Gå till innehåll

Det börjar gå käpprätt åt...!


joh3

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har haft igång mitt kar nu i ca 6 mån och allt har flutit på fint, tills nu.

Alger och annan oönskad växtlighet tar över allt mer på stenen och som kronan på eländet så börjar det nu växa nån äcklig hinna på alltihop.

Har läst en del om cyano, men vad jag läst mig till så är väl den röd, mitt är mer mörkgrön/Svart.

Har helt ok värden i burken. Lite lågt Ca och Mg men det jobbar jag för att få upp. (Tillsätter kalkvatten och magnesium i pulverform varje dag)

Har ytterst lite fosfat i vattnet så det borde inte vara det som ställer till det. (har fosfatremover i)

KH ligger på 9

PH 8,2

Snälla, ta en titt på bifogade bilder och se om ni vet vad det är för elände jag har drabbats av. Och vad jag kan göra för att bli av med denna oönskade växtlighet.

/Joh3

post-5459-14468922590539_thumb.jpg

post-5459-14468922590317_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du mätt Nitrat och fosfat? Det till höger är ju någon form av macroalg, för att dessa skall växa krävs fosfat / nitrat... när alger börjat växa brukar fosfatet gå ner ganska snabbt (då den suger upp alltihop)

Jag skulle rekomendera att göra fosfat/nitrattest, samt att ta ut alla alger ur karet för hand till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nog ingen enkel lösning på att algerna växer.

Av fotona att döma ser din burk ser ganska välgödd ut. Det kan, men behöver inte betyda, att du kan mäta fosfat och nitrat i vattnet. Mätbart fosfat eller nitrat indikerar att du tillsätter mer mat än du kan exportera och binda. Överskottet göder alger.

Man kan också ha alger och speciellt cyano (bild 1) i akvarier med icke mätbara halter av fosfat och nitrat. Men sådana burkar matas vanligen dagligen. Näringen som flödar igenom systemet är uppenbarligen tillräckligt för att göda cyanon och ibland andra alger.

Så vad göra?

- En klassisk metod är att försöka få ner näringshalter och näringsflödet. T ex genom att minska på matningen (om det inte är djurplågeri), öka skumningen, aggressiv användning av fosfatremover och överväg någon kolkällemetod (kan tyvärr också göda cyano i vissa fall). Är näringshalterna mycket höga kan stora vattenbyten vara en bra start för att komma ner i mer hanterbara halter.

- Betare. Många alger som (men inte cyano!) kan hanteras med betare. Överväg fler betare som ger sig på algerna.

- Kemisk manipulation av kvoterna närsalter. Det finns tankar om att kvoten kväve (nitrat) - fosfor (fosfat) skulle kunna gynna cyanon. I så fall skulle paradoxalt nog en tillsats av nitrat under vissa fall hjälpa mot cyano. Som jag förstått tankegångarna borde detta gälla när karet har ett överskott på fosfor (fosfat) gentemot kväve (nitrat). troligen inte din första åtgärd.

- Akuta åtgärder not cyanon. Cyanon kan enligt många bekämpas med total mörkläggning av akvariet under några dagar (finns att läsa om i flera trådar). Metoden hanterar ett tillfälligt utbrott men finns de underliggande orsakerna kvar så brukar cyanon dyka upp igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att det är just vid en ålder av 5 - 8 månader som det börjar bli lite besvär med många saltkar. Vad det riktigt beror på vet jag inte men det verkar vara en regel. Det på första bilden är cyano med 90 % säkerhet - det finns många olika former. Sätten att bli av med det är lika många som antalet akvarister. Jag själv brukar tillsätta nitrat när jag drabbas för att gynna andra alger som jag har betare på. Ett annat sätt är att nolla nitrat och fosfat men resultatet då brukar bli ett kvävesvält kar. Gemensamt för alla metoder är dock uthållighet och att man rensar så mycket som möjligt. Sug upp filmen så fort den bildas, helst varje dag - ersätt med nytt vatten. Stör cyanon så den inte kan bygga upp en stor biomassa. Många cyanoarter har tillgång till kemisk krigföring som blir starkare om biomassan är stor. Uthållighet och du skapar till slut en balans. Själva mattan som dessa cyano skapar (själva är de trådformiga) är troligtvis hemligheten bakom deras framgångar och den bör störas så mycket som möjligt. Det finns en liten eremit som brukar kallas "fast runner" som åtminstone jag kopplar samman med framgångsrik cyanobekämpning. Troligtvis inte för att den äter cyano utan för att den stör mattbildningen.

