Gå till innehåll

Dra upp Amphiprion perideraion yngel


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag har ett par A perideraion som leker med jämna mellanrum, senast för några timmar sedan. Nu när jag har lite kvar på semestern och clownerna lekt på en sten jag skulle kunna flytta så funderar jag på vad som krävs för att dra upp yngel? Jag funderar på om jag skulle flytta stenen med rommen till en separat burk, skulle det fungera? Vad behöver jag ha att föda de nyfödda ynglen med? Är det något jag hinner få fram innan rommen kläcks?

Vet att det finns några odlingskunninga här så jag hoppas på ett bra svar.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är att flytta rommen så sent som möjligt. Larverna har ögon och en mörk ryggsträng innan de simmar ut. Ett yngelkar på 20 till 50 liter är lagom.

När larverna simmat ut häller du i phytoplankton i karet så sikten blir ungefär 10 cm. Rotiferer behöver du också. Detta köper du enklast från Mikromarine.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är att flytta rommen så sent som möjligt. Larverna har ögon och en mörk ryggsträng innan de simmar ut. Ett yngelkar på 20 till 50 liter är lagom.

När larverna simmat ut häller du i phytoplankton i karet så sikten blir ungefär 10 cm. Rotiferer behöver du också. Detta köper du enklast från Mikromarine.se

dock har de tyvärr stängt en vecka till :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tyvärr inte ge dig några råd. Själv så gjorde jag några tafatta försök med Dascyllus trimaculatus på 80-talet, de gjorde inget annat än lekte under flera år. Idén att flytta över stenen till en annan burk tror jag starkt på. Jag inbillar mig att alltför stark cirkulation och/eller pumpar snabbt slukar dem. Jag sökte lite och hittade denna sidan: http://www.alltropicalfish.com/content/view/99/74/

Det verkar som Rotifers är den föda man skall använda, jag har för mig att jag sett annons om det bland SG's annonsörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...