Gå till innehåll

Bygga större akvarium på plats?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Söker runt omkring efter olika helhetslösningar till kommande akvarium och det lutar åt att det bästa är att bygga nytt på plats i mitt nya boende.

Jag undrar därför om någon har tips på vart man kan vända sig när man vill få akvarie byggt på plats samt vart man kan vända sig för möbel eller om företaget bygger detta också.

Har funnit någon nästan lokal firma som kan anordna bygge och funnit globefish och majornas på nätet. Finns det flera?

Positiva/Negativa erfarenheter av att få akvariet byggt på plats?

Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Andre.Vet ej hur stort kar du skall bygga men jag beställde mitt kar hos kent i nol,dvs.Jagefälds i lysekil byggde karet hemma hos mig.250x80x70cm.Optiwite 12mm framruta och 15mm bottenglas.pris skillnaden med att få den monterad hemma var 3000 kr.Jag vill inte äns tänka på att hantera ett sådant kar ihoplimmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två rätt klara skillnader där.

chelmon har du ram på ditt kar så att silikonet inte syns? Länk eller kontaktinfo till Jagefelds? Måtten på ditt kar är ungefär detsamma som jag tänkt mig så det jag funderar på är om du hade möjlighet att köpa möbel där också eller om du inhandlade/byggde det separat?

Morot på vilket sätt är det förfärligt? Dålig hållbarhet/konstruktion/smetigt silikon??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar INTE Lysekils akvarium har hört gör många historier om deras byggen men även sett deras limningar. :(

Majornas glas i Göteborg är jag nöjd med

Kolla med Bioted marin om han har någon tillverkare

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två rätt klara skillnader där.

chelmon har du ram på ditt kar så att silikonet inte syns? Länk eller kontaktinfo till Jagefelds? Måtten på ditt kar är ungefär detsamma som jag tänkt mig så det jag funderar på är om du hade möjlighet att köpa möbel där också eller om du inhandlade/byggde det separat?

Morot på vilket sätt är det förfärligt? Dålig hållbarhet/konstruktion/smetigt silikon??

Urusel silikonering, dåligt skurna glas, urusel slipning och faktiskt snett ihopsatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarielagret (Sture) gör också påplatsenbyggen. Dom limmade bl.a Kjell Fohrmans stora burk (har jag för mig).

Stämmer och jag inredde den för Kjell kom inte ner :) (sanning och säga så kom jag ned i karet - upp var däremot lite mer besvärligt :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd. Jag vet att han haft "problem" med att det kostat mycket med belysningen. Tänk att konvertera den burken till saltvatten. Sen bygga egna ledarmaturer i stil med den 50W CPU varianten du gjorde. Typ göra 4-5 sådana som lyser ner på varsin revpelare och sen bara köra mörkt mellan dom. Kunde varit snyggt och faktiskt överensstämmande med hur det ser ut runt Marsa Shagra i Röda Havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått bra kontakt med Benny på majornas så det kanske är ett alternativ. Vi får se var det slutar.

Till en annan sak. Vilka glastjocklekar tycker ni är minimum till ett kar med måtten 250*80*65.

Har för mig att jag har sett något här i någon tråd om hur tjockt det bör vara vid viss höjd och även vilka typer av glas som det borde vara i botten, framsida osv osv..

Någon som förespråkade dubbeltglas eller något åt det hållet och någon som tyckte härdat.

Åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte men fattade inte riktigt hur det skulle gå till.

Får försöka fixa det senare. Kanske imorgon när jag inte är så trött.

Den ger dock en del varningar när man fyller i datan i den automatiska uträknaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är höjden som är det kritiska, har för mig att 12 mm glas går fint upp till och med 70 cm höjd, sedan om det är väldigt brett så kan man öka tjockleken för stabilitetens skull.

Mina 2 största kar är byggda i 12 mm glas, 975l 200x75x65cm 1500l 250x100x60cm, i 1500l karet så är det dubbel botten 12mm + 8mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...