Gå till innehåll

Kh-tester som visar olika!?


heba

Rekommenderade inlägg

Har precis testat Salifert och Red Sea med följande resultat:

Red Sea:

KH: 9,0

Ca: 520

Mg: 1520

Salifert

KH: 8,0

Ca: 400

Mg: 1260

Dvs Red Sea ligger betydligt över Salifert på samtliga områden. Tog t.o.m. och dubbeltestade vissa med samma resultat.

Vilken kan man lita på?

Kan man lita på någon av dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man, innan du är för säker tycker jag att du ska läsa igenom instruktionerna en gång till och även titta på youtube-klippen (om inte annat för färgerna) och sen göra om KH och Mg

Mg är ju annars oacceptabelt mycket fel medan KH är gränsfall och Ca är kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helene, har du lust att prova med att förvara KH reagensen i kylen över natten för att se om det gör nån skillnad?

Ca tycker jag absolut är inom felmarginalen men Mg är ju uppåt väggarna - jag har sett liknande felvisning med ett annat fabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helene, har du lust att prova med att förvara KH reagensen i kylen över natten för att se om det gör nån skillnad?

Ca tycker jag absolut är inom felmarginalen men Mg är ju uppåt väggarna - jag har sett liknande felvisning med ett annat fabrikat.

Jag skall prova med att ha reagensen i kylen under natten och återkommer med resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man, innan du är för säker tycker jag att du ska läsa igenom instruktionerna en gång till och även titta på youtube-klippen (om inte annat för färgerna) och sen göra om KH och Mg

Mg är ju annars oacceptabelt mycket fel medan KH är gränsfall och Ca är kanon

Jag tycker att jag skulle få felvärden på allt om jag läste av fel - Ca och Mg skall ju gå från rött till blått och Kh från blått till rosarött. Jag skall titta på youtube och se om jag blir något klokare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gjorde nya tester med referensvätska och fick fortfarande felvärden på Kh och Mg, har nu lämnat testkitet till "Greger"/Leffe och han skulle göra några tester, så får vi se om det var den "mänskliga faktorn" som spelade in. Mg verkar dock vara mkt känslig vad gäller tiden den skall stå då man tillsätter vätskorna. Återkommer som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra referens är att mäta på nyblandat vatten. Så har jag gjort på ett Salifert test, Magnesium. Det värde jag mätte upp visste jag var ett bra värde och hade det som målvärde till alla framtida mätingar med den Lådan. När jag sedan köpte ett nytt test gjorde jag om samma procedur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...