Gå till innehåll

Pump/streamer som går att köra med intervaller


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Tack, men Tunzen är 12V och ganska kostsam tyvärr... och hela grejen var ju att bygga kontrollern själv. Jag vill egentligen mest se vad jag kan göra själv för att i framtiden kanske bygga ett mer högkvalitativt system. Då kan jag hålla med om att Tunze ligger med som ett alternativ! Jag har kollat lite på Boyu Wave maker som finns på Fish-Street. IAF WM-3 bygger på 230V streamers som går i intervaller. WM-2 står att man kan ställa in flödeshastigheten på, så undrar om det är 12V i den istället? Tyvärr kan jag inte hitta dem utan kontrollern...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med våg i våra små kar är att du måste hitta självsvängningsfrekvensen för att få en stående våg en sk Seichervåg. För att få en våg i mitt percula 120 så låg den kring 0,8 sekunder från absolut noll till 100 % och tillbaka. det är bara de små likströmspumparna som kan klara detta tror jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att även Resun Wave 15000 (flöde på upp till 15.000l/h) går på 24V... men den borde nästan kunna skapa en våg i ett 720 - lite för stor för mitt tilltänka projekt med andra ord...

Brukar lågspännings-streamers gå med PWM-styrning för att få till de lägre flödena eller är det bara så att man sänker spänningen på något sätt?

Om man tittar på VorTech så går väl den konstant och sen varvar upp för att skapa vågen? Finns det några direkta fördelar med att inte låta streamern stanna helt mellan "arbets-faserna"? Tycker det borde bli mer effektivt att stänga av helt i vilofasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är vilken pump orkar med att varva upp varje 0,5 sec cirka för att sen nästan stanna o börja om igen..

O gärna då hyfsat ljudlöst.. Har kört mina vortech på wave läget en längre tid o får kanske 3cm till våg ganska lätt , dock blir vågen "snabb" för min smak.. Det här härliga svajandet finns delvis på vissa platser i karet men absolut inte över hela..

Ska tillägga att just mina vortechar är inte direkt ljudlösa i detta läge, men

Blir hemskt snyggt i baljan.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...