Gå till innehåll

Remote deep sandbed


LN21

Rekommenderade inlägg

Då är ett litet försök på g med en RDSB.

Rätt djup bädd ca:14 cm men det beror på att kalkkrosset ligger på runt 2mm.

Det sitter en Streamerpump i oxå för att syresätta max o dessutom minska risken för att svavelföreningar och metan ska komma in i karet.

Har byggt upp det med sk. plenum. En tät (20PPM) "Kjell Fohrman" matta o över den 2cm makaroner.

Under mattan vek jag in ett VP-rör så att ja kan häverta ur från botten.

Ett par andra grejer är röret till för, dels att kunna suga (med en 10ml spruta) bottensatsen för att kolla om där finns fosfater. Men ja vill ev. testa en teori som Lasse kommit med i en annan tråd att hälla i lite VSV under filterbädden.

Detta för att direkt kola aneroberna.

post-5316-14468922565901_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har bädden rullat en månad.

Ja har tillsatt 2ml vsv om dan under de två senaste veckorna under sandbädden.

Idag har ja inget utslag på Nitrattestet i karet.

Gjorde ett vattenbyte genom att häverta ur från röret under bädden.

Ja lät första litern rinna ur sen fångade ja vatten o gjorde ett fosfattest för att se om fostat börjat anrika sig under bädden. Har ingen Hanna utan bara Saliferts test, Ja fick ett litet litet utslag på testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp hoppas det:)

jag tror inte bädden är tillräckligt tät än, men det verkar iallafall avverkas Nitrat eftersom det minskat i vatten kolumnen.

Jag är glad att ja började med endast 2 ml vsv under bädden, när ja körde 2ml direkt i karet (600 liter vatten) hände rätt ingenting.

Ja har börjat dosera KNO3 med ditt Lasses recept 40 gr KNO3 i 5dl osmsovatten. 10 ml om dan (på morgonen).

Detta mest för att inte köra noll och fortsätta driva ur fosfat.

Det var Stig som hittade lite cyano på en sten i mitt kar, kan den komma av att ja gått nära noll i N???????

Sen har ja en liten knepighet till o det är att Ca har ökat så att ja har fått dra ner Ca-Ballingen.

Om det nu är så att surheten i bädden löser Calciumkarbonat (vilket i sig är prima).

Borde inte KH reagera på samma sätt som Ca? Alltså ge ett KH överskott??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var Stig som hittade lite cyano på en sten i mitt kar, kan den komma av att ja gått nära noll i N???????

Sen har ja en liten knepighet till o det är att Ca har ökat så att ja har fått dra ner Ca-Ballingen.

Om det nu är så att surheten i bädden löser Calciumkarbonat (vilket i sig är prima).

Borde inte KH reagera på samma sätt som Ca? Alltså ge ett KH överskott??

Kan vara så vad gäller cyanon - behöver dock inte vara på det sättet

Det brukar bli så att det låga pH:t i bädden löser upp kalkstenen i calcium och karbonat. Bör ju vara balanserat dock. Men det är väl bara att balansera upp din Balling - börja med att dra ner kalcium och se vad som händer med alkaliniteten.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp mäter lite extra nu ett tag, kollade dessutom mina tester hos dig Stig häromdagen.

Att lägga vsv under sanden har ju sina fördelar, ingen biofilm på rutan att ta hand om.

Kan ja sen få lite lite kalkreaktoreffekt i RDSB en så är det ju även det en fördel. Har inte märkt någon negativ effket på pH.

Jag matar sanden med ett ytterfilter, när ja gjorde strömavbrott test häromdagen så startade inte ytterfiltret på några minuter hade häververkan torrlagt pumpen så mycke att den inte "tog".

Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser men än så länge är det idel positiva intryck av RDSB testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Denna bädden är nerlagd. Samt en ny är startad i mitt 4 meters kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49859-Mitt-4-meters-revkar

I inlägg 4# på bild 1 har ja byggt in en fjärrkopplad djup sandbädd. Det är en fiskfri inglasad del som ja döljt med moduler.

