Gå till innehåll

Fråga ang LED.


DaZZ

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag sitter och letar LED armaturer och jag lutar åt att köpa 2st 300w http://www.phovolt.com/led-aquarium-light/598365.html .

Har bara en snabb fråga till er teknikintresserade. Vet ni om det går att fixa något automatiserat styrdon för soluppgång och solnedgång till dessa?

Har inte förstått riktigt om LED går att dimma eller inte.

Om det går, vet ni vart man kan få tag i en?:)

Som vanligt tack för svaren!

MVH Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har uppfattat det så kan du inte dimma dom i den där lösningen. Dock kan man manuellt stänga av och på blå och vitt oberoende av varandra med hjälp av knappar på armaturen, dock inte med timer eftersom det är en gemensam strömkälla.

Dom där känns något daterade eftersom dom är baserade på 1W leds.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Led går att dimma, men det beror lite grann på vad det är för teknik i grund och botten.

Hur stort kar har du? 2x 300W är helt overkill för 400 som det står att du har. Men jag hade inte köpt något med 1W leds av ett så okänt "kinamärke". Rekomenderar att titta på maxaspecten, lite dyrare ja, men vältestade och håller kvaliten, Dem där är nog ganska mycket av en chansning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

400 liter ja, tänkte överdimensionera och dimma ner de så man kanske kan ha de till nästa kar med?

Vad är nackdelen med att ha 300 1w istället för 100 3w?

http://cgi.ebay.com/300w-LED-Aquarium-Coral-Light-Blue-White-Plant-Grow-/220800860381?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3368c1c0dd

Tror ni denna är bättre?

Har ingen jättebudget, råd?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antall watt är ganska ovikigt när det kommer till belysning. Watt är hur mycket ström belysning drar, vi är mer intresserade av hur mycket ljus sakerna ger (samt att det är rätt typ av ljus).

När det kommer till belysning, just eftersom hälften av alla akvarister inte har koll så dyker det upp många armaturer som på papper ser super ut vid första ögonkastet.

Tyvärr är 90% av dessa hemska.

Men ska hjäla så gott jag kan, men undvik Ebay / alibaba om du inte vet exakt vad du köper.

Till att börja med, vad har du tänkt ha för koraller, SPS, LPS, Anemoner, Musslor?

Hur ser din budget ut? har du inte tillräckligt med startkapital är det bättre att köra på Metalhalogener eller vänta på begagnade annonser på riktiga led armaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller, LPS, SPS och Musslor har jag just nu.

Ca 10000 hade jag tänkt lägga.

Kör en 170w MH lampa och 4x 54W t5 just nu. Men de behöver bytas, väldigt slitna.

Någon kommentar ang den 300w armaturen med 6w LEDs, ebay.. Jag vet, den är dock dimbar.:)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 95% säkerhet kan jag säga att det är skräp. han har inte skrivit någon riktig data om ledsen (vilket är det viktiga) men endast på detta citatet så skulle jag aldrig köpa från honom...

""I would recommend 2 of these units for your 72g bow front if you are growing mostly soft corals and some lps. "

en 72gallon tank är ~250-300liter och han rekomenderar 600W med ledlampor till den... Med ett Maxaspect hade en tredjedel räckt sålänge man inte tänkt ha ett rent SPS kar.

LIte beroende på måtten du har skulle jag rekomendera antingen en sånn här

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1366

Eller två sånna här

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1364

Där har du riktigt bra Led armaturer. Watten är mycket lägre än dem andra men det är bra dioder i dem samt att de är bra gjorda.

Hör av dig med måtten på karet du har så skall jag säga vad jag rekomenderar

EDIT: du är välkommen att ringa mig på 0704-476643 om du känner att du vill prata med någon innan köpet :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50x50x140, 375 liter.

Tack för svaren.

Då hade jag kört på två stycken Max Aspect 160W. Då har du en riktig svensk butik som säljer, svensk garanti på sakerna samt att du slipper tänka på moms, 320W leds räcker gott och väl.

Tyvärr är inte dessa dimmbara "out of the box" men du har tre olika nivåer på dem så det blir inte 320W chock för fiskarna på morgonen.

Soluppgån solnedgång finns nästan bara på de riktigt dyra 25000kr belysninagrna alternativt om du har en akvariedator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, är det någon som vet hur man dimmar maxspecten? Om det går? Är det ström eller spänning som ska justeras?

Hittade en svensk student som hade skrivit ett program och byggt en "låda" där han använde datorn för att dimma ljuset till sitt hemmabiorum. Helt ställbart ifrån 1-100% med timers för allt. Han använde dock glödlampor.. Tror ni detta kan fungera?

MVH DaZZ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tänkt manne, stämmer nog bra, jag var inne på tankarna att han skulle uppgradera sitt kar och ett tredje 160W skulle passa bra då, men när du säger det blir det nog någon cm på varje sida som inte är så ljus med 160W armaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack du med Reuben:)

Har bara en snabb fråga, tänkte lägga ordern idag.

Vad är skillnaden mellan 110w vanliga och 110w CREE? Bättre ljus med CREE leds?

Är det mycket skillnad så det är värt pengarna?

Mvh DaZZ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack du med Reuben:)

Har bara en snabb fråga, tänkte lägga ordern idag.

Vad är skillnaden mellan 110w vanliga och 110w CREE? Bättre ljus med CREE leds?

Är det mycket skillnad så det är värt pengarna?

Mvh DaZZ

Cree ska ge 15% mer ljuse per insatt watt.. Enligt cree då..

Det handlar lite om en

Smaksak på ljuset, men ta o följ vad du har cash till .. För mig är det självklart cree som gäller..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cree ska ge 15% mer ljuse per insatt watt.. Enligt cree då..

Det handlar lite om en

Smaksak på ljuset, men ta o följ vad du har cash till .. För mig är det självklart cree som gäller..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Cree ljuset är mycket vitare än de andra som har mer av en blå ton. Cree armaturen trycker ut 10-15% mer par (såg någon som testade av båda två) men då Semi's ljus är åt det blåare hållet så tycker jag om Semi'n bättre.

Men man skall tänka lite grann på att Cree är marknadsledarna inom akvarievärden, man betalar en hel del för namnet, men det finns en anledning till att de är dem ledsen när man vill ha kvalite... De är bäst men i mina ögon motiverar inte 10-15% högre par värde på ett vitare ljus en 30% prishöjning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...