Gå till innehåll

Hur mycket/ofta vågar man byta vatten?


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Ska gå från 600 liter vatten till 2400 liter. Vill få snabbaste bästa starten för det nya karet. ( Dvs minst tid med 2 akvarium igång och lugnast fru )

Hur ska man göra? Har några 200 liters tunnor men max lagringskapacitet är nog 500 liter.

Vågar man tex byta 100 liter varje dag? Scapen i det nya blir ca 80 kg död levande sten och 100 kg levande ( från sump och nuvarande kar ) till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan byta vatten kontinuerligt. Alltså, blanda en tankbil nytt vatten, se till så det är "färdigt", slå ut ena sidan på karet, och pumpa in vatten i samma tempo som det rinner ut. Kanske inte så kostnadseffektivt, och jag misstänker att man på kort tid har spolat bort allt i baljan, men som en ren hälsoaspekt från karets sida, är det inte ett problem med vattnet, eller dess kvalité.

Men varför?

Fyll det nya karet med osmosvatten till tre fjärdedelar, låt stå till det är i rätt temp, i med salt, och låt ett par streamerpumpar dra runt det över ett dygn eller så. Samtidigt blandar du dina 500 liter i tunnorna med. När allt vattnet är färdigt flyttar du över det levande, allt. Sten, koraller, fisk, you name it, allt. Passa gärna på att "skaka av" slam och partiklar i en hink / balja med "gammalt" saltvatten, innan du parkerar din sten i det nya karet. Efter att du fört över allt, i med vattnet från tunnorna, de ca 500 literna borde vara nära nog exakt vad som behövs för att fylla visningsbaljan. De sista dropparna och vad som behövs i sumpen tar du ur det gamla karet, när dimman efter att du rotat har lagt sig. Och sen hyr du in ett gäng polare som bär ut de gamla grejerna mot ett löfte om öl & pizza efteråt. Vattnet i baljan du skakade av din LS i, åker i toa-stolen, eller var du nu brukar göra av slaskvattnet.

Du borde ha den nya baljan igång, och med "minimala inkörningsbesvär" på under ett dygn. Det borde inte frugan klaga på.

Dina inkörningsbesvär borde vara mindre än för de som köper en komplett balja, och flyttar hem den, med vatten och allt, så jag tror inte det kommer att vara något problem för dig. Däremot skulle jag gissa på att du över tid vill fylla på med mer sten, 180 kilo i ett 2400 kar känns lite lite rent spontant.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Björn här, kör i nytt vatten till 1/3-del, i med salt och blanda upp. När saltet löst sig i med stenen som du har i sumpen och sen i med sten och koraller från ditt 500, sist i med fisk och annat smått, sen låter du det gå över natten utan belysning. Sen är det bara till att börja fixa med stenen som du vill ha det så småningom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tredjedel räcker inte långt. Han måste ha ihop 1710 Liter bara för att fylla visningskaret, (jag har räknat med att två kilo sten motsvarar en liter vatten i den nya tanken, men inte dragit av för den volymen ur det gamla systemet) och jag antar att han kommer ha sump, som även den kommer svälja lite vatten. Tre fjärdedelar fullt hade jag siktat på som utgångsläge.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tredjedel räcker inte långt. Han måste ha ihop 1710 Liter bara för att fylla visningskaret, (jag har räknat med att två kilo sten motsvarar en liter vatten i den nya tanken, men inte dragit av för den volymen ur det gamla systemet) och jag antar att han kommer ha sump, som även den kommer svälja lite vatten. Tre fjärdedelar fullt hade jag siktat på som utgångsläge.

B!

Du har rätt björn, jag tänkte 3/4-delar men skrev helt avigt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...