Den andra bilden visar minst en makroalg och jag är inte så säker på att du skall bekämpa den nu, istället så kan du utnyttja den för att plocka upp näringsämnen. Denna alg växer snabbt och är en bra näringsbegränsare. Dessa alger brukar inte vara problem med att bli av med, kirurger eller kaninfiskar brukar tycka att dessa är nam-nam. Ett bra sätt att se om karet är kvävebegränsat är att tillsätta lite nitrat - börjar det växa som tusan så har du en kvävebegränsning.

MVH Lasse

Tårta på tårta - såg inte Claes inlägg när jag skrev mitt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Då jag är ganska ny på det här så vill jag bara dubbelkolla...

Är detta en bra start för att få bukt på problemet?

- Skaffa ny fosfatremover och försöka få ner värdet till 0.

- Kolkälla? Menar ni då att slänga i lite aktivt kol i burken?

- Sen suga upp cyano regelbundet samt tätare vattenbyten.

Har tidigare kört med aktivt kol, men fått rekomendationer på att inte ha det då det dödar mycket nyttigt i vattnet.

Dock tycker jag att algproblemet blivit värre sen jag tog bort kolet.

Lite mer bakgrundsinfo om burken...

125l kubakvarium utan sump.

Tunze nano Reefpack (skummare 9002 + "filterbehållare" med ytavrinning pump på 700l/h)

Maxspect led 60w (har inga koraller som behöver starkare ljus)

1 Tunze streamer på ca 2500l/h

Levande i karet:

1 clownpar

1 sandvändare (puellaris)

1 Blå djävul

1 N. Decora

5 turbosniglar

4 Eremiter

Som jag tidigare skrev så håller jag sakta på att öka MG och Ca, är det rätt tänkt? Har fått rådet att höja Mg för att få bukt på algerna, men än har inget hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket pulver är det du använder för att höja Mg?

Ang. kolkälla så brukar man benämna vodka, socker och vinäger med kolkälla, det finns en bra (men mycket lång) tråd som heter Vodkametoden, läser du lite i den så kommer du förstå principen. Biopellets är ett annat alternativ om du vill slippa tillsätta kolkälla dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tidigare kört med aktivt kol, men fått rekomendationer på att inte ha det då det dödar mycket nyttigt i vattnet.

Dock tycker jag att algproblemet blivit värre sen jag tog bort kolet.

Det var ett lite märkligt råd, varifrån kommer det?

Det enda negativa med aktiv kol är möjligen att det tar bort en del spårämnen, men vägt mot fördelarna är det försumbart - sedan är det iofs viktigt att använda kol av bra kvalitet som inte fäller fosfat

fulalger, cyano och annat uppkommer ofta om Ca, Mg och Kh är lite svajiga, men kan även triggas av obalans mellan andra näringsvärden, t.ex nitrat/fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ett lite märkligt råd, varifrån kommer det?

Det enda negativa med aktiv kol är möjligen att det tar bort en del spårämnen, men vägt mot fördelarna är det försumbart - sedan är det iofs viktigt att använda kol av bra kvalitet som inte fäller fosfat

fulalger, cyano och annat uppkommer ofta om Ca, Mg och Kh är lite svajiga, men kan även triggas av obalans mellan andra näringsvärden, t.ex nitrat/fosfat

Leffe, vem rådet kom ifrån kanske jag ska låta vara osagt för att inte hänga ut nån men det var från en erfaren akvarist.

I alla fall, kolet jag använde, men nu testar att köra utan är Ultra Carb pellets.

