Gå till innehåll

Jag blir så TRÖTT!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Jag blir så trött och förbannad på våra salta butiker! Har aldrig det man ska köpa! Köper bara in bajsbruna koraller som säljs till överpriser. Vad hände med att vara kunden till lags?

Nu pratar jag om fem butiker i stockholm regionen (och kan inte uttala mej om andra butiker).

Man försöker ju faktiskt att stödja sina lokala handlare (med kanske fyra-fem tusen kronor i månaden, vilket är en fjärdedel av min lön)!

Jag kanske har helt fel i mitt resonemang, men jag blir väldigt trött på att butikerna inte ser till vad vi vill ha.

Ska man starta en bojkott och och uteslutande köpa från dejong eller liknande?

Har under två års tid försökt att beställa diverse koraller, fiskar och lägre djur helt utan resultat på flera av saltbutikerna i stan. Inga problem brukar det heta, men det kan ta fyra tillsex veckor.

Att det är längre leveranstid på saker jag beställer kan jag köpa, men nu två år senare så är jag less!

Detta gäller alltså både teknik, fisk och koraller enligt min mening.

Är det bara jag som känner såhär eller är det värt att debattera?

Handlarna i stockholm är mer än välkomna att säga sitt i denna tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

De tär väl så också att de får köpa in enligt en lagerlista från en grossist i ledet?

Om då inte dina saker finns på lager så kanske det inte är så konstigt att du inte kan få tag på det du vill ha.

Handlarna med sina affärslogin kan förresten inte delta i det vanliga forumet, men vissa har även privaata login, så någon kanske väljer att yttra sig ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att "ditt" problem är att du inte har en utan flera butiker som du handlar av, du blir en del av "massan". Om du förstår vad jag menar!

Jag har två butiker som jag handlar av, den ena vet jag att den tar hem om han har möjlighet. (butik i "Göteborg" (ledtråd Lasse huserar där ibland ;) )) Fördelen med att jag har en "huvud"butik är nog just det att säljaren går lite längre för att hålla mig och andra trogna kunder nöjda. Det kanske inte borde vara så men detta stämmer i alla brancher! Så välj ut en butik som du gillar handla oftast där och prata med innehavarna så ska du nog se att de går lite längre i sina försök att hålla dig nöjd, misslyckas dem så är det nog för att djuret korallen är svår att få tag i eller osäljbar till andra kunder.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att Daniel har helt rätt i sitt resonemang men det beror nog helt på hur ofta och hur mycket pengar man spenderar i en butik. Skulle jag spendera 10 000:- i månaden, fördelat över fem butiker så skulle jag troligen få bättre kontakt med alla än om jag bara spenderade någon hundralapp i månaden i en butik.

Alex, butikerna vill ju självklart sälja, så de tar ju in precis de folk vill ha. Problemet är väl att butiken töms på de mest åtråvärda korallerna/fiskarna snabbt efter en leverans. Själv hittar jag sällan det jag är ute efter, men det har gått bra att beställa djur, om man är beredd på att vänta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir så trött och förbannad på våra salta butiker! Har aldrig det man ska köpa! Köper bara in bajsbruna koraller som säljs till överpriser. Vad hände med att vara kunden till lags?

Nu pratar jag om fem butiker i stockholm regionen (och kan inte uttala mej om andra butiker).

Man försöker ju faktiskt att stödja sina lokala handlare (med kanske fyra-fem tusen kronor i månaden, vilket är en fjärdedel av min lön)!

Jag kanske har helt fel i mitt resonemang, men jag blir väldigt trött på att butikerna inte ser till vad vi vill ha.

Ska man starta en bojkott och och uteslutande köpa från dejong eller liknande?

Har under två års tid försökt att beställa diverse koraller, fiskar och lägre djur helt utan resultat på flera av saltbutikerna i stan. Inga problem brukar det heta, men det kan ta fyra tillsex veckor.

Att det är längre leveranstid på saker jag beställer kan jag köpa, men nu två år senare så är jag less!

Detta gäller alltså både teknik, fisk och koraller enligt min mening.

Är det bara jag som känner såhär eller är det värt att debattera?

Handlarna i stockholm är mer än välkomna att säga sitt i denna tråd!

Börja du med en bojkott så hänger jag med på det.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl mer eller mindre också gett upp men det är mer för att jag inte gillar dålig service, tjat, mail som inte svaras på, sura miner när man handlar från andra de inte gillar (tex DO), lurerier (som att få en nybörjare att slänga all sten och ge bort fisken för att köpa nytt av den säljaren), att sälja produkter som har passerat datum och en hel del andra saker. Jag anser inte att man behöver vara lojal för att få ett trevligt bemötande och bra service. Det är konstigt för hade fiskbutikerna (nu talar jag inte om några specifika och inte i sthlm) sålt kläder och jag hade spenderat tiotusen(även om det var en gång och bara 3 plagg) hade de skickat med freebee's och gett mig ett VIP kort. Och den stilen som många saltbutiker har skulle fått stänga. Men så kan det vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag har haft tur, men jag har inte haft problem att nå min handlare och han har varit väldigt ärlig. Frågade om en regal kejsare bl.a som han sa innan jag åkte att den hade svamp så att jag inte skulle åka i onödan m.m.

