Gå till innehåll

Mitt nya 140L


ghosten

Rekommenderade inlägg

Har äntligen fått tag i ett kar som jag ville ha, det blir ett 140liters. Karet är på plats och har nu köpt belysningen som borde komma om några dagar.

Belysningen kommer att bli 2X24w T5 och en mh 150w.

Skall beställa saltmätare och salt när det slog mig spelar det roll vilken sorts salt man köper? Såg att det flesta tillverkare säljer olika sorters med olika tillsatser.

Sedan skall ja bara få tag i cirkulations pumpar och LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att prova att köra med kranvatten o funkar inte detta får ja skaffa mig en osmos. hur vet man vilket salt man skall köra med om man bara kör med kranvatten

varför chansa för? det brukar stå om saltet är för osmos eller om det är för vanligt kranvatten. triton hade sådant salt förut i sitt sortiment, men de har tagit bort det nu.... kolla med din salthandlare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej vill prova se om det funkar har haft ett kar innan då ja körde med osmos. Vill exprimentera lite innan det blir "full" drift kommer inte att slänga i något levande mer än stenar och snäckor innan jag vet om jag skall köra med osmos eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med ditt vattenverk vad de har för värden. Om de inte har kalcium som en egen parameter så skall du titta på total hårdhet. Den kommer du få i tyska hårdhetsgrader. Multiplicera den med ca 7,5 så får du ett ungefärligt värde på hur mycket kalcium du har i ingående vatten. Fråga sedan efter alkaliniteten samt vilken sort den har. Är det som mg/l CaCO3 så dividerar du med 17,6, är det som mg/l HCO3 så dividerar du med ca 21 och är det som milliekvialenter så multiplicerar du med 2,8. I samtliga fall får du då KH i tyska hårdhetsgrader (den parameter som akvarister använder). Sedan hör du efter hur mycket nitrat du har i vattnet. Sorten är viktig där också. Säger de som nitrat (NO3) - så är det detta värde. Säger de nitratkväve (NO3-N) skall du multiplicera med 4,2 för att få ett ungefärligt värde.

Vilket salt du skall använda beror mest på kalciumvärdet. Är det ca 30 mg/l brukar det gå ganska bra med revsalten - du får lite förhöjda värden men oftast ok. KH följer med, Normala salt håller ett KH på ca 7-8 (mätt efter några dagar i akvariet) och du får lite förhöjda värden om KH i kranen går upp mot 5.

Nitrat finns det olika skolor om. Jag personligen skulle inte bekymra mig om en nitratnivå på ca 3-10 men många här skulle gå i taket på sådana värden.

Du bor i Karlshamn - jag tror du har ett ok vatten med hänseende på revsalt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollat lite och ph ligger på 8.5-8.7 kalcium fick jag räkna ut då hårdheten ligger mellan 4 och 4.5dh och hamnar då på mellan 30-31,5 alkaniteten får jag återkomma med då detta inte fanns på nätet och dom svarar inte i telefon just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men enligt vattenverket så ligger ph på detta körde ett test på jobbet nu när du blev skeptisk fick strax under 7 på jobbet.

Det var jag hade hört att det skulle vara. Du får väl ringa och fråga har det kan vara för värden... :-)

ps. Dags för lite bilder?! ;-)

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu börjar man komma igång ordentligt har fått i lite sten i karet och nästan fyllt karet med vatten någon som har något förslag på en skummare som skulle passa till detta kar och även någon form av cirkulationspumpar för det jag har nu är bara några gamla filter bara för att få vattnet att flytta sig vet att detta inte är tillräckligt. kollade lite på koralia nano kan detta vara något vill ha så små som möjligt. kollade även på dessa och är lite nyfiken att bara beställa o prova. http://www.fish-street.com/resun_mini_wave_maker_pump http://www.fish-street.com/sunsun_jvp101b_3000litres_magnet någon som testat denna och kan lämna något betyg http://www.pwss.se/product.php?productid=8096&cat=1210&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...