Gå till innehåll

Storlek på retur


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att modifiera ett äldre optiwhite-kar, som jag skall ha i min nya lägenhet i höst.

Karet är på 612l och maxflödet från returpumpen är 4750l/h och max tryckhöjd 2.5meter http://tritonakvarium.se/product.asp?product=778 den

den tidigare ägaren av karet har dimensionerat Ø25 från returpumpen och sedan direkt efter genomföringen dimmat om till Ø20 (ytterdiameter). pumpen har dimension Ø25.

Eftersom att karet står i ett garage nu och jag håller på att bygga luckor runt sumpen, så är det inte jättemycket jobb för mig att dimma om till Ø25 hela vägen upp till returutloppet.

Kommer mitt returflöde att öka om jag dimmar upp till Ø25? har kanske Ø20 för stort motstånd?

bra eller dåligt?

åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör samma pump med 32mm hela vägen från sumpen, fördelat på 2 utblås i samma dimension, men funderar faktiskt på att sätta dit en reducering vid mynningen för att få lite bättre fart på vattnet vid ytan, men jag hade nog inte kört ända ner till 20mm. Har du möjlighet så testa hur det blir med båda, om du kan göra ett test med sötvatten tex så du kan tömma det igen och limma om isf. 20mm utvändigt är väl dessutom bara 16mm invändig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör samma pump med 32mm hela vägen från sumpen, fördelat på 2 utblås i samma dimension, men funderar faktiskt på att sätta dit en reducering vid mynningen för att få lite bättre fart på vattnet vid ytan, men jag hade nog inte kört ända ner till 20mm. Har du möjlighet så testa hur det blir med båda, om du kan göra ett test med sötvatten tex så du kan tömma det igen och limma om isf. 20mm utvändigt är väl dessutom bara 16mm invändig?

okey, det går ju alltid att dimma ner uppe sen om jag vill ha högre flöde på returen.... japp 20mm blir 16 mm invändigt!

det jag vill veta är om 16mm invändigt är för litet för pumpen. jag kan ju strypa flödet med ventilen om det blir för högt flöde ur den.

jag som precis tömde karet på sötvatten! pappa kommer bli galen om jag dränker hans lilla gräsmatta igen, men får kanske göra det ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här får du lite siffror du kan fundera på. Jag vet ju inte hur du tänkt att dra dina rör, så jag sköt lite från höften. Men det ger ändå lite hum om vilka skillnader olika rördimensioner ger. Dessutom hittade jag ingen pumpkurva på Lagunan du har så jag gjorde en standardkurva.

Förutsättningar:

Total rörlängd: 2m

Tryckhöjd (Höjd vattenyta sump till akvarieytan): 1,5m

2 st böjar

Flöde med 20 mm rör: 1000 l/h

Flöde med 25 mm rör: 1300 l/h

Om du har lägre tryckhöjd blir flödet betydligt bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här får du lite siffror du kan fundera på. Jag vet ju inte hur du tänkt att dra dina rör, så jag sköt lite från höften. Men det ger ändå lite hum om vilka skillnader olika rördimensioner ger. Dessutom hittade jag ingen pumpkurva på Lagunan du har så jag gjorde en standardkurva.

Förutsättningar:

Total rörlängd: 2m

Tryckhöjd (Höjd vattenyta sump till akvarieytan): 1,5m

2 st böjar

Flöde med 20 mm rör: 1000 l/h

Flöde med 25 mm rör: 1300 l/h

Om du har lägre tryckhöjd blir flödet betydligt bättre.

nej, jag har inte heller hittat någon pumpkurva.

tryckhöjden är ca 1,5 meter som du säger. 2 böjar stämmer bra, men jag har en avstängningsvenil också som ger lite motstånd.... så 30% större flöde, vilket betyder att jag borde dimma om till 25mm!?!?! nu när jag ändå håller på menar jag.

tackar och bokar för ditt engagemang!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir det inte bara ett bättre tryck vid 20 mm?
Det blir ett "bättre" mot tryck. Alltså, lägre flöde.
Förstår inte besparingen/år?
Gissar iofs bara, men antagligen är det den extra effekt som ska till för att ge samma flöde med den lägre rördimmensionen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ett "bättre" mot tryck. Alltså, lägre flöde.

Gissar iofs bara, men antagligen är det den extra effekt som ska till för att ge samma flöde med den lägre rördimmensionen.

B!

det blir ju uppenbarligen ett större motstånd i systemet, dock vet jag inte hur man dimensionerar rör (jobbar med ventilation)....

extra effekten är ju den man förlorar på vägen, eftersom att man har dimensionerat fel.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...