Gå till innehåll

Batteri backup returpump - kan någon hjälpa mig att räkna


mekl

Rekommenderade inlägg

Tänkte bygga om sumpen lite och skall byta retupump mm. Skulle behöva lite hjälp med hur man kan lösa en batteribackup.

Så här tänkte jag göra:

Returpumpar: 2st Tunze silence 1073.050 (43W vid 24V och 26W vid 18V)

Cirkulationspumpar 2st Tunze 6055, 4-18W

Tunze safety connector 4st

Batteri 2 st biltema 8021053 (105Ah) seriekopplas till 24V.

Har jag tänkt rätt att om strömmen går så går pumparna över direkt till batteridrift med safetyconnectern?

Hur många timmar kan jag räkna med att alla 4 pumparna kan gå?

Kan batterierna stå i ett skåp eller kräver de ventilation?

Tacksam för hjälp och kommentarer.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räknade såhär: P/U=I (effekt/spänning= ström) 43/24= 1,79* 2= 3,58A

18/24= 0,75*2=1,5A

3,58+1,5= 5,08A

105/5,08= 20,66 timmar

Missade helt att du skulle ha 2st tunze silence pumpar, dock så är ju 20 timmar väldigt bra, detta är vid max på alla pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Batterien kan inte heller bara stå där, den måste laddas och sedan urladdas med jämna mellanrum.
Sanning med modifikation. Blyceller tål att stå med laddning "rätt länge" och har inte något behov av regelbunden urladdning för att bibehålla kapaciteten. Det som händer när kapaciteten sjunker är att bly fälls ut istället för att hamna på elektroden, och ligger som kristaller i botten på cellen. När det blir "lagom" mycket, kortsluts cellen, och sen har man tappat 2 volt...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte vad safty connectorn kostar men en billig UPS borde ju fungera för dig
De flesta billiga UPS'er genererar 4'kants våg. Inte så där fantastiskt bra till 230v pumpar, men 18-24v konverteringen borde ta hand om det problemet. Så länge den switchade strömförsörjningen kan hantera det, och det borde den klara. Slöseri att konvertera från likström (batterierna i UPS'en), till växelström, och tillbaka till likström dock. Och problemet med att cellerna tar skada vid djup-urladdning, och underhållsladdning kvarstår.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla kommentarer.

Så bör jag koppla in en laddare som är på hela tiden så att batterierna är fulla när strömmen går?

Om jag fattar rätt skall ju det här batteriet vara för sådana ändamål och inte ett "standard" blybatteri men jag är inte hemma på området.

Vad kostar en lämplig UPS som kan ge c:a 24 h backup för redan nämnda belastning? Någon länk?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte låta pumparna alltid ta ström från batteriet och skaffa en bra laddare som sköter laddningen automatiskt (går över till underhållsladdning när batteriet är fullt)? Typ som det fungerar i bilen...
För att bilen inte fungerar så? Batteriet i bilen levererar bara ström precis när du startar, resten av tiden går du på ström från generatorn. Det man behöver är alltså ett aggregat med riktig batterivakt, och lastavkänning, så att man kan driva från "laddaren" och inte belasta batteriet mer än när strömmen går. Husvagnsaggregat är det första jag kommer att tänka på.

Vad man byggt om man gör så här är en primitiv 'online' UPS. Den bästa sorten om man vill skydda sig från el-spikar osv, men den med sämst verkningsgrad för 230v växelströms enheter. I det här fallet känns det som om det kvittar, bara man hittar en "laddare" med god verkningsgrad, eftersom pumparna sen drivs direkt med likspänningen, istället för att genom en inverter bli växelström igen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, kanske skrev lite otydligt (men jag skrev faktiskt "typ" också ;-) ). Menar förstås är precis som du skriver, driva från laddaren så länge det finns 230 i nätet...

Sen är väl den verkliga spänningen från ett 12 V batteri ofta högre än 12 V, beroende på belastning. Vet inte hur känsliga pumparna är för överspänning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

va de gäller batterier så har jag testat det mesta och va de gäller bly är de definitivt att föredra någon typ av VRLA batteri (valve-regulated lead-acid battery) Med andra ord ett slutet batteri som finns uppdelat i flera olika underkategorier tex AGM (acid Glasfiber matt) då syran är bunden i en glasfibermatta imellan blyplattorna vilket minimerar mängden syra i batteriet. sedan finns det "GEL" Batterier som använder sig av en typ av gele mellan plattorna. Alla dessa batterityper finns som "Deep-cycle" utförande vilket är det som lämpar sig bäst för detta ändamål. va de gäller laddning så finns det en egenskap för dom flesta celler som kallas för "Float voltage" som är den spänning som batterierna klarar av att ha "konstant" laddning på på ett 105AH jag har framför mig på bänken på jobbet står det tex "Float 2.28vpc @ 20c" vilket innebär 2.28*6 = 13,68V totalt. Då kan de vara lämpligt att ha tex en vanlig reglerbar aggregat på 12-15v på säg ett en ampere eller 2. som du justerar in på ca 13.5-13.6 så e de ingen fara att ha den på 24/7 och du kommer ha ett batteri som e laddat till ca 90% alltid redo. va de gäller urladdning brukar dessa rasa ganska fort i spänning och landa på runt 11.5v och ligga där länge under urladdning. Det är dock viktigt att du aldrig drar ur dessa celler till absolut inte under 10v med belastning och 10.5 kanske 10.8 utan belastning. va de gäller laddandet med en "kraftig laddare" så när du laddar bildas det ett tryck i batteriet och man kan höra hur det "gnäller" i cellerna om du sätter örat till detta är normalt då de bildas gas. Om man leker med tanken att du har dragit ur batteriet helt så bör du inte ladda upp det mer en till ca 70-80% i en stöt för att sedan ge den paus på ca 7-10timmar för att underlätta transformering från gas till vätska. om du laddar vidare med hög ström kommer ventilen där av "valve" att lösa ut och du förlorar vätska i gasform ut i rummet inte farligt för dig eller brandrisk då de e extremt liten mängd. men du kan inte fylla på ett sådant batteri så det är rent förödande för cellerna.

Martin J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är väl den verkliga spänningen från ett 12 V batteri ofta högre än 12 V, beroende på belastning. Vet inte hur känsliga pumparna är för överspänning?

Tunzes streampumpar tar ju allt mellan 0-18V resp 0-24V beroende på modell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ta dom flesta ups erna och bara dra ut sladdarna och koppla till ett batteri på utsidan.

Jag kanske kan ha någon liggandes som desutom ger nästan helt snygg sinus. kan eventuellt skicka om du pröjsar frakten.

Hur mycket effekt 230v har du tänkt att lasta. jag kan preppa den med kablar ut som du bara kopplar på valfritt batteri?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske kan ha någon liggandes som desutom ger nästan helt snygg sinus. kan eventuellt skicka om du pröjsar frakten.
Sjyst erbjudande. Hade det varit till mig hade jag nappat. Batterier kan man inte helt sällan tigga till sig på något åkeri... Att de inte längre håller full kapacitet är inte mycket till ett problem när man parkerar 5-10 st på balkongen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...