Gå till innehåll

Nico 630L 3 sidor- OptiWhite


niki68

Rekommenderade inlägg

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snygg uppläggning av stenen. Lågt med utrymme uppåt för korallerna, men ändå lagom dramatiskt /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack,Samuel !

I första hand det är korallerna viktigaste för mig det var därför började jag med zeoviten , allt ska vara lågt vill inte ha för högt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köptes en annan digital termometer.Jag har en Hanna HI 96822 refraktometer som kunde ta temp också,den aldrig vissade över 23,7 och värmare var stäld på 26 grader.Nu med nya temp. visar 25,8 grader.

Min sjöstjärna börjar klättra sig på glasrutor..Köpte 2 x peppermint räka för mina glasrosor.

post-5479-14468924729119_thumb.jpg

post-5479-14468924729315_thumb.jpg

post-5479-14468924729498_thumb.jpg

post-5479-14468924729674_thumb.jpg

post-5479-14468924729835_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt igår några koraller, montipora / acropora / seriatopora.

Idag börjde med balling light kommer dosera 40ml/dag (4x10ml) med ghl.

Behöver lite hjälp att räkna ut hur mycket man ska dosera varje dag ? , och när ska jag ta test igen ,imorgon eller på Onsdag ?

Idag var mina värde på :

Mg:1170

Ca:420

Kh:7,2

Hela veckan har jag kört Mg blev nästan över 1 liter i sumpen -(aquacalculator) - men kom aldrig upp till 1350.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag aldrig hållt på med tillsatser av ämnen, men om du testar varje dag i låt säga en vecka och noterar resultatet så lär du ju få en hum om hur mycket av ämnena som konsumeras.

Jag är som sagt ingen expert på detta, men borde du inte vänta med att börja dosera tills du vet i vilka mängder du ska dosera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt igår några koraller, montipora / acropora / seriatopora.

Idag börjde med balling light kommer dosera 40ml/dag (4x10ml) med ghl.

Behöver lite hjälp att räkna ut hur mycket man ska dosera varje dag ? , och när ska jag ta test igen ,imorgon eller på Onsdag ?

Idag var mina värde på :

Mg:1170

Ca:420

Kh:7,2

Hela veckan har jag kört Mg blev nästan över 1 liter i sumpen -(aquacalculator) - men kom aldrig upp till 1350.

Hur mycket du ska dosera av dina ballingtillsatser beror ju helt på vilken förbrukning du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är normalt att det går åt en massa magnesiumklorid för att få upp värdet i nystartade kar. För det första innehåller Magnesiumklorid bara drygt 12% Mg. För det andra verkar det som att det är en jämvikt med stenen så att den också binder Mg.

Steg ett när man börjar med Balling är att justera in till de vattenvärden man vill hålla. Programmet Aquacalc som hämtas på Mathgame.de är en god hjälp där.

Steg två är att när man fått in de värden man vill ha börja dosera i låg dos en vecka och väga + skriva upp vad man tillsätter.

Steg tre är att komplettera upp till rätt värden igen. Och väga allt man tillsätter. Sedan kan man räkna ut hur mycket man tillsatt under en vecka, dela med 7 och programmera pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag aldrig hållt på med tillsatser av ämnen, men om du testar varje dag i låt säga en vecka och noterar resultatet så lär du ju få en hum om hur mycket av ämnena som konsumeras.

Jag är som sagt ingen expert på detta, men borde du inte vänta med att börja dosera tills du vet i vilka mängder du ska dosera?

Man kan dosera lite försiktigt i början och sen reglera sakta.Istället att slänga massor med mg,ca,kh pulver i sumpen varje dag bättre köra balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är normalt att det går åt en massa magnesiumklorid för att få upp värdet i nystartade kar. För det första innehåller Magnesiumklorid bara drygt 12% Mg. För det andra verkar det som att det är en jämvikt med stenen så att den också binder Mg.

Steg ett när man börjar med Balling är att justera in till de vattenvärden man vill hålla. Programmet Aquacalc som hämtas på Mathgame.de är en god hjälp där.

Steg två är att när man fått in de värden man vill ha börja dosera i låg dos en vecka och väga + skriva upp vad man tillsätter.

Steg tre är att komplettera upp till rätt värden igen. Och väga allt man tillsätter. Sedan kan man räkna ut hur mycket man tillsatt under en vecka, dela med 7 och programmera pumparna.

Stig du menar att sluta med balling och slänga mg pulver i sumpen tills jag får 1350 , eller ? , just nu bara mg som är låg de andra var bra idag.Har redan kört balingt light 40ml för alla tre pumpar.

När ska jag göra nästan test ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just så menar han, hade också lågt mg i mitt kar ett tag, ställde upp doserpumpen och igår när jag mätte låg den på 1500+, i förra karet hade jag doserpumpen så den doserade 4ml mg per dag och då låg den på 1300-1350 bättre du doserar upp med pulver nu i början än vätska, kh och ca hänger ju med mg lite också så dom kan höjas om du höjer mg, det har jag varit med om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just så menar han, hade också lågt mg i mitt kar ett tag, ställde upp doserpumpen och igår när jag mätte låg den på 1500+, i förra karet hade jag doserpumpen så den doserade 4ml mg per dag och då låg den på 1300-1350 bättre du doserar upp med pulver nu i början än vätska, kh och ca hänger ju med mg lite också så dom kan höjas om du höjer mg, det har jag varit med om.

Ok,det blir så !

Ska jag ta ny test imorgon på mg,kh,ca ?,tänkte att körde idag 40ml med ghl.

Du säger att du doserade 4ml per dag,hur stor var din kar ?Det verkar jätte liten om man tänker på alla koraller man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vänta några dagar och se vad som händer. Mitt förra kar var på 300l hade väl 15acroporor, 3hysterix stora som handbollar, caliendrium stor som handboll och div lps, mg förbrukas inte så mkt och får i ganska bra med vattenbyten däremot ca och kh gick åt mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten är upp till 0,26.På över 10 dagar saltenhalten har gått upp från 0,24-0,26 utan att justera någoting i karet.

Är på grund att jag doserade mg,ca,N.carbonat ?

Vad ska jag göra ?,göra en 10 liter vatten bytte det räcker att gå ner till 0,25 på min 600 liter akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång man tillsätter tillsatser så ökar vattnets densitet, det är ju den man mäter med en salthaltsmätare. Men för att höja salthalten från 1.024 till 1.026 i en 600-liters burk måste man tillsätta väldigt mycket tillsatser.

Det låter mer som om du borde kolla din salthaltsmätare.

Lycka till //Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kalibrera jag till 0 hela tiden innan jag tittar på vattnet ,har en Hanna HI 96822 digital refraktometer det visar 1026.Fick blanda en lite droppe osmos/saltvatten och fick 1024 den fungerar bra !

Har kört sista 8-9 dagar över 1,2kg mg och 100gr calcium och lite under 50gr Carbonat.

Imorgon när jag gör lite rent i sumpen , kan ta bort 10 liter vatten , vi få se om det händer något roligt.

post-5479-14468924798354_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...