Gå till innehåll

Nytt 300L Optiwhite bygge


sebbe331

Rekommenderade inlägg

Ska till att försöka bygga ihop allt efter lite förseningar då jag haft dom flesta delar ett tag.

Det blir ett 300L med 100L sump, det är 3 sidor Optiwhite på visnings karet. (Benny på Majorna som gjort akvariet samt sump)

Dock är det mitt första helglas kar så är lite osäker på hur jag skall gå till väga när det kommer till ställning/konstruktion.

En ställning är beställd samt hämtad från Triton i Stockholm sen en tid tillbaka men mitt dilemma är att jag önskar kunna se in under akvariet

och efter dussintalls timmar letade här på forumet så hittar jag inte så mycket information då "alla" verkar bygga sina egna bänkar i trä samt en bottenskiva och liggunderlag eller liknade.

Men jag vill helst slippa det då jag verkligen vill ha fritt underifrån.

Bänken jag har är aluminium och har fyra avlastningspunkter, infogar liten bild så ni förstår vad jag menar.

post-5036-14468922506001_thumb.jpg

Så tips & råd är mycket välkomna och uppskattade.

Kan tilläggas att ställningen skall byggas in samt ljudisoleras.

Teknik:

Till belysning blir det Led ramp, dock inte bestämt mig vad det blir för ramp.

Pumpar tar jag från annat kar (Tunze 2x 6055) Skall till en Mp40 men vill invänta ny modell då jag inte gillade den senaste då jag tyckte ljudnivån var något hög.

Returpump blir Recirkulations Pump Silence 1073.050 från Tunze.

Skummare ännu inte fastställt, funderar på att ta från annat kar mer mycket trevligare med lite nytt och spännande.

När det kommer till Uvc så skulle jag vilja ha så vattnet passerar som i en spiral intill ljuset istället för rakt igenom, men har inte hittat någon sådan än så länge.

Övrig teknik är inte heller fastställd.

Ska försöka ta lite bilder under kommande tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte min sump på rostfria fyrkantsprofiler 2x2 cm och satte en mdf ovanpå. Sen penslade jag på våtrumms skydd på alltihop, innan jag satte på sumpen. (Jag kan inte räkna hållfasthet så det är ju överdimensionerat så klart;-)

Du skulle ju kunna göra något liknande.

post-2795-14468922508838_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag inte förklarade på vettigt sätt, min tanke är att jag vill kunna se upp i karet underifrån (dock ska sumpen vara under visningskaret i ställningen).

Tycker det är tråkigt om man måste lägga en exempelvis ek skiva samt något dämpande material så man blockerar möjligheten att titta upp nyfiket underifrån.

Med andra ord, jag skulle vilja ha möjligheten att öppna luckorna till underdelen när jag kommit så långt och stoppa in huvudet och titta upp underifrån då jag tänkt skippa sand

och eventuellt prova lite speciella inriktningar.

Men då ställningen är klar och samt att det är ett helglas så är jag osäker om sådan modell på ställning orkar med karet utan en skiva mellan karet och ställning.

*Tiggers idé så vettig ut för att få det något fritt under karet.

Men än det någon som vågat ställt helglas direkt på sådan ställning för det är det jag skulle tycka vara absolut snyggast, kanske måste vara stål för att orka belastningen kontra alu?

Hoppas det vart mer tydligt vad jag var på jakt efter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett helglas-kar som är 80x80cm och 65cm högt, detta står på en stålställning av 40x20mm 4-kantsstål med ett enkelt tvärstag mitt under karet.

post-1377-14468922512798_thumb.jpg

Tvärstaget under själva karet går på andra ledden mot den som är under sumpen, så om du kikar på ställningen rakt ovanifrån så ser det ut som ett kryss i en fyrkant. :)

Jag har iofs en 10mm träskiva och sen en grigolitskiva mellan karet och ställningen, men är bara underlaget plant så skulle det kanske funka att sätta karet dikt an ställningen. Annars får du sätta frigoliten mellan karet och ställningen och sen skära ut där karet inte sitter an mot något.

En sak du bör tänka på om du ska köra utan sand/grus är att alger kommer att växa på botten så du lär få rengöra den om du ska ha kolla underifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör för tillfället utan sand/grus i annat kar utan några som helst problem, får ta bort lite lite alger i omgångar av 3-4 månader men det tycker jag inte är någon fara :)

Blir nog att prova att köra frigolit eller liggunderlag på ställningen och skära ut underifrån för att få det fritt, dock har inte jag några "tvärstag" alls därav att jag vart lite orolig för

att ställningen inte skulle orka karet utan förstärkning då som sagt detta blir första helglas karet för min del.