Han ville inte sälja en fisk speciall beställd pågrund av skicket till en kompis. Så byt tills du hittar rätt!

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att det mesta går att lösa om man tar en uppriktig diskussion med en handlare, gärna lokal, som man har förtroende för. Jag tror nog att de allra flesta fysiska handlare lägger ned ett stort arbete med att försöka importera intressanta saker för sin kundkrets, och då till en intjäning (speciellt räknat per arbetstimme) som ligger ganska lågt.

Försök att reda ut saken ordentligt med en handlare som du kan koncentrera dig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag ska skriva här. Risken att missförstås är antagligen ganska stor. Men, man kan ju alltid prova. Kan säga att jag funderat en del på "samma tema". Detta är vad jag kommit fram till:

* Många av dom som arbetar i butikerna gör det för att dom är intresserade av hobbyn och djuren primärt, att man sen behöver agera säljare är snarare ett "nödvändigt ont". Butiker i sig kan naturligtvis vara lönsamma (mycket lönsamma t.o.m) men för de allra flesta är det nog intresset för djuren som är det viktiga. Detta gör att butikerna drivs på annat vis och med andra mål än låt oss säga en Kjell & CO butik. Det är nog t.ex. väldigt få butiker som coachar sina anställda kring "uppsälj" så som i t.ex. hemelektronikbranschen. På Siba har jag aldrig blivit avrådd från att köpa dyra "onödiga" saker. Det har hänt flera ggr i akvariebutiker i Stockholm.

* Att lagerhålla levande är en utmaning. Det är både kostsamt och med "bäst före datum" som inte kan jämföras med att lagerföra hobbymodeller av Spitfireplan exempelvis. Om jag hade haft affär hade jag garanterat lockats att primärt lagerhålla sådant som jag visste var enkelt att sälja och kanske inte det mest spektakulära. Jag hade kanske inte heller beställt hem de där dyrgriparna eftersom man inte alltid kan lite på att kunden verkligen hämtar sin vara sedan (vilket är vanligare än vad man kan tro). Visst man kan hålla på med handpenning etc, men jag vet inte om jag skulle orka det eftersom jag inte vet vad som finns i grossistens lager etc.. Därmed inte sagt att det inte finns häftiga och spektakulära saker i våra butiker, för det gör det!

* Det är en hobby och inget annat. Det gör att marknaden ser annorlunda ut än t.ex. för en mataffär, vilket gör att man agerar annorlunda mot kunderna i en akvariebutik. Hur många kunder som går in genom dörren köper något om vi jämför en akvariebutik mot en mataffär? Detta är något som kan påverka det "avmatta" bemötande man ibland (väldigt sällan har det hänt mig) får innan man visat att man menar allvar. Men gå in i en riktig high end hifibutik så brukar det vara 10 resor värre, återigen tills du bevisat att du menar allvar.

Så summa summarum, jag tror de flesta butiker och de som arbetar där gör så gott dom kan.

Min strategi har varit att besöka butikerna ofta för att ha lite koll på sortimentet och dessutom etablera en god kontakt med de som arbetar där. Jag brukar försöka hålla koll på när sändningar kommer och när det plockas fram levande ur karantän för att vara etta på bollen. Ibland har jag varit på plats precis när det öppnar på lunchen vid nya leveranser och man brukar stöta på en och annan räv här ifrån forumet. Det brukar kunna gå fort när godbitarna bokas.. :)

Ibland har jag fått kolla runt med flera butiker under en tid för att få tag på det jag vill. Ibland är det jobbigt och drygt och man tycker det suger.. MEN, det är lite en del av hobbyn som jag gillar också. Typ "resan är målet".

Til sist, ibland blir man väl lite avundsjuk när man kikar i amerikanska hobbytidningar eller forum, men det överflöd dom har där är tyvärr inte hållbart i längden varken för naturen eller de amerikanska plånböckerna. Så vi kör på lite försiktigt här i Sverige och når nog lite framgångar vi också, på hobbyfronten.. :)

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått jätte mycket hjälp av dom affärer i stockholm jag frågat. Tyvär så e det nog tvärtom att jag brukar tjata om någon viss korall eller fisk som är lite ovanligare och sen när dom hittat så brukar jag få dra mig ur för dom vart för dyra att få hem eller liknande. Men jag tror dom flesta av fiskarna jag velat haft har dom tagit hem efter dom önskemål jag haft :).

Men jag kan hålla med om att det kan vara svårt att hitta på dom där finaste korallerna i affärernas visningskar då dom nästan verkar hinnas säljas innan dom kommer ner i akvarierna av dom som bor nära och kan va med bättre vid leveranserna än en som har en bit att åka. Men jag e nöjd med dom butiker jag besöker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte diskutera det med handlaren på plats?

Tramsig tråd...

Jag tycker att om man ska gnälla måste man vara exakt ..... vilken butik ....samt vad det handlar om

inlägget är trams

man kan skriva vad som helst utan att peka ut någon

att bunta ihop räknas som rassism

som jag känner Alex & Carina har vi alldrig haft denna diskussion ??

