Gå till innehåll

Snickra ytterfilter?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Har en fundering på om det går att göra ett eget ytterfilter säkert och någorlunda smidigt.

Tanken har uppstått i att jag vill ha större vattenvolym i ett litet kar... :S förlåt om jag låter flummig, men jag är helt enkelt ute efter att kunna hålla mer stabila värden. Sen är inte alltid en sump så lockande heller med tanke för läckage och sånt (som inte helt försvinner med ett hemmasnickrat ytterfilter heller - jag vet).

Min första tanke spann vidare på ett enkelt system med ett akvarium och ett ytterfilter. Om man efter ytterfiltret kopplar två täta behållare så kan man i dessa se till att öka den totala vattenvolymen på systemet, samtidigt som man kanske kan fylla den ena behållaren med t.ex. LS-kross. Gör man sen lite fiffiga lösningar på anslutningar så kan man få till vattenbytena ganska bra åxå! :)

Första modellen jag skissade upp bestod i ovan nämnda system, där de båda behållarna bestod av vanliga 25L-dunkar som man borrar två hål i och sätter vanliga genomföringar i för slang (liknande denna: http://www.jula.se/genomforning-22mm-450306) - en för inlopp och en för utlopp (kanske i locket). Locket får man såklart skruva på ordentligt så man får en tät behållare.

Finns det några missar i min fundering (antar det...)?

Någon som har förslag på kärl som kan lämpa sig bättre till ett sådant bygge?

Finns det liknande projekt som körts tidigare som jag inte hittat?

Kom gärna med konstruktiv kritik och förslag/idéer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer grejer du kopplar före / efter ytterfiltret, desto sämre flöde kommer det orka putta runt. Det är inte på något sätt omöjligt, men du bör nog ha det i betraktande, det hjälper inte att man har 25% extra volym, om vattnet står i det närmaste stilla. (om flödet blir för lågt i behållarna blir ju delar av det vattnet stillastående... Extra spännande när man rengör ytterfiltret, och flödet ökar, det vattnet från de stillastående zonerna kanske man inte vill ha rakt ut i karet...)

Jag spekulerar, det hela är lätt att undvika, antingen genom design, eller helt enkelt högt nog flöde.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, om du ska börja snickra på detta vis är det inte en typ av sump du bygger då (fast med annat namn)?

Sedan har du lurat dig skälv att det är säkrare för läcka.

Kan väll bygga en sump av en stor plastbalja och bara använda limmade PVC-rör dränkbar pump, mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé med bensindunkarna! Får kolla närmare på det!Jag har bara fått uppfattningen att det ska gå att göra säkrare, men det är kanske bara mer en känsla...

Ytterligare en idé med att köra ytterfilter var att komma ner en aning i energiförbrukning (men detta var inte en primär anledning - varför jag inte nämnde det tidigare), IOM att jag kan utnyttja trycket från ingående vatten till att pressa upp det utgående...

Vad gäller flödesförluster så väljer jag hellre grövre dimension på ledningarna än kraftigare pump, även här på grund av energiåtgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men när du pratar om "säkrare än sump", vad menar du då? Att det händer olyckor med folks sumpar är väl väldigt väldigt ovanligt om man bara tänker efter när man bygger. Jag kan då inte påminna mig många olyckor som uppstår ur själv designen med sump.... Själv hade jag ett mindre läckage vid genomföringen på ett kar för många år sedan, som resulterade i kanske 1-2l på golvet, men jag har oxå haft läckande kranar o fäste till ytterfilter när jag kört sötvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare en idé med att köra ytterfilter var att komma ner en aning i energiförbrukning (men detta var inte en primär anledning - varför jag inte nämnde det tidigare), IOM att jag kan utnyttja trycket från ingående vatten till att pressa upp det utgående...

Vad gäller flödesförluster så väljer jag hellre grövre dimension på ledningarna än kraftigare pump, även här på grund av energiåtgång.

Det fungerar tyvärr inte så, i meningsfull, och mätbar, utsträckning. Du "spar" obetydligt i effektväg på "hjälpen" av vattnet på väg ned, och förlorar betydligt mer på motståndet i form av saker som finns i burkarna. Jämför flödes och effektsiffror på ytter filter och cirk-pumpar lite snabbt så ser du vad jag menar...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trycket lär inte bli så högt om du inte använder en väldigt tryckstark pump.

Allt motstånd i alla behållare och slangar mellan dessa kommer skapa väldigt mycket mottryck.

En stor plastbalja är nog ditt bästa val om du inte vill köra på glassump, sen en vanlig returpump på det.

Jag tror isf mer på att du sätter dina extrabehållare innan ditt/dina ytterfilter. Gravitationen hjälper att "dra" ner vattnet genom behållarna och sen har pumpen "endast" trycket i slangen upp från filtret att jobba mot. Men jag kanske har tänkt fel. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar dumt istället för att skapa en sump som du överdimentionerar fall pumparna skulle lägga av. Tryckkraften som du får genom vattnet som rinner ner i en tätförsluten behållare låter inte som anledning nog att bygga något liknande. Hjälpen från trycket uppefrån och ner i behållaren bör vara så marginellt att du tom kan bortse från detta. Jag skulle nog vara mest orolig att få vattnet för stillastående i behållarna, dvs att nytt vatten inte cirkulerar utan att du kanske till och med blir syrefattigt. Jag hade inspekterat hur ett ytterfiler är uppbyggt med vattencirkulationen så att du inte får problem med det sistnämnda.

Dock skulle även jag som MattiasN säga att det verkar vara få som får problem med sina sumpar, medan om du bygger ett ytterfilter som skall vara trycksatt så bör du nog ha extra koll på alla genomförningar du gör.

var bara några tankar jag hade, men beskriv gärna närmre hur du tänkt gå tillväga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror isf mer på att du sätter dina extrabehållare innan ditt/dina ytterfilter. Gravitationen hjälper att "dra" ner vattnet genom behållarna och sen har pumpen "endast" trycket i slangen upp från filtret att jobba mot. Men jag kanske har tänkt fel.
Om man tittar på befintliga ytterfilter så är det precis det man gör, jag inbillar mig att det har mer med att man hellre suger in lite luft, än trycker ut luft, men det kan ju kvitta. Poängen är dock att trots det brukar det krävas 2-3x effekten för att få samma flöde ur ett ytterfilter som ur en ren cirkpump.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...