Så kommer nog blir ramen plus frigolit / liggunderlag och karet på det.

Så här i efterhand hade det nog känts tryggare med en ställning i stål då jag har lite dåliga vibbar för aluminium.

Å andra sidan, vad är det värsta som kan hända ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du så smala remsor frigolit pressas den ihop till ingenting. Det är därför man brukar ha MDF eller plywood mellan stålram och frigolit. Skall du ha så smala remsor som skydd inunder karet rekommenderar jag att limma dit 3mm masonit eller 2-3mm neoprengummi. Finns i maskinaffärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset stigigemla men är inte hela idén angående frigolit / liggunderlag att man skall få till en så nära hundraprocentig lösning till att trycket fördelas jämt på ställning/ram?

Och då spelar det väll ingen roll om det pressas ihop då huvudsak är att skapa en jämn belastning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att Stig menar om inte bänken är 100% och du har smala rämsor frigolit så kommer den att pressas ihopp så pass mycket att det inte gör nån nytta och glaset spricker endå.. På ett kar med hel skiva i båtten så blir det mindre tryck på frigoliten och den klarar av att ta upp lasten och fördela ut den jämt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske får tänka om och köra helskiva i botten iafl, lite därför jag försökt letat som en tok efter andra som eventuellt provat så som jag hade tänkt mig från början.

Någon mer än mig själv borde vara intresserade av att kunna titta underifrån :)

Återkommer med lite bilder på bygget efter skiva är inhandlat.

Jätte tack för tipsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom just på att jag själv har kört med frigolit i smala rämsor under min sump.. Sumpen var på 150, 50x50x50. Och det höl bra.. Frigoliten blev inte helt ihop tryckt.. Knapt märkbart.. Så det borde ju funka... Jag hade ju bara sumpen helt full ett par gånger och det funkade.. Visligen så stadgar bubbel fällor och dom olika facken upp bottenglaset ordentligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Efter ett avbrott pga av mkt jobb så har jag nu mer tid att slutförra bygget och komma igång ordenligt med det nya karet.

Det jag eftersöker är dock lite råd och tips gällande bygget av bänk.

(Jag lade helt ner mina planer på att kunna titta underifrån...)

Då jag inte snickrat ihop något tidigare(akvarium bänkar) så är jag väldigt novis på hur jag skall gå tillväga..

Frågorna jag ställt mig själv och inte lyckats klura ut är följande;

Skivan jag kommer placera under själva alu ramen, hur fäster jag ihop dom? (lim/skruv upp i ramen?)

Fästa sidor och topp skiva gentemot ramen?

Är det att rekommendera att ha ställbara fötter eller skippar dom flesta det?

(Om inte, någon som har bra tips vart jag hittar bra fötter?)

Eller är det så enkelt som att bygga ihop en "kubb" med mdf för att sedan egentligen bara ställa ner alu ställningen

och skruva till top skivan? (Helt okej att skratta om jag verkar dum i denna fråga:))

Många här på forumet är väldigt duktiga snickare och jag tycker själv att jag inte hänger med i konstruktion...

Viiips så har alla en väldigt snygg bänk. :)

Har försökt läst igenom så många byggen jag bara kunnat utan att direkt få fram hur ni fäster ihop allt.

Tycker inte att det framgår om ni limmar/skruvar/tryck eller hur ni nu lyckas men bra verkar det bli för folk!

Om någon duktig händig människa vill hjälpa till att bygga en bänk så är jag gladeligen villig att betala en slant istället för att man bygger något halvdant som går sönder....Skicka ett pm isåfall om någon känner sig manad.

Ps är det någon som kan ge ett rakt svar på hur mycket man försämrar ställningen om man fäster skivorna direkt i ramen?

(Fått väldigt olika bud från människor utanför detta forum)

Och som sagt vi pratar aluminium och inte stål ram.

Uppskattar svar otroligt mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Har du tittat på hur jag byggde min bänk till mitt 600. Tror att jag har rätt så mycket bilder på hur jag gjorde. Jag vågar inte svara på om det blir starkare eller svagare att skruva fast mdf på alu ställningen. Det borde bli starkare för det stadgar ju upp allt. Jag tycker att det låter lite klent med 20x20mm alu.. Men jag kan häller inte räkna ut om det håller eller inte. Jag har kört med 50x50mm stål. Den håller iallafall. Sök på bänk bygge här på guiden så komme du att hitta många bra lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...