Gå till innehåll

1900 liter med sump i källare.


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Är rätt usel på datorer men jag ska försöka mig på en tråd med så mycket bilder det går.

Mått på karet:

3000x900x700 med 3 sidor optiwhite.

Borrat för 2x32mm och 1x40mm

Svart bakgrund

Teknik än så länge:

4 x Tunze 6205 22000l/h

375 liters sump

2 x 200 liter osmos/vattenbytestunnor.

Kommer köra biopellets och kol. Övrig teknik får jag se.Har profilux och doseringspump liggande samt 10 s 2x80 watt T5 varar 4 dimmbara.post-2995-14468922698529_thumb.jpg

Bilden visar provtryckninegn på jobbet.

Öppen scape med srora sandytor och svävande klippor.

Mest SPS och LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pyttsan...vilket nanokar....humpf

-Vet du om att dina vattenbyten kommer vara större än hela mitt och många andras kar?

-Har du tänkt på att Om du bott i normalstor studentlya på ca 30m² hade du kunnat drunkna om det sprungit läck samtidigt som du däckat på golvet.

-Kommer du sälja fiskekort till vänner och besökare?

Fantastiskt projekt som jag kommer följa med nyfikenhet.

ENORMT :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2995-14468922698693_thumb.jpg

Skönt att det höll tätt, fyllde ända upp till kanten för att var helt säker.

Sardellen: : )

Ricke: Hör av dig nästa gång så hakar jag på.

Droopy: Ska fota mycket på fredag!. Kan bli kul att se ett flygande akvarium.

Ändrat av Mejsel
Lägga in bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är limmat av diamantaquarien i Tyskland. 15 mm glas. 5 delar i bottnen med förstärkning.

2800x100x12mm förstärkning längs med och 3 st 150x900x12 mm tvärs över. Kan fota det i morgon.

Funderar på att köra 2 Nac9 BM då ljudnivå inte spelar nån roll. Är ju inte lika farligt om nån av dom hänger sig då.

4x400 MH + 6x80 T5 eller bara T5 har jag inte bestämt än. Har ju ingen jättepanik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul idé med dubbla skummare.

Har inte sett det tidigare men satt faktiskt och funderade på det häromkvällen när jag såg en annons med en Deltec AFP-600, likadan som jag har för inga pengar alls.

Måste ju funka lika bra att köra med 2 eller flera begagnade mindre eller nya av enklare modell som att köpa en ny monsterstor som kostar mer än en bondgård.

Dels så satsar man ju inte allt på en och samma häst, dels så kan man komma undan med 4000kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2995-14468922700472_thumb.jpg

Bild 1: gamla Juwelkaret där många fiskar och några koraller får hänga med över i stora.

Bild 2: Vardagsrummet sett från mitten. Akvariet ska stå där vitrinskåpet står och fällas in 15 cm i väggen för att inte stjäla för mycket plats.

Bild 3: Vy från köket

post-2995-14468922700169_thumb.jpg

post-2995-14468922700326_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog ju ett års av lobbyverksamhet med regeringen. ; ) Nej hon gillar detta oxå och huset är på nästan 300m2 så hon får bestämma över dom andra 297. : )

Jens: Sumpen blir i källaren så värme är inga problem. Har satt in en lite kamin ( den svarta klumpen till vänster i bilden ) om man går och donar med akvariet är det rätt mysigt med en sprakande brasa.

Sumpen och ställningen kommer kläs in med vitlackad aluplåt som är isolerad med frigolit och ventilationen kommer bara ta luft inne ovanför i själva sumpen, inte i rummet.

Bifogar en bild hur det ser ut nu med väldigt skitigt golv:post-2995-14468922702207_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...