Gå till innehåll

Erfarenheter av Eld dvärgkejsare (Centropyge loricula)


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Tänkte kolla med folk hur deras erfarenheter av Eld dvärgkejsare (Centropyge loricula) är.

dwarf_flame_angelfish.jpg

Jga har länge varit sugen på denna men är lite orolig för mina scolymior. Kejsarfiskar är lite väl nyfikna ibland och undrade bara hur många som haft problem med att dessa med att de knaprar på tex. scolymior.

Har läst och det verkar vara väldigt blandat...

Sedan undrar jag om någon kan bekräfta något, Bengt @ marinakvariet påstod att det är mindre chans att de gick på korallerna om man hade två stycken... Stämmer detta?

Tack

/RW

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle det vara mindre chans för det? Känns inte direkt logiskt! Tvekar på att det påståendet stämmer. Dvärg kejsare är "grazers" och kommer antagligen även att noppa på korallerna, om det är så farligt beror ju på hur mycket de noppar och det borde ju rimligtvis bli mer med två?

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste alltid räkna med att stora kejsare och dvärgkejsare gärna ger sig på koraller. Jag har dock aldrig hört eller sett att de totalt betar ner koraller, utan det är mest lite noppande här och var. Det är ju bara befängt och påstå att två dvärgkejsare skulle minska risken att de går på koraller, oavsett om det är loricula eller andra. Min erfarenhet är att det i stället kan vara tvärt om. Om en börja noppa så kan flera triggas och göra samma sak. Det mönstret ser jag ofta i mitt eget kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu räknas ju Loriculan som en av de säkraste dvärgarna, men jag hade otur med min coral beauty som också skall vara någorlunda säker!

Sedan är varje fisk ett chanstagande och vad är egentligen revsäkert, det flesta korallerna är ju inte revsäkra ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har heller aldrig upplevt några problem.

A och O är ju att hålla dvärgkejsarna mätta med för arterna lämpliga foder

I ett väl inkört saltvattensakvarium med levande sten finns mycket av deras naturliga föda att tillgå.

Däremot har jag observerat att de tar godsaker bredvid korallpolyper och det måste ju ses positivt att de håller rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte haft en loriculus, Men har andra kejsare visst händer det att dom noppar på någon korall ibland, Men matar man inte alltför sällan så har jag aldrig sett detta som ett problem utan dom smakar mest, lite men aldrig sett några skador på varken koraller eller musslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har på senaste dagar noppat i sig lite polyper på några sps'er. Inget allvarligt dock. Har missat matning 2 gånger nu på kort tid så de kan bero på de. Annars betar den bara alger på rutor och stenen.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...