Gå till innehåll

Matning av anemoner / Koraller Generellt. Grönt dammvatten...?


Rekommenderade inlägg

Jo ,jag funderade på om jag kan "mata" anemoner/koraller med exempelvis ca 100ml "grönt dammvatten" ( svävalger ).

Min trädgårdsdamm är ren och fin men innehåller svävalger, dessa borde ju funka som foder eller är jag ute på djupt vatten ?

Peter i GBG-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som laggeman säger, kör själv med Mysis som har legat i Cyclop Eeze någon timma.

Nu vet jag inte vad andra säger, men jag skulle aldrig hälla i dammvatten i mitt kar, du har ingen aning om vilka parasiter sjukdommar som kan finnas.

skulle undvika det av precis samma själ som man inte plockar sten från våra hav och inte tar sand från våra sandbotten till akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar mata anemoner med räkor (skalade färska eller frysta, men inte i lager) och musslor samt stagg. Funkar finfint. Av intresse. Vad menar du med svävalger?

Sötvattensalger (planktoniska) har ett annat osmotiskt tryck inuti sig på grund av att de utvecklats/vuxit up i (vissa funkar i både och) sötvatten. De kommer lyseras ("sprängas") eller torka ut när de kommer i kontakt med saltvatten. Anemoner äter sällan växtplankton, annars skulle de inte ha så stora tentakler och starkt nässelgift. De flesta koraller med små munnar kan dock gynnas av lite växt och bakterieplankton, men det kan lätt bli överskott av näring om det matas för mycket såklart. De enda koraller som inte käkar plankton verkar vara typer liknande Xenia spp. vilka inte har någon mun eller munhåla.

Det verkar som du är ute på lite djupt vatten men inga frågor är dåliga såklart! Keep it up!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...