågan om för att man själv skall slippa dessa dyra läropengar och på så sätt borga för att guiden kan fortsätta i många år till. Försvinner guiden - så försvinner också denna erfarenhet och kunskap som finns samlad hos de som är medlemmar i SG. För mig är det inte någon fråga om någon princip som "Information shall be free" utan mer en hedersak som garanterar att just informationen blir fri genom att man ekonomiskt stöder SG så sidan kan utvecklas.

Ett exempel hur man åker snålskjuts är den person som jag för egna pengar skickade ett antal Xenia till med det enda ersättningskravet att han skulle betala in stödmedlemskap på SG - det har han "glömt" i ett och ett halvt år nu. Får den personen svar på sina frågor från mig - knappast

Vad gäller bättre förr så kan jag i kraft av att levat några år säga - de var det inte alls :) OK - jag svär över att det som jag hade vant mig vid inte fungerar längre - men när man lär sig det nya så funkar det igen och man förstår hur man skall göra. Och man har lärt sig något nytt. Iofs så fins det säkert fortfarande personer som hävdar att CP/M var det i särklass bästa operativsystemet för persondatorer men kom igen - det sker alltid en utveckling.

Den gamla versionen var "Out of Date" och ett stort tack till de frivilliga som la ner många timmars jobb (tid är också pengar) för att göra sidan "Up to Date". Ni har gjort ett bra jobb. Jag är också säker på att om det finns några som har adekvata och relevanta lösningar på de egenheter som den nya versionen har så implementerar säker moderatorerna och "uppdaterarna" dessa lösningar i den nya versionen :) Och kom ihåg - Google är er vän!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1kg Levande Sten

-Jag förstår att mitt uttryck "Snålåkare" väckte en del känslor.

Jag tycker att Saltvattensguiden är ett fantastiskt bra forum.

Att sedan detta forum eller RUM är fyllt av så många fantastiska människor som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet är ännu mer fantastiskt. Många av dessa tillhör inte ens Redaktionen och på det enda sätt man kan "betala tillbaka" den kunskap Dessa människor det de delar med sig är genom att göra det samma själv.

Tack vare att forumet hålls efter på det sätt som det görs så kan jag söka, finna och dela med mig av information, samt sälja och köpa produkter.

-Vi har alla gått på nitar, köpt fel saker och råkat ut för missöden förr eller senare.

Det är en relativt dyr hobby och vi har alla kar som vi lagt ner ganska mycket pengar på.

Kan jag undvika eller hjälpa någon annan att undvika samma sak eller så är det för mig en liten slant att bidraga med att hålla igång detta forum.

Tack Alla som jobbar med Saltvattensguiden och ett lika Stort Tack till alla aktiva eldsjälar som svarar på mina och andras foruminlägg.

Om så Informationen är gratis så är möjligheten att dela den här värd så enormt mycket.

1kg Levande Sten är ni väl värda. ( i motsvarande butikspris)

-Det har jag nu satt in och hoppas att det är fler som följer mitt exempel.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...