Plenum är gjort med PP20 filtermattor, ett rör är nerviket till plenum.

Har nu kört denna i ett år och den förra gick även den i lite drygt ett år.

Har kört med VÄS till och från i bädden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ha denna tråden o visa fördelar och misstag när ja gjorde min bädd.

Bädden är 20 cm djup med 2mm kalkkross.

Det är tyvärr för mycket slabbande med min nuvarande konstruktion.

Det är nämnligen lite knepigt att tömma plenum, har byggt mig en vattensug som jag kan dra ur ca 4dl åt gången.

Dessutom så kommer jag inte åt att mäta direkt under bädden.

Förutom det så funkar bädden kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De här två åren har lärt mig några saker.

Den viktigaste lärdomen är att när jag ska bygga nästa djupa sandbädd så behöver bädden ha minst tre rör ner till plenum.

Ett rör till dosering av VÄS och PH justerare, ett rör till en slang som ska koppla till en slangpump (för att minimera slabbet).

Och ett rör för att komma åt ett mätvatten.

Det gick mycket snabbare att starta bädd två, detta för att ja hade slam från den förra att dosera under bädden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak ja funderar mycket på är hur jag ska kunna hålla plenum tillräckligt surt. Detta för att F i sig är stabiliserande på PH.

Jag vill absolut undvika att syresätta under bädden, för att då tvärstannar processen.

Jag är dessutom inne på att dosera N under bädden.

Ja är även inne på att bygga två separata sandbäddar i nästa projekt (om det nu blir av dvs)

Ja jo jag är knäpp i hela skallen ja vet :):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju fortsätta snurrra nu när ja börjat. Skälet till att ha två är att i den första så kör ja Co2 under bädden.

Den andra matas med ytvatten från den första, den körs som mina gamla bäddar och har dessutom ett refugium med macroalger och kraftigt belyst.

Iden är att få ett rent syresatt vatten med bra PH laddat med spårämne från bäddarna. Utan att jag ska jobba ett skit med det.

Ett självspelande piano.

Ja förutom att rensa macroalger då alltså:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En helknepig grej har uppkommit, eftersom ja flyttar en liten led-ramp mellan refugiet/bädden och karet så har en markant skillnad visat sig.

Det spelar ingen roll hur länge jag kör lyset i refugiet/bädden så får jag noll/nada/niente cyano i den delen.

Men i visningsdelen så räcker det att lyset går i några timmar så gödslar det av cyano under rampen på alla möjliga (och omöjliga) ställen.

Varför i herrans namn blir det ingen Cyano i regugiet,, det är ju samma vatten och samma lyse,,,,,,,hmmmmmm?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår tanken med att köra CO2 i första bädden men jag tror att det inte är nödvändigt. Jag tror att du får såpass lågt pH redan i nuvarande bädd så mineraler frigörs. Jag skulle sätta till korallsand i bädden istället (förstår att fu har kalsten nu... eller)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp i refugiet finns "allt" lägre liv som även finns i huvudkaret, jag har några stenar som jag flyttar mellan delarna varannan månad. Har dessutom sett att Copepods knallar mellan delarna igenom överriningskammen. Menar du Stig att Pods kan hålla rent från Cyano??

Precis Sjöfartsmuseet, jag vill gasa ur N och därigenom anrika F under bädden, som jag sedan helt enkelt suger ur. Det är den delen som jag vill automatisera i framtiden.

Egentligen är minskningen av N inte något jag vill ha men det är liksom en biprodukt av det hela.

Den processen driver jag med VÄS och den delen behöver vara syrefri.

Men ja vill även åt fördelarna med en djup sandbädd alltså sänka PH och därigenom lösa Kalciumkarbonat.

För att lägga lök på laxen vill jag även få så högt PH jag kan från refugiet (vattendelen ovan bädden). Jag har just nu bra Caulerpa men vill i nästa bygge även ha Chaetomorfa och kanske även andra macroalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...