Gå till innehåll

Jag blir så TRÖTT!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nu är jag ju inte detaljist men om jag vore det skulle jag nog vara intresserad av vad kunderna upplever även om det inte är exakt beskrivet. Det viktigaste måste ju vara vad kunden upplever och känslan han har oavsett vilken service han i själva verket fått. Men som vanligt är det ju en het potatis att kritisera...........

Jag håller med dig Christer, men de ska inte ske på det sätt som trådskaparen gör. Att bara kasta generell dynga rakt ut i luften på ett forum är inte kritik, det är bara gnäll. Kritik ska vara saklig och konstruktiv, annars kan det lika gärna vara. Jag anser att man ska våga ta en diskussion med sin lokala handlare och jag kan sätta en slant på att ingen blir gladare än han om man kommer med bra idéer och förslag på hur han ska kunna sälja fler och bättre grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med respons!

Jag handlar kanske 90% av mina grejer på Akvarieleasing i sunbyberg och är väldigt nöjd med deras service. Det är inte servicen eller kunskapen jag stör mej på utan utbudet.

Butikerna jag pratar om är:

Akvarieleasing som har bra personal men sällan har det jag vill ha i lager och gång på gång lovat ta hem utan resultat.

Triton som kan ha lite roligare grejer som dock brukar vara bokade eller slut när jag kommer ditt. Tycker även dem har bra och trevlig personal.

Akvarielagret som har riktigt risiga burkar som mest brukar vara sprängfyllda med glasrosor. Riktigt dyra också!

Brommazoo som kan ha lite roliga fiskar. Dock ingen kunskap och knappt några koraller.

Korallrevet i södertälje har jag bara varit hos vid två tillfällen och då har burkarna varit tomma.

Zooropa har jag tyvär aldrig varit hos.

Jag är helt säker på att det skulle funka att köpa in fler roliga saker till burkarna. Som det är i dagsläget tar det ju slut efter ett par timmar.

Akvareleasing besöker jag i snitt en gång per vecka.

Dom saker som jag försökt att beställa är:

Bta

Mantis

Cryptocentrus cinctus med pistolräka

Gobiodon atrangulatus (clown goby)

Diverse rörmaskar

Panulirus vesicolor

tubastrea

Zooanhus japan

mm.

Jag har givetvis påpeka för handlaren att jag nu beställt detta för fjärde gången utan resultat.

När det gäller teknik så tycker jag att det bara är slarv att saker är slut. Är en vara påväg att ta slut så gör man en beställning på nya. Så funkar det på ica. Dom beställer inte mjölk när någon tar den sista så att kunderna får vänta tre dar på en liter mjölk.

I teknikväg har jag haft problem att fåtag på:

Tunze nano 9002

Refraktometer

Tunze osmos

Hoppas att jag va lite mer saklig och att ni förstår vad jag menar.

Tycker man tråden är trams behöver man inte kommentera.

Älskar denna hobby och detta forum som gjort att jag vill ha finna och färg glada djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har sett så gott som alla dom där utom tubastrean i en och samma affär i år som du nämner så det borde inte va så jätte svårt att få tag på.

Jag håller med om att det kan ta slut väldigt fort så man får vara med och passa lite när det kommer in och prata lite med dom. Dom har haft väldigt fina både röda och gröna BTA:s inne under en längre tid nu. Men ni kanske ska ha en ovanligare färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara flika in med min erfarenhet som gröngöling.

Jag började med att åka runt till alla butiker i Sthlm, tittade på vad som fanns, läste en massa på internet om vad som krävs.

Tog en till runda till alla butiker och började prata med alla handlare, ALLA som jag träffat gav väldigt bra service för en nybörjare som mig (vissa har redan skrivit här i tråden). De tog sig tid, förklarade allt om beteenden hos olika arter, +/- punkter och deras åsikt om vad man borde tänka till på.

Några butiker kanske är lite mer av familjebutik och har en helt annan rullians av djur än andra, men ändå så har de tagit sig gott om tid med mig (jag är själv sådan inom mitt yrke).

