Gå till innehåll

Vad innehåller kommersiella medel mot Aiptasia/glasrosor?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag har idag testat Grotechs preparat mot glasrosor, AipEx. Denna produkt är av typen tjockt vitt klegg man matar glasrosorna med och så förhoppningsvis så är det de sista som de äter.

En viss olustkänsla infinner sig alltid hos mig när jag använder ett preparat där jag inte har en aning om vilken kemi som ligger bakom. Produktbeskrivningen är i det hänseendet ganska intetsägande men varnar för att döda fler än 1 glasros per 25 liter akvarievatten och dag. Vidare finns en märkning om att produkten är korrosiv. Produkten är som en vit kräm, lite som tandkräm.

Red Sea har en produkt, Aiptasia-X, som av Youtube-filmer och produktbeskrivningar förefaller vara snarlik Grotechs produkt; anemonen sväljer Aiptasia-X och dör. Red Sea uppger att produkten är patenterad. Eftersom ett patent verkar finnas på åtminstone en av produkterna så går det att ta reda på ungefär vilken kemi det handlar om. Jag undersökte vilka beskrivningar av alla US-patent som innehåller ordet Aiptasia. Ett av patenten verkar stämma med hur både Grotechs och Red Seas produkter fungerar.

Enligt patentbeskrivningen så är en förvånansvärt enkel sammansättning grunden för dessa födoimiterande produkter. Det som dödar Aiptasia är kalciumjoner och bas, dvs i korthet kalciumhydroxid - samma sak som vi injicerat i våra anemoner under lång tid. Enligt patentet så är en hög koncentration av kalciumjoner tillräckligt för att döda glasrosorna. Till detta kommer förtjockningsmedel som t ex agar och kalciumsulfat (gipspulver). I sammanfattning listas följande sammansättning för en effektiv produkt i patentbeskrivningen:

[TABLE]

[TR]

[TD]Ingrediens

[/TD]

[TD]Typisk koncentration (g/L)

[/TD]

[TD]Effektiv koncentration (Min-Max, g/L)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kalciumklorid (2-hydrat)

[/TD]

[TD]104

[/TD]

[TD]10-500

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Magnesiumsulfat

[/TD]

[TD]2

[/TD]

[TD]0,5-10

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kalciumsulfat

[/TD]

[TD]30

[/TD]

[TD]5-150

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Natriumhydroxid

[/TD]

[TD]24

[/TD]

[TD]5-120

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Agar

[/TD]

[TD]3

[/TD]

[TD]0,5-10

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Agar fungerar som förtjockningsmedel och bete för glasrosorna.

//

Notera att det är oklart om detta verkligen är innehållet i Grotechs och Red Seas produkter eftersom jag inte länkat patentet till deras produkter. Men givet konsistensen av Grotechs produkt (som gipsvällning), att det är korrosiv (alkalisk som kalciumhydroxid) och att funktionen är densamma så menar jag att det är ett rimligt antagande. Jag känner mig i alla fall betydligt mindre orolig att använda medlen i mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för upplysning. Var också lite orolig när jag skulle använda dessa produkter. Speciellt med tanke på vad som står i beskrivningen att man inte får dosera mer än den angivna mängden. Men nu vet man och behöver inte oroa sig, om uppgifterna du hittat nu stämmer dvs.  i vilket fall som så skulle jag hellre rekommendera enbart kalciumhydroxid. Dels blir det mycket billigare och enligt mitt tycke så fungerar de bättre.

Mycket bra info och tack för att du lagt ner tid att forska i det. 

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är säkert för klumpig för att använda kalciumhydroxid i spruta. Glasrosen har vanligen dragit sig in i sin håla långt före jag lyckas få till en injektion.

Första försöket med Grotechs produkt ser lovande ut - glasrosorna dör verkligen.

Kan någon kommentera om Grotechs AipEx och Red Seas Aiptasia-X är jämförbara produkter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydra i sötvatten kan man ta med ammoniak. Några droppar i ett fisktomt kar så är de väck. Vänta någon dag så har växterna tagit upp ammoniumen och så i med nya yngel. Det kunde ju vara intressant att testa på glasrosor. Några tiotals ppm i sprutan kanske räcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom den här tråden är relativt ny och en sökning inte ger något konkret svar så testar jag här.

Har precis lagt lite ny sten i ett litet kar och minst en av de kom med glasrosor i liten mängd. Har nu ärvt en flaska Aipex men papperet var inte kvar så jag undrar hur mycket det är man får/bör dosera? Flaskans pappa blev lite osäker på om det var en ros per 25 liter eller per 25 gallons och dag. Det infekterade karet är på 54L.

