Gå till innehåll

Sumpen elektrifierad


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Rörde vid returrröret nere i sumpen och fick mig en ordentlig kyss. Stoppade sedan fingrarna i vattnet och fick en ännu värre.

Det är ganska rejäla stötar, inte bara att det killar lite utan i nivå med ett elstängsel, det känns ordentligt.

Efter att ha stängt av all teknik fick jag fortfarande stötar. Tillslut kunde jag härleda problemet till brytaren som satt mellan skummaren och grenuttaget.

Efter att jag tog bort denna så slutade det. Kopplade in skummaren direkt till grenuttaget och det vart inga problem.

Skummaren var aldrig igång från början när stötarna kom, så det är när brytaren är avstängd som problemet uppstår.

Brytaren är från Biltema och var avstängd vid stötarna, dvs skummaren var inte igång.

post-5201-14468922512244_thumb.jpg

Jag har en Bubble Magus NAC6 skummare.

Vad kan detta bero på? Jag kan ingenting om el. Obehagligt är det.

Använder en likadan brytare till returpumpen, och det är inga problem änsålänge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du ljuset igång fortfarande(när du säger att du stängt av all teknik)?

Har du jordat uttag?

Har du jordfelsbrytare?

Har ljuset jordad kontakt eller eurokontakt?

Jordat uttag.

Akvariebelysningen är på våningen ovanför och ej kopplad till samma uttag.

Ingen jordfelsbrytare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det nog skummaren som läcker ström.

Anledningen till att den läcker även med biltema brytaren kan vara att den bröt nollan och inte fasen, om man vänder på brytaren i väggutaget så bör läckströmmen försvinna. eller??

Dock så bör motorn på skummaren ses över.

Är skummaren ny?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det nog skummaren som läcker ström.

Anledningen till att den läcker även med biltema brytaren kan vara att den bröt nollan och inte fasen, om man vänder på brytaren i väggutaget så bör läckströmmen försvinna. eller??

Dock så bör motorn på skummaren ses över.

Är skummaren ny?

Skummaren är köp begagnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade en stort grenutag liknande http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Grenkontakt/Grenuttag-med-brytare/ som gjorde så det kliade i fingrarna när jag baltade i karet.

Det var cirkpumpen som jag trodde var boven. Men efter byte av grenuttag så försvann det. Så testa att byta först.

Ok, ska prova det. Man kanske bör använda grenuttag för utomhusbruk? Det är ju en ganska fuktig omgivning, har en hel delkondens i källaren också då där är så svalt.

Att pilla på nånting som ger rejäla stötar utan att ha det kopplat över jordfelsbrytare bör nog klassas som självmordsförsök.

.. och uppiggande!

Kolla på kabeln till motorn och se om du hittar någon skada på den,

och det är bara skummaren som är inkopplad, ingen returpump eller något annat inkopplat?

Bara skummaren.

Jordad förlängningskabel från jordat uttag -> grenuttag -> grenuttag -> skummare. Inget annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukade dö någon bonde om året som kopplade förlängningskablar fel. Nu har väl ryktet spridit sig så det är inte lika vanligt längre.

Dör du om du tar i jordklämman och är barfota är det felkopplat.-gloria-

Har du möjlighet att koppla en lös ledning mellan jordklämman på sista uttaget och ett annat vägguttags jordklämma med kontakten ur smäller en säkring när du sätter i kontakten i väggen. Kolla med kontakten vänd åt båda hållen. Och rör inte den provisoriska kopplingen med sladden i väggen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukade dö någon bonde om året som kopplade förlängningskablar fel. Nu har väl ryktet spridit sig så det är inte lika vanligt längre.

Dör du om du tar i jordklämman och är barfota är det felkopplat.-gloria-

Har du möjlighet att koppla en lös ledning mellan jordklämman på sista uttaget och ett annat vägguttags jordklämma med kontakten ur smäller en säkring när du sätter i kontakten i väggen. Kolla med kontakten vänd åt båda hållen. Och rör inte den provisoriska kopplingen med sladden i väggen!

Hur kopplar man en förlängningskabel fel?

Det är en vanlig fabrikstillverkad kabel med två ändar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.. och uppiggande!

Jo för all del. Förslag på lite fler saker du kan pigga upp dig med:

- Springa över motorvägen i högtrafik

- Slå sönder motorcyklarna för ett gäng HA

- Hoppa bungyjump utan att knyta fast repet

- Ta reda på hur det ser ut inuti en flishugg när den är i drift

- Se om du hinner springa undan framför ett X2000

Bara några förslag alltså, om du tycker det blir för långsamt med elchocker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, roterat kontakten mellan förlängning till grendosa ett halvt varv. Nu kittlar det bara istället för att ge rejäla kyssar, kittlar lite värre där det är småsår.

Varför blev det på detta viset?

Av det kan man dra två slutsatser, den ena är att strömläckaget bör vara på sidan om förbrukare, kan alltså (men måste inte) vara t ex en skavd sladd.

Den andra slutsatsen är att om du inte lyckas ta livet av dig innan så ligger du bra till för tvångsvård.

Nu vet jag ju att man skall vara snälla mot varann på ett forum och inte kalla folk idioter i onödan men om man grejar på det här viset, då är det faktiskt elakt att inte påpeka att det är det mest sanslöst idiotiska jag någonsin sett på ett forum och jag har ändå sett mycket. Du leker med döden, begriper du verkligen inte det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av det kan man dra två slutsatser, den ena är att strömläckaget bör vara på sidan om förbrukare, kan alltså (men måste inte) vara t ex en skavd sladd.

Den andra slutsatsen är att om du inte lyckas ta livet av dig innan så ligger du bra till för tvångsvård.

Nu vet jag ju att man skall vara snälla mot varann på ett forum och inte kalla folk idioter i onödan men om man grejar på det här viset, då är det faktiskt elakt att inte påpeka att det är det mest sanslöst idiotiska jag någonsin sett på ett forum och jag har ändå sett mycket. Du leker med döden, begriper du verkligen inte det?

Har fått värre smällar av antennkablar, så någon dödlig dos har jag svårt att tro att det är, men jag är ju idiot som du redan belyst.

Dog jag inte av första kyssen lär jag inte dö av andra eller tredje heller var min tanke, så fortsatte dra ut teknik tills det slutade, och här är jag högst levande och förmögen att ta emot dödshjälp via ett forum om saltvattensfisk av någon jävla internetmänniska som hellre hycklar än hjälper.

Jag kommer plugga in en jordfelsbrytare innan jag fortsätter, så oroa dig inte för det.

Forumet innehåller en del trådar om krypström där en kittlande känsla verkar vara högst normalt. Jag undrar varför det övergick från att ge stötar till att kittla? Är det för att det inte blev jordat med kontakten åt andra hållet förut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...