Självklart fastnar man ju för några butiker, kanske mest beroende på avstånd ifrån sitt boende / arbete, vet inte hur många mil jag kört under semestern då jag bor helt på andra sidan Sthlm och får trängas på de härligt välfungerande vägarna genom stan (irroni, totalt kaos med alla vägarbeten).

Jag har själv förklarat att jag är färsk och läser på det jag kan innan jag köper något, hittills bara positiv respons från butikerna. En sak jag gjort (förutom tagit alldeles för mycket tid av personalen :D) är att jag haft tid att vänta så andra kunder kan köpa sitt foder/tillbehör etc.

Idag hade jag tänkte hämta upp en fisk från en av butikerna men fick lite kalla fötter efter att ha lästa på och frågat er här på forumet, hittade inget annat heller tyvärr denna gång. Så istället fick jag åka till butiken längst ifrån mig och till min lycka så hittade jag tillsammans med handlaren en fantastiskt vacker fisk från röda havet (inte alltid de finns hemma som ex . Leffe skrev ovan).

Som Fredrik skrev så är jag övertygad att det skulle uppskattas av köpare om det fanns en dag (kanske inte varje vecka) som har kvällsöppet, många av oss måste slita hårt på jobben för att kunna ha denna hobby.

Än så länge är min åsikt enbart positiv om handlarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att någon inte fått hem Gobiodon atrangulatus (som du kallar Clown goby) är inte så svårt att förstå. Det är nämligen två olika arter. Gobiodon atrangulatus är en gul goby som bara lär finnas kring Fiji och i Japan. Kallas på engelska earspot eller warpaint goby. Den fisk som Google visar som green clown goby och som på många bilder namges som Gobiodon atrangulatus vill jag i själva verket ha som Gobiodon histrio Denna art finns inom ett betydligt större område från Stilla Havet fram ända till Röda Havet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha tycker de e lite små kul med statsbor som har bökigt för att åka 3mil till en affär eller typ bara kliva på pendeln för att komma dit. Själv har jag 12mil enkel resa vilket resulterar i 250kr påslag per besök och 3-4 timmars restid. Mycket går ju inte att beställa. Vet att många har bra mycket längre med utan att klaga.

Men i alla fall så tror jag affärerna ligger bättre utanför för att det är lättare för centrum borna att ta sig ut än att dom utifrån ska ta sig in. Åka x antal mil sen sitta i rusningstrafik, betala tull och sist men inte minst hitta parkering därinne. Tror dom skulle förlora stort på det.

Visst är det ironiskt. Men 3 mil kan vara långt om man inte har bil och tvingas göra tre eller fyra byten i den kommunala trafiken.

Jämför man din resekostnad med någon som bor i innerstan så kan man beakta att en garageplats kan kosta runt 3000kr/mån. Lägg till tullar m.m så är det förståeligt varför stadsborna väljer bort bil och dessa 3 mil blir långa :)

Leffe: Hur skulle det fungera om ni publicerade när ni gör beställningarna samt dessa handlares sortiment? Så att era kunder har möjligheten att lägga beställningar med en uppfattning om väntetiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SL kort är inte dyrt o när jag bodde i stockholm var det bara en butik som inte gick o ta sig till lätt med pendeln/buss o det var ju tyvärr den bästa :(

Visst man fick gå en bit till vissa men motion gör en gott i stan.

Om man vill ha fina grejer får man se till o vara allert o kolla med butikerna när det får hem sändning osv o hänga på låset annars får man ställa sej i kö o hoppas att det finns kvar när man kommer fram.

Många vill ha de fina sakerna så det är klart att det inte kan finnas till alla varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det ironiskt. Men 3 mil kan vara långt om man inte har bil och tvingas göra tre eller fyra byten i den kommunala trafiken.

Jämför man din resekostnad med någon som bor i innerstan så kan man beakta att en garageplats kan kosta runt 3000kr/mån. Lägg till tullar m.m så är det förståeligt varför stadsborna väljer bort bil och dessa 3 mil blir långa :)

Leffe: Hur skulle det fungera om ni publicerade när ni gör beställningarna samt dessa handlares sortiment? Så att era kunder har möjligheten att lägga beställningar med en uppfattning om väntetiden.