Nu är jag ju inte detaljist men om jag vore det skulle jag nog vara intresserad av vad kunderna upplever även om det inte är exakt beskrivet. Det viktigaste måste ju vara vad kunden upplever och känslan han har oavsett vilken service han i själva verket fått. Men som vanligt är det ju en het potatis att kritisera...........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ju inte detaljist men om jag vore det skulle jag nog vara intresserad av vad kunderna upplever även om det inte är exakt beskrivet. Det viktigaste måste ju vara vad kunden upplever och känslan han har oavsett vilken service han i själva verket fått. Men som vanligt är det ju en het potatis att kritisera...........

Kunde inte sagt det bättre själv!

Självklart är vi handlare intresserade att möta upp till kundernas behov!

Sedan önskar jag ibland att kommunikationen var bättre på plats och ställe - våga fråga!

Det mesta går att skaffa fram, men finns det specifika önskemål måste vi få en konkret order, det räcker inte alltid att fråga om en art och tro att den finns på hyllan nästa vecka - Det finns uppskattningsvis ca 2000 olika saltfirrar och lägre djur (inte inräknat koraller) , vilket sannolikt är fler än det totala antalet saltvattensakvarister i sverige!

Vi beställer fisk från exportörer över hela världen i ett "rullande schema" för att få ettt så brett sortiment som möjligt,

om djuret du söker är t.ex en endemisk art från Röda havet och vi nyss fått en sändning därifrån, så dröjer det mao ett tag innan vi gör nästa beställning därifrån.

Det händer emellanåt att efter en kund besökt oss, kommer det ett mail från samma kund med en förfrågan om en specifik art som faktiskt finns i lager.

Ibland gömmer sig djuren, andra kanske simmar inne i vår karantänsanläggning - vissa undviker vi med flit att ta hem för att de är olämpliga eller extrema foderspecialister.

När jag pysslade lite i en av våra korallbaljor igår, konstaterade jag att det fanns hundratals, en minoritet av dessa är bajsbruna och ingen av dem är överprisatt ;)

Så fråga, det finns inga dumma frågor - som en klok man en gång skrev : "Hade jag vetat bättre hade jag gjort bättre!"

Leffe /Triton

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlar i sthlm och tycker det alldeles utmärkt service av handlarna.

För min egen del handlar det mer om logistik och tillgänglighet.

Eftersom jag bor inne i stan, så är det ett litet bök att ta sig till handlarna, och alla handlarna kräver i princip bil för att smidigt ta sig till dom.

Tänk om det hade funnits en liten saltahandlare innanför tullarna (jo jag vet dyra hyror!), ujuj vad man hade shoppat.

Och till er handlare som har bara öppet vardagar till 18 och på lördag 11-14, så kan jag bara tycka att det vore grymt om det kunde utökas med antingen söndagsöppet, eller det är nästan bättre med sent kvällsöppet 1 dag/veckan, tis eller torsdag kanske, för då hinner man hem från jobbet och äta o sen sticka iväg, säg till kl 20 hade varit perfekt.

Alternativet är ju webshoppar dårå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha tycker de e lite små kul med statsbor som har bökigt för att åka 3mil till en affär eller typ bara kliva på pendeln för att komma dit. Själv har jag 12mil enkel resa vilket resulterar i 250kr påslag per besök och 3-4 timmars restid. Mycket går ju inte att beställa. Vet att många har bra mycket längre med utan att klaga.

Men i alla fall så tror jag affärerna ligger bättre utanför för att det är lättare för centrum borna att ta sig ut än att dom utifrån ska ta sig in. Åka x antal mil sen sitta i rusningstrafik, betala tull och sist men inte minst hitta parkering därinne. Tror dom skulle förlora stort på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha tycker de e lite små kul med statsbor som har bökigt för att åka 3mil till en affär eller typ bara kliva på pendeln för att komma dit. Själv har jag 12mil enkel resa vilket resulterar i 250kr påslag per besök och 3-4 timmars restid. Mycket går ju inte att beställa. Vet att många har bra mycket längre med utan att klaga.

Men i alla fall så tror jag affärerna ligger bättre utanför för att det är lättare för centrum borna att ta sig ut än att dom utifrån ska ta sig in. Åka x antal mil sen sitta i rusningstrafik, betala tull och sist men inte minst hitta parkering därinne. Tror dom skulle förlora stort på det.

hehe jo man är ju sig själv närmast :)

Men vad säger du om kvällsöppet då? Det borde ju i så fall vara ännu bättre om man bor långväga ifrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom med konkreta saker om vilka butiker detta gäller så dom kan säga sitt om saken istället. Vilka är "vi"? och vad är det "vi" vill ha för något? alla har olika smak vad för koraller och fisk man vill ha tag på, det är knappast hållbart att hålla väldigt stora mängder olika fiskar/koraller/lägre djur på lager. Så om man vill ha något speciellt får man ju be handlaren plocka hem det. Såvitt jag vet har jag blivit bra bemött på affärer i sthlm (och resterande del av Sverige för den delen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...