Gå till innehåll

Ny på saltvatten vill göra en liten räk/korall-burk


RickardK

Rekommenderade inlägg

Hej!

Precis som så många andra nya kör jag huvudet i sanden regarding alla problem och vill pröva att skapa ett pico/nano-akvarium. Tänkte skaffa en liten cocoon-burk och försöka ha lite koraller och några pyttiga lägre djur.

Om jag köper ett cocoon på 15-20 liter, kör täta vattenbyten och byter ut lampan mot den blåvita aquatic nature, vad behöver jag mer i termer av teknisk utrustning? Tänker mig nån liten pump extra för att få bra flöde (hangon-filtret ger ingen direkt sjuss i mitt sötvattenskar) i karet samt en osmos-maskin för att kunna fixa bra vatten (bor i södra sthlm/hägersten, vet inte hur kranvattnet här ser ut) kanske?

Vilka lägre djur är tillräckligt små för att trivas i en sådan trång miljö? Tänker pompom-krabba, räkor (sexys och/eller bumblebee). Kanske en liten eremit?

Tack!

Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Rickard och varmt välkommen till SG! :W:

Din planerade setup låter vettig till den belastningen du planerar.

Ett gäng mjukkoraller och några små räkor och någon krabba/eremit kanske så är du igång.

Du kan blanda upp 2 liter saltvatten i ett par 2l petflaskor, så gör du ett byte i veckan/var fjortonde dag kanske så kommer det bli kanon!

Se bara till så att du även har påfyllning av osmosvatten så att salthalten inte skjuter i höjden. Förändringar sker snabbare i små kar.

Det finns små fiskar som blir runt 2cm som du också skulle kunna ha faktiskt, men börja med det du tänkt så kan du se efter ett tag när du blivit lite varm i kläderna om du ska stoppa i fler djur eller uppgradera till större burk.

Förutom ett hang-on filter så finns det små nano-streamers från Koralia som jag kan tänka mig hade passat i en sådan burk.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Vad roligt, då känns det inte som att jag är helt galet ute :)

Får ta en tur till affären i helgen och se om jag kan plocka åt mig det jag behöver för att komma igång med den kemiska cykeln.

Jag tror nog att jag väntar helt med fisk tills jag har plats för ett mer rejält akvarium. Både jag och tjejen vill kunna ha clownfiskar etc senare och vill nog ha ett akvarium på några hundra liter för det. Men det är kanske om ett år eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen :)

Tack för tipset!

Hur ser följande inköpslista ut för att starta upp systemet?

* kar cocoon 2, 18.5l

* saltmätare hydrometer aquarium systems

* pure lifewater system osmos

* 2kg levande sten

* salt RedSea coral pro för osmosvatten

* test kit RedSea Master test kit reef lab

* pump Polario 4ML

Något uppenbart som saknas?

Vad gäller pumpen, måste den vara med från dag 1 när man vill cykla karet? Eller räcker hangonfiltret i början av cykeln när det bara är levande sten i karet?

Tack! Det här är spännande!

edit:

mer frågor - finns det någon bra, mindre LED-lampa som man kan ha till en nano/pico-burk i den här storleken?

Ändrat av RickardK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltmätare annat än refraktometer är inget jag rekommenderar, men det finns de som kör på dem och är nöjda.

Osmosen är ingen jag känner till.

Testkittet har jag inte sett heller, men det kanske kan funka.

I övrigt ska det nog inte vara några problem, och du kan köra med enbart hang-on filtret i början, inga problem.

Ang belysning så har jag dålig koll på ljus till nanoburkar, men det finns compakt-lysrör på 11W och 18W som borde funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du testar din hydrometer mot en refraktometer så vet du hur mycket fel den visar.

är det en så´n som flyter på ytan eller en med vipparm? vipparmsmätarna måsta man väl göra noggrant ren ofta.

jag hade en hydrometer innan sen köpte jag en refraktometer. det visade sig att hydrometern visade helt fel. den visade 1,023 och refraktometern visade 1,025-1,026!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan pump som jag skulle kollat på är Tunze 6015 eller möjligen 6025. Som Laggeman så skulle jag också rekommendera en refraktometer.

Om jag skulle starta ett så pass litet akvarium så skulle jag inte skaffa någon annan testutrustning än en refraktometer och ett KH-test, där KH-värdet får bestämma hur ofta och stora vattenbyten som behöver göras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mano: tack för tipset. Såg ett råd på akvlagrets sida att flödet helst skall komma från flera olika håll. Värt att skippa hangon-filtret helt och köra på 2-3 stycken 6015-streamers placerade i olika riktningar? eller blir det för mycket för det lilla akvariet kanske?

Ursäkta min dumma frågor, men det här med tester och inkoppling är lite förvirrande. Om jag bara kör med KH-tester, hur vet jag när inkopplingscykeln är klar och jag kan introducera, säg, första eremitkrabban? Är risken för nitritspikar mindre i ett litet kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen :)

Tack för tipset!

Hur ser följande inköpslista ut för att starta upp systemet?

* kar cocoon 2, 18.5l

* saltmätare hydrometer aquarium systems

* pure lifewater system osmos

* 2kg levande sten

* salt RedSea coral pro för osmosvatten

* test kit RedSea Master test kit reef lab

* pump Polario 4ML

Något uppenbart som saknas?