Vi valt att visa det vi kan leverera, dels för att vi inte alltid får allt vi beställt, vi karantänar fisken några veckor innan de släpps ut i försäljningskaren så det finns alltid en risk för yttterligare bortfall - vilket kan göra någon besviken...

Sedan är det tyvärr som så, att påfallande ofta hämtas aldrig specialbeställningar ut, tyvärr.....:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi valt att visa det vi kan leverera, dels för att vi inte alltid får allt vi beställt, vi karantänar fisken några veckor innan de släpps ut i försäljningskaren så det finns alltid en risk för yttterligare bortfall - vilket kan göra någon besviken...

Sedan är det tyvärr som så, att påfallande ofta hämtas aldrig specialbeställningar ut, tyvärr.....:(

Borde inte det gå att lösa med någon form av handpenning på specialbeställningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi valt att visa det vi kan leverera, dels för att vi inte alltid får allt vi beställt, vi karantänar fisken några veckor innan de släpps ut i försäljningskaren så det finns alltid en risk för yttterligare bortfall - vilket kan göra någon besviken...

Sedan är det tyvärr som så, att påfallande ofta hämtas aldrig specialbeställningar ut, tyvärr.....:(

Det är ju väldigt synd att det är så. Lite soim att bita sej själv i svansen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med respons!

Jag handlar kanske 90% av mina grejer på Akvarieleasing i sunbyberg och är väldigt nöjd med deras service. Det är inte servicen eller kunskapen jag stör mej på utan utbudet.

Butikerna jag pratar om är:

Akvarieleasing som har bra personal men sällan har det jag vill ha i lager och gång på gång lovat ta hem utan resultat.

Triton som kan ha lite roligare grejer som dock brukar vara bokade eller slut när jag kommer ditt. Tycker även dem har bra och trevlig personal.

Akvarielagret som har riktigt risiga burkar som mest brukar vara sprängfyllda med glasrosor. Riktigt dyra också!

Brommazoo som kan ha lite roliga fiskar. Dock ingen kunskap och knappt några koraller.

Korallrevet i södertälje har jag bara varit hos vid två tillfällen och då har burkarna varit tomma.

Zooropa har jag tyvär aldrig varit hos.

Jag är helt säker på att det skulle funka att köpa in fler roliga saker till burkarna. Som det är i dagsläget tar det ju slut efter ett par timmar.

Akvareleasing besöker jag i snitt en gång per vecka.

Dom saker som jag försökt att beställa är:

Bta

Mantis

Cryptocentrus cinctus med pistolräka

Gobiodon atrangulatus (clown goby)

Diverse rörmaskar

Panulirus vesicolor

tubastrea

Zooanhus japan

mm.

Jag har givetvis påpeka för handlaren att jag nu beställt detta för fjärde gången utan resultat.

När det gäller teknik så tycker jag att det bara är slarv att saker är slut. Är en vara påväg att ta slut så gör man en beställning på nya. Så funkar det på ica. Dom beställer inte mjölk när någon tar den sista så att kunderna får vänta tre dar på en liter mjölk.

I teknikväg har jag haft problem att fåtag på:

Tunze nano 9002

Refraktometer

Tunze osmos

Nu är det ju hur du upplever detta som tråden handlar om, men eftersom du efterfrågar handlarrespons så kommer den här:

Nu skiljer sig den här branschen en del ifrån t.ex dagligvaruhandeln på den punkten, när det gäller Tunze så kan det ibland vara långa luckor i leveranserna av vissa produkter eftersom USA prioriteras, när det gäller levande så jobbar vi efter en annan modell utan mellangrossister som jag beskrev i tidigare inlägg.

När det gäller 9002 så låg en undanlagd till dig här i åtminstone 3 veckor, men då det telefonnummer jag fick saknar abonnent har jag heller inte kunnat få tag i dig.