REDIGERAT; Ok nu skäms jag lite, svaret finns ju i första inlägget ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, en produkt för att avliva icke önskvärda djur som inte är registrerad som bekämpningsmedel, som saknar svensk innehållsförteckning, bruksanvisning osv och innehåller diverse ohälsosamma kemikalier.

Får man sälja och använda en sån produkt? Inte en chans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, en produkt för att avliva icke önskvärda djur som inte är registrerad som bekämpningsmedel, som saknar svensk innehållsförteckning, bruksanvisning osv och innehåller diverse ohälsosamma kemikalier.

Får man sälja och använda en sån produkt? Inte en chans.

Det är nog en kritik som kan riktas mot väldigt många preparat i handeln.

Måste ett preparat till försäljning för att avliva glasrosor vara registrerat som bekämpningsmedel även om det bara skulle innehålla ofarliga kemikalier som t ex kalciumklorid och kalciumsulfat? Min fråga gäller alltså om om det är produktens kemiska sammansättning eller dess användningsområde som avgör om det är ett bekämpningsmedel eller inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är harmlösa kemikalier spelar ingen roll, se t ex på ättika. Det kan köpas på konsum för att användas i matlagning men när det används för ogräsbekämpning så skall det vara godkänt som bekämpningsmedel och säljs i andra förpackningar osv.

Det som är undantaget är bekämpningsmedel som har fysikalisk effekt, typ flugsmälla. Även såpa som kväver löss är ok utan godkännande.

Kemikalieinspektionen har gjort en del tillslag i zoohandeln, somliga har fått betala för att de haft suspekta saker på hyllorna och vissa produkter har försvunnit från marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag inte gillar med att anv ren gegg från kalciumhydroxid är att om en korall sitter i närheten så tar den skada av behandlingen då hydroxiden är så lätt flyktig.

Färdiga preparat är mkt segare och rosen fäller inte ihop sig med en gång då den får geggan över sig och på så vis bekämpas rosen lättare och säkrare tycker iaf jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju fylla på tråden med erfarenheterna från första försöket att använda AipEx:

Medlet var precis som Andreas ovan skriver mycket lätt att använda i och med att det håller ihop. Med avstängda pumpar var det lätt att "släppa" det på glasrosorna som svarade med att "äta det". De första dagarna såg det bra ut, glasrosorna tycktes ha försvunnit. Tyvärr var effekten kortvarig. Glasrosorna dog inte alls utan fick en icke dödlig skada. Nu är merparten av dem tillbaka. Jag valde dessutom ut en glasros för att specialstudera. Den satt på frontglaset och var därför lätt att både behandla och studera efter behandlingen. Den "försvann" under några dagar i samband med behandlingen med tycktes återskapa en ny polyp. Nu är den tillbaka, förvisso något mindre men likväl där. Dessutom knoppade den av två döttrar i samband återuppståndelsen efter behandlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig som är ny i branschen känns det rätt hopplöst med tanke på hur de sprider sig och att de måste få lite storlek innan man kan identifiera dom. Vad är oddsen att man verkligen hittar den sista avkomman liksom?

Känns lite lurigt här hemma i alla fall eftersom jag kör in ny sten, är inte helt hundra på vad som är blivande rosor och vad som är blivande zoanthus :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom knoppade den av två döttrar i samband återuppståndelsen efter behandlingen.

Fungerar ju i så fall lika bra som pappersnäsdukar fungerar för mig, är jag inte snorig innan så blir jag det definitivt sen. Först ser det ut som problemet är löst och sen kommer det tillbaka tre gånger värre, det är ju ett strålande sätt att underhålla efterfrågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pepparmintsräkor är det naturliga och effektiva sättet att bekämpa Aptasia!

Kruxet med bekämpningsmedel oavsett funktion är att väl att hitta och komma åt alla..

Jag skulle snarare säga att Berghia nakensnäckor är det naturliga sättet. Med pepparmintsräkor, pincettfisk, filfisk osv så ligger alla rörmaskar och dylikt illa till... Berghia äter endast glasrosor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Dags för ett nytt försök att begränsa glasrosorna kemiskt. Jag tänkte testa Red Seas Aiptasia-X som vissa har haft framgång med. Kemin är lite oklar - det kan röra sig den kalkblanding som jag listar i trådstarten men det finns ingen direkt länk mellan dessa patent och Red Sea. Är det ungefär samma kalkblanding som Grotech använder så lär detta inte alls fungera. Är det något annat så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är glasrosmattorna behandlade. Aiptasia-X har ungefär samma konsistens som Grotechs produkt, möjligen är det lite mer lättflytande. Det ser lovande ut och glasrosorna har lösts upp precis som vid behandlingen med Grotechs medel. Det intressanta är om de återkommer om en vecka eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...