Gå till innehåll

Saltmöte 12/9 i Linköping Ljus, kemi och lite annat.


salta wille

Rekommenderade inlägg

Halloj alla saltisar!

Linköpings akvarieförening håller sitt årliga saltmöte måndagen den 12 September.

Plats: Naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping kl 19:00

Det blir ett intressant föredrag av Lasse Forsberg här på forumet.

Lasse:

Jag kommer att ta upp lite om LED, vad man skall tänka på, begränsningar, förtjänster och mina erfarenheter av denna ljuskälla. Den biologiska vattenkemin med anknytning lite till ljuset och bakterieverksamhet - nitrifikation alla akvariers centrum - start av akvarier - sött som salt - fällorna och tricken.

Alla ska ha råd att delta på detta intressanta möte och det kostar bara 40:- och i detta pris ingår fikat som brukar vara ett smörgåsbord av känt LA-klass!:smiley20:

Ta gärna med er fraggar och annat som tillhör saltvattenshobbyn, som vi kan ha på auktionen. Inga avgifter på auktionsgodset.

Eventuellt blir det ett lotteri också!

Ta tillfället i akt och lär er allt om ljus och vattenkemi! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade passat utmärkt, planerat att åka upp till Linköping den veckan. Men nu har jag lyckats bryta smalbenet när jag välte med hästen, så det blir ingen resa (kan inte köra bil). Tror att Lasses föredrag blir intressant dock, så det hade varit kul och lärorikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för ett spännande föredrag i om ditt prototypande av LED ramper, mycket trevligt och kul att se det i verkligheten. Och du var den trevlige rolige skiten jag alltid trott du var :D... Tackar lite extra för kemilektionen du gav, det gjorde gott för geniknölarna (eller, ja, de skrumpna murklorna) att få det uppspaltat på ett så lättförståeligt sätt... Toppen!

Tack även LAF för ännu ett härligt saltvattensarrangemang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ett väldigt intressant föredrag av Lasse. Han berättade om sina olika ledbyggen och om ljusets inverkan på korallerna! Vi som var där vet nu "allt" om hur man bygger en ledramp!

Dessutom så fick vi en föreläsning om vattenkemi! Nitrit, Nitrat, Ammonium, Kväve, Phosphat, och en hel del andra kemiska enheter! Uhhh det var mäktigt! Lasse han kan han!

Nu är det bara att se till att göra rätt i fortsättningen!

Jag kan verkligen rekomendera Lasse som föredragshållare och det var andra gången han gästade oss i Linköpings akvarieförening.

En auktion blev det också och en hel del vackra knappar och annat skoj ropades in till hyfsade priser!

De som hade pengar kvar kunde köpa utomordentligt fina reaktorer till vrakpriser!!

Och så lite bilder i oordning och utan kommentarer!

Väl mött till vårt nästa saltmöte!

post-2871-14468922877415_thumb.jpg

post-2871-14468922875909_thumb.jpg

post-2871-14468922876085_thumb.jpg

post-2871-14468922876251_thumb.jpg

post-2871-14468922876444_thumb.jpg

post-2871-14468922876601_thumb.jpg

post-2871-14468922876773_thumb.jpg

post-2871-14468922876973_thumb.jpg

post-2871-14468922877112_thumb.jpg

post-2871-14468922877272_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som ger sig på att hålla ett föredrag om ljus och elektronik uppe i Linköping kan inte vara riktigt vaggad tänkte jag när jag såg publiken innan föredraget. Nu räddades jag väl av två fantomer på detta ämne inte var närvarande - men nervöst var det. Var tvungen att tvåla till publiken med lite kemi på slutet fast jag fick inte igång Norberg helt. Det slutade med att vi var överens :)

Tack för de snälla orden både Salta Wille och Jani och den trevliga publiken. Och tack Lars A för logi och helt underbara ägg till frukosten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...