Vad gäller pumpen, måste den vara med från dag 1 när man vill cykla karet? Eller räcker hangonfiltret i början av cykeln när det bara är levande sten i karet?

Tack! Det här är spännande!

edit:

mer frågor - finns det någon bra, mindre LED-lampa som man kan ha till en nano/pico-burk i den här storleken?

Hej Rickard och välkommen!

Personligen skulle jag inte satsa på red seas restkit. Tror inte riktigt på deras resultat. Salifert tex tror jag har mer tillförlitlighet tillförlitlighet.

Sen skulle jag satsa på en av dom lite större modelerna av coocon. Men det är ja det=)

Annar ser det bra ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Vandal sa så räcker det med en pump i ett sånt litet kar, hangon-filtret kan man ha kvar för att få lite mekanisk filtrering, tänk bara på att filter behöver göras rent ofta i saltvatten.

Ett nitrittest skulle du också kunna skaffa, annars så funkar det bra att bara ha lite tålamod och inte introducera något annat än levande sten under den första månaden eller något i den stilen.

EDIT: för oss som bor i/nära stockholm så är Triton en "vanlig" affär och inte bara en webshop, en av de bästa skulle jag även vilja påstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket svar - verkar vara ett fantastiskt forum! :)

Jag tar in det ni säger. Tester kör jag Salifert istället. Tar en tur till täby i helgen eller i nästa vecka och ser vad jag kan plocka ihop på trtn. Vet någon vart i sthlm man kan få tag på refraktometer och/eller tunze-pump?

Jag har nåt tvättat svart, grovt quartz-grus som jag använt i mitt sötvattensakvarium. Är det ok att ha i botten av saltkaret för att täcka glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett 18 liters nästan kubisk kar så skulle jag vänta med en streamer och istället satsa på ett lite större ryggsäcksfilter. Orsaken är att man får ganska bra strömning ändå i ett kar som är konstruerat på det sättet och fylla upp det med teknik tar bort hela känslan för denna typ av kar. Det är också lite beroende på vad för koraller du vill ha i karet. Väljer du sådana som kräver mycket ljus och krämar på med detta så behöver du mer vattenströmning än om du väljer en mer moderat ljusregim. Orsaken är i första hand att den kraftiga vattenrörelsen är viktig i lägen där fotosyntesen är kraftig eftersom den hjälper zooxantellerna (algerna inne i korallerna) att bli av med för dem farligt syre. Kraftig ljus - kraftig cirkulation. I ett så lågt akvarium behöver du inte heller resonera kring 1 watt per liter.

Jag skulle testa först med ett ryggsäcksfilter som ger 200 - 400 liter i timmen och göra rent det ganska ofta (en gång i veckan).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej!

Är igång med karet sedan i slutet av juli och det funkar finfint (knappa 20 liter, koralia nano-streamer, byter 40% av vattnet varje helg). Har lite koraller som verkar må bra:

hammarkorall + xenia + ric florida är jätteglada och växer och har sig

har även en birdsnest och en montipora digitata som iofs har polyperna ute jämt (hystrixen ser nästan "luddig" ut) och ser rätt nöjda ut men där hystrixen börjar se mer brun än rosa ut. Misstänker att mitt sunkiga ljus är boven. Har en solar duo boy + 2 styck clamp-on leds.

Har dock givetvis redan planer för större. Siktar nog mot sumplöst ca 80-100 liter då ett mindre akvarium passar mig bra men jag ändå vill kunna ha någon ocellaris eller två och nån liten goby.

Så min fråga är nu då belysning. Har kikat på de nya Maxspect mazarra. Det fina i kråksången är att jag kan köpa en modul nu och sedan komplettera när jag uppgraderar till det större karet. Frågan är dock vilken modell jag behöver (S eller P). Kommer jag steka koraller och räkor helt och hållet om jag blåser på med en P-modul över det lilla karet? Eller tror ni att S-modulerna skulle funka sedan till ett lite större kar (kan ju då ha 2 styck)?

tråd om mazarra: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43147-Maxspect-Mazarra

mvh

Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 112 liters akvarie och på den har jag 36W ljusstyrka i lysdioder. Jag har inget stenkorall kar men för mina mjukisar var detta väldigt häftigt så jag kör ljusstyrkan på runt 40% nu och märker en stark förändring i deras trivsel mot innan när jag körde 100%(planen är dock att vänja in korallerna till starkare långsamt). En mazarra S är på 50W, det lär nog ge ett vrål ljus så länge karet inte är väldigt högt. Men har du ett vanligt rektangulärt kar med kanske 35-40 cm höjd så tror jag att 50W blir perfekt. Enda anledningen till att du skulle vilja ha mer än en S känner jag är för att du ska få en jämn spridning av ljuset över hela karet, därför kan du kanske behöva två ramper om ditt kar är rektangulärt, rampen är ju kvadratisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej, tack för ditt svar, ledsen för sen uppdatering. Gjorde som så att jag köpte en par30-lampa med tillhörande ställning från Boost led istället. Det blev väldigt bra till det lilla karet! Fick lampan förra veckan och börjar redan se lite tillväxt på hystrixen. Har inte bestämt hur jag gör när jag väl uppgraderar. Lutar väl fortfarande åt Mazarran men det hade varit fint med 3 styck par30-lampor också. Synd bara att man ej kan dimma dem och att de inte har moonlight. Får se hur jag gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...