Gå till innehåll

stigande nitri och nitrat värden


kvalle

Rekommenderade inlägg

håller på med ett saltvaten akvarium har rullat med fisk som gåttbort och finns kvar i;)(på grund av tempen i sommras men detär någe annat..)

hur som, det har rullat i ca6månader.

och nu(den 2011-09-3) har jag lagt i ca 3,55kg LS i mitt 60L akvarium med skummare och vanligt skumgummi filter eller vad heter.

med 2 clowner

1 räka

1blå 1 röd erimit

1 snigel

2 blåkinds gobi

salt ca1,024

temp 24-25grader

efter stenen så steg nitrit och nitrtat

gör ca 10% vatten byten dagligen för att förska hålla nera värderna.

nån som vet ungefär hur länge detta kommer fortgå?

eller något annat tips..

post-5882-14468922792617_thumb.jpg

Ändrat av kvalle
fel stavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla matning på ditt akvarium ? själv har jag faktiskt aldrig haft dom problemen med nitrit och nitrat men jag matar ganska sparsamt sen har jag i mitt 180l kar nästan 30kg sten som säkerligen hjälper mig en massa .. men mata mindre och kanske ett par kilo sten till ? fast ska sägas jag är nybörjare och Nixxon kommer nog snart och slår mig på fingrarna igen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din stigande nitratnivå beror på att du fått lite nitrit i vattnet. Nitrit stör nitratmätningarna rätt så ordentligt. Vad sedan din nitritökning beror på är svårt att säga men i grunden är det så att du har för hög belastning i förhållande till din nitrifikationstakt. Dra ner på matningen , ja stoppa den helt under ett par dagar. Min åsikt är att vattenbytena inte behövs - systemet kommer att ställa n sig i jämnvikt ändå.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din stigande nitratnivå beror på att du fått lite nitrit i vattnet. Nitrit stör nitratmätningarna rätt så ordentligt. Vad sedan din nitritökning beror på är svårt att säga men i grunden är det så att du har för hög belastning i förhållande till din nitrifikationstakt. Dra ner på matningen , ja stoppa den helt under ett par dagar. Min åsikt är att vattenbytena inte behövs - systemet kommer att ställa n sig i jämnvikt ändå.

MVH Lasse

stora tack...inget vatten byte gjort och ..nitrit - 0

nitrat ca 3mg/l

så om någon dag kan jag börja mata försiktigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gör så här när mitt nitrit och nitrat värde visats på skalan så slutar jag mata i 3 dagar efter 3 dagar matar jag i 2 dagar en gång om dagen sen efter 2 dagar 2 gånger om dagen dock så är det väldigt låga värden på nitrit och nitrat jag har haft så jag skulle säga ge det 3 dagar utan matning sen försiktigt öka på matningen igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...