Gå till innehåll

DIY automatisk korallmatare


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Har funderat en tid på att bygga en automatisk korallmatare. Är fortfarande inte helt klar över alla detaljer. Tänkte posta lite här och se om jag kan få lite fler idéer och bli klar med detta.

Tanken är att mata kontinuerligt över dygnet med en enda lösning av flytande korallmat. Själva korallmaten i sig kommer vara en blandning av olika sorters hemmaodlade plankton, kommersiell korallmat samt antagligen även mixade musslor eller liknande allt blandat med osmosvatten.

Jag har tänkt mig göra ca en halv liter som sedan doseras i karet under ca en vecka vilket ger ca 70 ml mat om dagen.

För att maten skall hålla sig behöver maten förvaras i ett kylskåp hela tiden. Dessutom måste maten röras om då och då för att inte skikta sig.

Jag har tänkt använda ett minikylskåp placerat på en hylla över akvariet. En doserpump doserar med jämna mellanrum ut mat genom en slang som går genom botten på kylskåpet ca 10 cm ner i akvariet och sen genom en venturi som sitter på utblåset på returen från sumpen.

post-5179-14468922665907_thumb.png

För att röra om i maten tänkte jag använda en Hanna HI-190M magnetomrörare som matens behållare ställs på. Denna körs sedan på timer ca en minut 4 ggr per timme.

post-5179-14468922665835_thumb.jpg

För att dosera tänkte jag använda en http://www.fish-street.com/nano_dosing_pump?category_id=139

Om man kör denna på lägsta styrka så är det ca 6 ml / timme om man då kör en kvart på / en kvart av kontinuerligt så är det ganska exakt 500ml på en vecka.

All utrustning placeras i kylen på detta vis (bild från Azoox.org):

post-5179-14468922666081_thumb.jpg

Dock enbart en behållare med mat.

Så, nån som (byggt något liknande) och har lite kommentarer eller idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lite funderingar på en liknande lösning men det var några detaljer jag fastnade på.

-Slangen med mat kan lätt börja klägga igen med bakteriell tillväxt.

-Kondens i kylskåpet är inte så bra för omröraren.

-Hållbarhets experimentet jag gjorde på en mix med foder började lukta värre än vanligt efter ca 3 dagar i kylskåpet.

-Vinst/ansträngning/kostnad var en kalkyl jag inte fick ihop hemma hos mig då jag inte har Azoo koraller.

Det jag ser som eventuella problem med din plan är att du skall ha slangen ner i karet vilket har 2 kraftiga nackdelar som jag ser det.

-Hävert om slangen lossar(vilket den till o från gör från doserpumpar). Jag planerade o dosera ovanför inloppet till returpumpen, kan vara ett tipps.

-Garanterad tillväxt och nedbrytning i slangen då du kontaminerar den med akvarievatten.

Förövrigt så ser det dock ut som en bra plan, skall du skaffa icke foto-syntetiska koraller eller är det fisken som skall utfodras?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne:

Ja, jag har funderat på det.

Dock är det två saker som jag inte riktigt får ihop med det. Det första är att luften som blåses in kommer vara rumsvarm. Det andra är att det kommer bli ett övertryck i kylen, visst man kan borra ett extra hål för att lätta på trycket, men då kanske man roterar för mycket luft genom kylen. Risken är att resultatet blir att maten inte håller så länge. Okej, man kan sätta luftpumpen inne i kylen, men jag gissar att den kommer strula en del då eftersom det sannolikt kommer vara riktigt fuktigt i detta utrymme. Men detta är bara en gisning.

Man får en ny Hanna magnetomrörare för strax över en tusing och eftersom det bevisat funkar så tror jag att det är den vägen jag kommer välja.

Nixon:

Som jag har tolkat det måste man byta slangen ganska ofta annars kleggar den igen. Får fnula lite på kondensproblemet med omröraren. Verkar funka okej med Hannan för dom som kör denna lösning.

Hur menar du med hävert?

Ja, har redan tre Azoox Gorgonior och är mycket sugen på att starta ett dedikerat kar för Azoox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kylskåpet kommer vara på en hylla precis ovanför returen, slangen kommer endast vara max 15 cm lång utanför kylen. Ca 10 cm i luften och 5 cm i vattnet mot kopplingen till venturin. Slangen kommer gå i "skuggan" hela vägen. Allt för att undvika att maten i slangen hinner bli dålig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa omröraren och ta en till doserpump som har både in & ut i samma behållare och köra den i 1L/h mode.. Låt den gå 10min innan du ska dosera maten så ska du se att det är omrört och fint, möjligt att man behöver sätta en restriktion på utloppet på "omröraren" för att få lite mer flow.

Vill du göra det riktigt avancerat och slippa problem med slangen.. Sätt ett T-kors direkt efter slangen från matarpumpen, och led ner en slang ner i akvariet och en till venturipumpen, när doserpumpen går kommer det att ledas ut foder genom venturin och när doserpumpen står still så kommer du ha en slinga som tar vatten från akvariet och sköljer slangen ren och blåser ut genom venturin!

Mvh Danne (kom i håg var ni hörde det först.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du göra det riktigt avancerat och slippa problem med slangen.. Sätt ett T-kors direkt efter slangen från matarpumpen, och led ner en slang ner i akvariet och en till venturipumpen, när doserpumpen går kommer det att ledas ut foder genom venturin och när doserpumpen står still så kommer du ha en slinga som tar vatten från akvariet och sköljer slangen ren och blåser ut genom venturin!

Smart! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade skippat magnetomröraren, och "byggt" en av en datorfläkt i stället. Om datorfläkten dör av kondens kostar en ny runt en hundring, klart mer överkomligt än en riktig magnetomrörare för en tusing. Frågan är bara var man köper den magnetiska bönan som ska vara i pottan och snurra. I övrigt handlar det ju bara om att fästa en eller ett par små magneter på fläkten med lite superlim. (Jag har funderat på om man inte kan svarva en botten till en egen behållare, så att man får motorn från fläkten riktigt nära bönan, för att slippa den lagrade fläkten, och göra det hela till en odödlig enhet. Det har dock lagts på is då jag inte har varesig material, eller rätt maskinpark.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fläkt på en halv watt, och en pump som bara går ibland... Visst, det borde den klara. Det brukar sitta 25-50w TEC's i de där... (Fast den kylen du länkat till ser större ut än de jag varit i kontakt med)

Borde stå vad den drar i effekt om man läser "innehållsförteckningen" ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...