Gå till innehåll

Mitt nya 180l !


Dellan1980

Rekommenderade inlägg

Starta precis upp ett 180l salt till hemma :)

2 seio propp en 1000 och en 500

en rio nano Skummare

4x 39w lysrör 15000k

runt 28kg ls

en doris

4clowner

3 chromis

2 trestrimmiga fröken fiskar

3 turbo sniglar

1 nasarius snigel

2 räkor mot glas ros

så här ser det ut nu iallafall :) tacksamm för bra uppgraderings förslag

har en del koraller som jag inte vet namnen på kan ni lista ut dom så säg gärna :)

post-6025-1446892278756_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bättre skummare, med alla fiskar du har så kan du behöva en riktig skummare för att exportera skit ur akvariet. Jag är inte insatta i dina pumpar men om det är L/timme 1000+500 så skulle jag nog skaffa en vettig cirkulationspump också, så du har iallafall 2000L/timme i cirkulation. I mitt 180L har jag 1x 1000L + 2x 1500L + 1x 2300L = 6300L/timmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fysiskt för stor alltså? Då blev det genast svårare.

Är det att den inte får plats bakom karet, eller att den tar för stor plats på något annat sätt? MCE 300 då?

Det finns ju iofs fler sorters skummare, t ex som Finnex PS60, Grotech HEA80, som man kan hänga inuti karet,

Har du möjlighet att skaffa en sump? Det underlättar väldigt mycket.

Med överrinningsbox så behöver du ju inte borra akvariet, men det finns ju andra hinder om t ex bänken inte lämnar några möjligheter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske får skaffa fler små skummare istället som du säger ? för den är fysiskt för stor :) men ska kolla lite på andra hade en aqua medic tidigare nått plast rör men vart så jävla trött på att byta syrestenar hela tiden :S så den kastades :) dock har jag inte utrymme eller konstruktion på golvet ja golvet torpar grund från 1800 talet med gjutna stenar runt om huset så jag inte kommer under :P så jag vill inte belasta för mycket med vikt heller :D

men kan det hjälpa med 2 rio nano kanske ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du definera "fysiskt för stor"? Rio nano skummare är inte bra, jag har inte använt en själv men den allmänna uppfattningen verkar vara att de är värdelösa.

Om vi ska hjälpa dig så kan det vara bra att ha några parametrar:

*Hur stor får skummaren vara?

*Ska den vara i akvariet eller hänga på utsidan?

*Har du någon ytavrinning?

*Vad har du för budget?

*Ligger lysrampen "på" akvariet eller hänger den ovanför?

Det skulle vara bra om man fick en helbild av ditt akvarium så man vet vad du har att leka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska ta en helbild ikväll så ni får se :) Budget ! :P den är väll alltid så billigt som möjligt till bra kvalitet :) då det är levande djur vi talar om ! och rio nano skummaren jag har tycker jag verkar funka kanon blir massa äkligt bös i skummet så nej jag tror man får tänka på annat sätt i det fallet ! dock så låter den en del och det är ju ganska jobbigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll koll på MCE600 istället, den är inte för stor. Bara att hänga på höger eller vänstra sidan av karet. Håll koll på annonser, brukar säljas för bara 2000kr begagnat. Jag har en som jag har haft i mitt 240 liters Rio Juwel, men har uppgraderat till ett Juwel Vision 450 nu som jag ska ha skummaren till istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ska fundera lite ! dock så kanske jag får försöka bygga en ny bänk istället så jag kan få ner tekniken i en sump ! skulle ju verkligen underlätta om jag kunde dra ledningar till sump till andra bärande balkar förstås i huset ? hur svårt är det att bygga ett sånt system där man har sumpen 4 meter ifrån karet ? nån som vet och har en aning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hea 80 är faktiskt en ganska klen skummare. Den har en helt normal pump som drivning. Skummarpumpar har en speciell impeller, nålhjul med pinnar antingen axiellt eller radiellt kanske också med någon form av trassel. Det gör att pumpen i idealfallet lämnar små bubblor i jämn storlek. Men HEA 80 har en standard Eheimpump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gröna alger konsumerar både Nitrat och Fosfat när de växer, det stämmer ja. Men, vill man bli av med detta N&P riktigt effektivt så gäller det att exportera ut det ur akvariet. D.v.s få ur algerna. Det är klart att en betare hjälper, men en hel del av näring återgår till akvariet eftersom fisken inte binder all denna näring i sin kropp utan bajsar ut en del igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anledning varför jag frågar är det att jag försöker odla gröna alg stenar i ett akvarium som jag kan släppa ner i det större akvariumet för att hjälpa till med nitrat och fosfat värden :) försöker hela tiden hitta en naturlig lösning på problemen :D jag älskar att se naturen göra det den gör bäst :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...