Gobyn du söker är svår att få tag i och betingar förmodligen några tusenlappar i pris

Tunzeosmoser finns oftast i lager, Japanzoanthus har vi sålt hundratals senaste året, och det finns fortfarande ett hyggligt sortiment i lager.

Panilurus är ju inte fisk/revsäker men finns emellanåt - rörmaskar, Bt-anemoner och cinctusar med räkor finns för det mesta.... mantisar finns alltid något, peacock mantis finns när vi får tag i.

Några synpunkter från mig som handlare

Leffe/triton

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi valt att visa det vi kan leverera, dels för att vi inte alltid får allt vi beställt, vi karantänar fisken några veckor innan de släpps ut i försäljningskaren så det finns alltid en risk för yttterligare bortfall - vilket kan göra någon besviken...

Sedan är det tyvärr som så, att påfallande ofta hämtas aldrig specialbeställningar ut, tyvärr.....:(

Ah, jag förstår. Riktigt tråkigt att folk inte hämtar sina grejer.

Borde inte det gå att lösa med någon form av handpenning på specialbeställningar?

Problemet är väl just det att man inte kan garantera att beställningen kommer. Kunder skulle bli förbannade om de låg ute med handpenning på ett djur som aldrig kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jag förstår. Riktigt tråkigt att folk inte hämtar sina grejer.

Problemet är väl just det att man inte kan garantera att beställningen kommer. Kunder skulle bli förbannade om de låg ute med handpenning på ett djur som aldrig kommer.

Visst det går ju aldrig lova att den kommer med i just nästa beställning, Men den kan ju dyka upp någon vecka senare. Sen om det är något sällsynt så får man kanske räkna med att det inte alltid är det lättaste att fåtag på och ibland kan ta ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att vår hobby är en ganska smal hobby med inte alltför många utövare. Att de svenska butikerna ligger där de ligger tror jag mest beror på en tillfällighet. Många gånger duktiga akvarister som en gång i livet tog steget att öppna en butik, och då blir det i närområdet. Som akvarist vill man självklart ha en butik runt hörnet fylld med godsaker, men det är dock inget jag förväntar mig. Kanske tom många gånger bra att den ligger 10-15 mil bort, man undviker ju täta impulsköp:)

Som stadig kund under många år i en och samma butik så förväntar jag mig att butiken kan ta hem saker på beställning, och det har inte min butik några problem med alls, tvärt om. Självklart fungerar inte detta om beställaren inte hämtar ut sina grejor, vilket även kanske drabbar andra som vill beställa. Beställt är ju beställt liksom. Jag tror vi överlag har bra butiker i detta landet med intresserade och kunniga försäljare. All heder också åt de butiker som via hemsidan eller mail utskick listar lagret och dessutom med tydligt utsatta priser, för mig är det en seriös signal värd all uppskattning.

Det är bra då och då med en tråd som denna där alla inblandade parter sakligt och respektfullt diskuterar olika aspekter på vår fina hobby!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ett allmänt hållet inlägg i den här tråden vill jag också säga att kommunikation är viktigt. Det är ganska frustrerande att gå och vänta vecka efter vecka om man t.ex. har något som står still för att en pump gått sönder eller liknande. Det är ju ganska enkelt att skriva tänkta leveransdatum uppdaterade på sin hemsida så de som går och väntar på något vet om en leverans blir försenad samt när den kommit till butiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handpeng är enligt mig en självklarhet. Beställer man nåt spec som inte är nån normal "lagervara" så måste ju handlaren kunna försäkra sig OM varan/djuret kommer men inte blir upphämtat så skall han inte behöva förlora pga detta.

absolut, jag betalar mer än gärna en handpenning. Säg om jag vill ha en fisk som kostar 10000kr, handlaren tar hem denna men jag ångrar mig i sista stund knappast roligt för handlaren att ligga ute med dom pengarna, för en sådan fisk kanske inte är speciellt lätt såld

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lämna handpenning på någoonting man beställer ser jag inte som något problem. Om jag vill ha något som ingen annan vill köpa så skulle jag kunna betala hela beloppet i förskott. Om det sen tar en eller två månader så tycker inte jag att det är hela världen. Hela hobbyn handlar ju om tålamod.

