Gå till innehåll

LED Chip hybrid


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni om detta chip , är det en del av vår framtid inom LED ljus

http://www.ebay.com/itm/50W-Actinic-Blue-Hybird-Led-Panel-Aquarium-/220833165025?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336aaeaee1#ht_1889wt_689

Smått coolt att det redan nu finns mix chip för just vår hobby.. Vi måste ju vara en promille i det hela.

Mvh Manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm undrar hur liten del av marknaden på highpower leds vi är egentligen... vad mer används de till i dagsläget?

Ja man kan undra lite AC-RC stora del var i början grejer till radiostyrda modeller - nu är de prylarna borta ur sortimentet....... Om man tittar till höger på hans produktsidor så står det hur många som är sålda av varje produkt och när det gäller akvarirelaterat så är det en hel del...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall man köra med 50W'are tror jag nästan man får köra med 40graders linser eller något och sedan ha dem hängande någon meter över akvariet annars blir det nog diskoeffect

Eftersom chippet innehåller både vita och blåa dioder så borde såna effekter inte bli så farliga men jag håller med om att det vore trevligt med lite olika linser till ett sånt här chip så att man skulle kunna placera det på lite olika höjd över karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom chippet innehåller både vita och blåa dioder så borde såna effekter inte bli så farliga men jag håller med om att det vore trevligt med lite olika linser till ett sånt här chip så att man skulle kunna placera det på lite olika höjd över karet.

Bör redan finnas ett antal varianter på linser om man letar lite.

Mvh Manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm undrar hur liten del av marknaden på highpower leds vi är egentligen... vad mer används de till i dagsläget?

Bl.a till garagebelysningar och vägbelysning. En av de större städerna i Holland har bytt ut samtliga "kommunala" parkeringsgaragebelysningar från t8 till Highpower led. Bara sänkningen i energikostnad på ett år betalade hela invsteringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt roligt o se en sånhär utveckling, man blir ju nästan lite sugen på o experimentera lite.

När det kommer till royal blue överlag så skulle jag inte vara förvånad om någon noterat att blåa dioder med de namnet säljer rätt bra ;)(dvs man marknadsför vanliga blåa med fel nm tal).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har deras 10w 16000k resp royal blue , är klart nöjda med dom.

Dock påstå jag att dessa 10w royal blue har INTE samma färgnyans som Crees royal blue.

Mvh Manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Stämmer - tiowattarna har en mer lilablå färg än det lite turkosa hos Cree. Tyder på kortare våglängd. Jag är också otroligt nöjd med mina, har just nu 24 stycken över mitt Percula 120. 9 stycken blå - resten vita mellan 10000 till 20000 K. Plus en 30 wattare ca 7000K och på 900 mA. I mitt RSM kör jag med 6 vita och två RB samt 5 vita och 5 RB cree. Dock endast på 700 mA. Kommer att komma 10 stycken 10 wattare (2 RB, 4 st 16000 och 4 st 20000K) samt och 10 cree RB till i Perculan. Körs på 900 mA. Tanken är inte att köra max (ca 350 watt) mer än någon timme per dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mailade 3 Kinesiska företag om 50 watts led med önskemåla att bland Vit/blå VBVBVB istället för VVVBBB. Vet inte om det blir nån skillnad men kan se om det går.

Hör av mig med pris och mer info sen. Ser det bra ut testbeställer jag 25 st till mig om nån vill haka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar på att det är nån större skillnad med tanke på hur tätt dioderna sitter på chippet jag kikar lite på mina nu som är i drift (rena vita 10k) och ser fram emot att se hur 50/50 chip tar sig ut. Hur har du tänkt driva såpass många? AC-RC:s drivare för 50W rekommenderar jag INTE.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konen som ev blir i vattnet måste ju bara slå på halva chipets längd.. Så tror absolut inte man behöver vara rädd för disco i karet..

Dock rinner det iväg lite pengar om man ska ha ett antal.. Dom är ju inte helt gratis..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, dom blir EXTREMT varma. Tror inte det är bra för livslängden. Jag körde fast en Kjell&co kylfläns med termiskt lim på alla mina sådana drivare och nu känns dom helt okej. Men då kan det nog vara bättre att titta på något annat.

Sen tänkte jag också på att ska man köra ett gäng 50W:are är det nog bättre att satsa på några rejäla agg som klarar mellan 5 och 10 st 50W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte köra på några nätaggregat till datorer eller skulle det inte funka? 300 watt kostar ju inte mer än en femhundring.

Pma janne68 så förklarar han säkert hur/vad/varför.. Men vad jag vet så är det inte "bara" att köra 6 chip på ett 300 agg till pc.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...