Gå till innehåll

Lim för limning av linser på 3W-dioder?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag har fått hem ett gäng linser som jag ska limma på mina 3W-dioder och jag har även beställt hem en tub med Arctic Alumina Thermal Adhesive som jag hade tänkt att limma fast linserna med.

I ett helt annat ärende snackade jag med en god vän som tipsade om ett plastlim som Biltema har, ett 2-komponents lim som han använt med mycket bra resultat när han limmat macrolon.

Frågan är ifall det hade blivit enklare och kanske lättare att använda detta istället?

Är det någon som testat limmet i fråga?

Länk: http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Plastsvetsning/

post-1377-14468922526272_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att limmet du beställt (Arctic Alumina Thermal Adhesive ) är värmeledande lim avsett för att limma aluminium med, det måste finnas bättre alternativ för linserna som jag antar är av någon sorts plast(?). Jag skulle använda något mildare lim än det du länkar till... Linserna borde väl inte utsättas för särskilt mycket kraft väl på plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det samma som mina lagge så måste du limma.. dvs små linser..

mvh manne

Det är följande linser:

36st 60 Degree CREE XR-E Lens/Optics (black)

36st 65 Degree CREE XP-G Lens/Optics (white)

Det verkar som att limmet du beställt (Arctic Alumina Thermal Adhesive ) är värmeledande lim avsett för att limma aluminium med, det måste finnas bättre alternativ för linserna som jag antar är av någon sorts plast(?). Jag skulle använda något mildare lim än det du länkar till... Linserna borde väl inte utsättas för särskilt mycket kraft väl på plats?

Limmet jag köpt från RL har jag använt till att limma fast dioderna på flänsen så hur det funkar är jag väl medveten om, Manne har använt det till att limma sina linser med, därav att jag beställde det samtidigt med linserna.

Anledningen till att testa limmet från Biltema är att jag vet att det funkar att limma fast plast med, dvs jag vet att de sitter där när man väl satt ihop det. :) Dessutom ska det härda på en kvart enligt min vän som testat det. Ner med rampen, limma, låta det härda och upp med den igen på ca en timme. Låter bra. :)

Men jag är öppen till förslag på annat lim som kan funka, gärna med en pensel i locket så man kan stryka på limmet utan att kladda. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller linser till de större chipen (10 watt och större) så står det på varje E-Baysida att man skall undvika snabblimmen - de kan skada täckningen av chipen. Jag vet inte om det gäller även för cree och att man också skall vara försiktig med tvåkomp snabblim. Några sidor rek. epoxi (2 komp) några sidor nämner silikon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ett tips om att använda samma lim som man limmar modellflyg med, enkelt plastlim som inte är lika aggressivt som 2-komponentslim.

Det är ju väldigt liten mängd detta rör sig om så jag får se vilket det blir.

Skulle det funka med Tangit? Det smälter ju iofs ihop delarna men är inte lika aggressivt som superlim iaf.

Jag har även mitt acrifix som härdar under solljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ett tips om att använda samma lim som man limmar modellflyg med, enkelt plastlim som inte är lika aggressivt som 2-komponentslim.

Det är ju väldigt liten mängd detta rör sig om så jag får se vilket det blir.

Skulle det funka med Tangit? Det smälter ju iofs ihop delarna men är inte lika aggressivt som superlim iaf.

Jag har även mitt acrifix som härdar under solljus.

Jag läste att ångorna från det kan skada den mjuka bubblan som är över själva ledden, hur vida det stämmer eller inte vet jag inte, men då den är så mjuk skulle det inte förvåna mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superlim är uteslutet då det säkerligen hade förstört den lilla "linsen" på chippet. :)

Har letat vidare och hittade denna:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond/

Det limmar ju det mesta, även plexiglas för de som vill bygga något av sådant material, kanske skulle kunna funka?

En klick bredvid rampen, sen duttar man ett hörn eller två i detta och trycker fast linsen på chippet, låter det ligga över natten och sen är det torrt och klart för användning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superlim är uteslutet då det säkerligen hade förstört den lilla "linsen" på chippet. :)

Har letat vidare och hittade denna:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond/

Det limmar ju det mesta, även plexiglas för de som vill bygga något av sådant material, kanske skulle kunna funka?

En klick bredvid rampen, sen duttar man ett hörn eller två i detta och trycker fast linsen på chippet, låter det ligga över natten och sen är det torrt och klart för användning?

sätter dina linser sig så bra? Mina måste jag verkligen trycka ner i några minuter innan de sitter :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...