På akvarieleasing har jag dock frågat om jag ska lägga en handpenning och fått till svars att: nej det behöver du inte! Blir varan dyrare än du förväntat dej så behåller vi varan och du behöver inte köpa den.

@ Leffe. Om jag klantat mej med telefonnummer så får ju det givetvis stå för mej=)

Och att en liten clown goby skulle vara så dyr hade jag inte räknat med!

All respect att du tar dej tid atrt diskutera i denna tråd.

Kommer absolut komma in och diskutera med er på plats och mellan fyra ögon.

Jag försöker inte anonymt smutskasta butikerna, utan vill mer ha en öppen dialog med alla som ängnar sej åt denna underbara hobby!

Ps. Jag som skriver är Alex och inte Carina, så min stackars flickvän inte blir illa omtyckt där ute i den salta världen=) Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och att en liten clown goby skulle vara så dyr hade jag inte räknat med!

Vad Leffe menade var den gula (till orange) japanska varianten Gobiodon atrangulatus. Jag har sett åtskilliga sändningar och listor under mitt liv och aldrig sett denna art. Den gröna (som här i Sverige har kallts Clowngoby) är Gobiodon histrio och den finns som standard - åtminstone på framsidan av Sverige och den är inte dyr alls.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad Leffe menade var den gula (till orange) japanska varianten Gobiodon atrangulatus. Jag har sett åtskilliga sändningar och listor under mitt liv och aldrig sett denna art. Den gröna (som här i Sverige har kallts Clowngoby) är Gobiodon histrio och den finns som standard - åtminstone på framsidan av Sverige och den är inte dyr alls.

MVH Lasse

Jag kanske blandar ihop dom latinska och svenska namnen. Den jag är ute efter är den du länkar till Gobiodon histrio. Den har jag aldrig sett här på baksidan tyvär:smiley13:. Kanske bara har väldig otur när jag är ute på fisketur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

G. histrio är ju en vanlig fisk, även om jag får erkänna att vi inte haft några på ett bra tag.....ska kolla om vi glömt dom bara...

Jag tycker det är väldigt bra att det kommer upp såna här trådar, vi som handlare träffar ju bara "nöjda kunder" dvs de som kommer till butiken eller beställer i webbshopen, hittar det dom vill ha och är nöjda och glada med det - det är ju de som inte/aldrig/eller sällan kommer som vi också behöver respons från för att bli bättre och ha ännu bättre sortiment.

Mao fler kunder ger bättre sortiment.

Det finns ju vissa "basvaror" dvs fiskar som nästan alltid finns i lager - typ clowner, men i övrigt kan jag ibland titta avundsjukt på min lokale ICA handlare som bara behöver ringa ett samtal när något tar slut, så står produkten på hans lastbrygga nästa dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte ni behöver skämmas över att ta handpenning på specialbeställningar.

Håller med, handpenning ser jag som ett måste i fall som man vill få något specialbeställt, dock får handlaren varna om det är något som är svårt och kan ta tid att få in (samt meddela pris på varan så det inte kommer som en chock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Butikerna jag pratar om är:

Akvarielagret som har riktigt risiga burkar som mest brukar vara sprängfyllda med glasrosor. Riktigt dyra också!

Måste vara ett tag sedan du var där ?

Nya "burkar" och dom gamla är rensade "på naturlig väg" på glasrosor, ser prydligt ut nu tycker jag.

Jag åker också omkring i Stockholms butiker och tycker inte att priserna är något att anmärka på när man jämför mellan stockholmsbutikerna.

Tycker personligen att servicen rent allmänt i butikerna är riktigt bra och kunnig personal på plats, olika utbud mellan butikerna vilket bara gör det mer spännande.

Har hänt att jag "halkat" av stockholmsbanan och lockats att köpa något billigt, vilket det inte blivit i slutändan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...