Mätte nyss några av mina värden och inser att jag har svårt att få upp Mg och Ca.

Mg 1300

Ca 300

Fosfat 0

Ph 8,2

Kh 9

Idag slänger jag i en skopa Grotech Magnesium Instant Pro på morgonen och en på kvällen. Har gjort detta under en dryg veckas tid och jag ser ingen ökning på Mg-värdet. Har jag i för lite och för sällan? Hur mycket vågar jag dosera. En skopa ska tydligen höja Mg-värdet med 11mg/l för 100l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ditt test stämmer och magnesiumvärdet ligger på 1300 tycker jag du ska koncentrera dig på att höja kalcium - jag tycker "aquacalculator" som du kan ladda ner från www.mathgame.de är en höjdare, där får du fram hur mycket du ska tillsätta varje dag och i vilken ordning.

Höjning av magnesium är ofta behäftat med en viss "ketchup-effekt"

Och du kan tryggt fortsätta använda faunaMarin-kolet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med JBL. Jag vet att många tycker att det är skräp.

Så rådet att höja mg för att få stopp på algerna är ingen "sanning"?

Borde inte mitt Ca höjas av att jag ersätter avdunstat vatten med "Deltecs Kalkwasser Powder"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så rådet att höja mg för att få stopp på algerna är ingen "sanning"?

Det är sanning med modifikation, den magnesiumhöjjningen som funkar är med ett visst fabrikat (troligtvis så är det verksamma ämnet/förorening nåt dom har i sitt Mg).

Den metoden används huvudsakligen mot Bryopsis som kan vara väldigt envis och resistent mot andra former av behandlig.

Magnesiumet som används då är Kent TechM som är ett amerikanskt märke och ofta väldigt dyrt om man skall få tag på det i sverige.

En sak man bör tänka på är att det funkar inte på alger som sitter lite skuggat.

Du bör dock inte ha ett konstant högt Mg utan det är bara en form av behandling under en kortare periord.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just bryopsis är ju lite nyckfull, den kan ju försvinna lika snabbt som den dyker upp - förhållandet mellan Mg och bryopsis tror jag saknar vetenskapliga bevis, jag tror som nixon att om kent marines Mg tillsats skulle ha effekt så beror det sannolikt på det innehåller något mer än just magnesiumchlorid/sulfat - men det är spekulation från min sida.....

Det enda jag vet som äter bryopsis specifikt är en nakensnigel som brukar vara svår att få tag i, vanliga algätare äter den inte - däremot kan det funka med sjöborrar om man rensar mekaniskt först.

Dubbelkolla din Mg mätning med t.ex salifert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med så lite koraller i så skulle jag personligen bara kört med typ 25l vattenbyten varje eller varannan vecka med något bra salt med förhöjda ca och mg värden. Och slutat med alla tillsatser. I min mening så kan tillsatser ställa till det mer än vad det gör nytta. Specielt om man e ganska ny inom ämnet.Att mg sjunker i början är inte ovanligt då kalkalgerna kommer igång men det brukar stabilisera sig bättre efter ett tag. Personligen skulle jag nog inte ens mäta ca,mg och kh om jag inte hade några till många sps eller lps i akvariet. Utan bara lita på vattenbytena.Mitt tips e sug ur så mycket du kan av cyanon så ofta du kan och börja med vattenbyten och sluta med tillsatserna. Så kommer de ge sig. Detta är min personliga åsikt och de finns så klart många fler sätt att göra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turboadde, tack för det inlägget!

Förstår att det finns tusen olika förslag på lösningar på mitt problem och omöjligt att veta vad som är bäst just för mig. Känns dock skönt att höra att det kanske kan lösas utan massa preparat, dyra extra utrustningar mm.

Har ärligt börjat tvivla lite på om denna hobby verkligen är nåt för mig då allt verkar så himla komplicerat ( och inte minst kostsamt). Lite tätare vattenbyten och suga bort cyanon kan man ju leva med ett tag så får man se vad det ger för resultat i långa loppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...