Gå till innehåll

180 L Sjöhästkar


Freddi

Rekommenderade inlägg

Då får man starta en ny tråd då det andra 80L Mollyhotellet för hästarna är nerlagt.

Nya karet är ett Juwel 180L med 2x45W T5 + lite led ljus och en Mce 600 skummare.

Invånarna i Karet är 4st Kuda hästar, 2st svarta och 2st som ska vara ljusa men det är de inte för tillfället.

I karet finns också 1 sandvändare,1 Mandarin,1 sjögurka, lite sniglar och lite koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Karet tuffar på och hästarna verkar trivas.

Idag inhandlades en Chelmon rostratus - Orangebandad pincettfisk.

Hoppas denna nu ska ta hand om mina glasroser som finns i karet, och städa rejält bland dem.

Hoppas även denna ska trivas lika bra som den andra som går i det stora karet sedan många år tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite uppdatering, Jag har nu äntligen flyttat skummaren en Mce600 till en sump. och nu är karet mer eller mindre bubbelfritt.

Jag har skaffat en överrinningsbox, inköpt i från England som nu är inkopplad i systemet och den verkar funkar kanon hittills.

Pincetten gör sitt jobb och har säkert tagit 3/4 av glasroserna nu, men har slagit av på takten.

Verkar som den sparar på dem lite.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tyvärr inte, tror hanarna fått luft i sina fickor, åtminståne den ena.

Jag har provat att få bort det men inte lyckats.

Tror jag skulle behöva hjälp med detta då jag inte är så erfaren med hästar,men vet ingen som håller på med sjöhästar i Skåne som skulle kunna hjälpa mig.

Min ena av de gula sjöhästarna är nu riktigt ljus och verkar trivas mycket bättre sen skummaren kom bort från huvudkaret.

Så kan jag bara få bort luften ur fickorna så kan det nog bli lek tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt på nätet innan hur man gör och hittat bra videor och beskrivningar men det är en sak att läsa och titta och en annan när man ska utföra det.

Har ju provat med första steget att försöka lätt massera ut det men det funkade inte så nästa steg är att öppna fickan med något typ av verktyg.

Det är där man är lite feg, vill ju inte skada dem.

Jag har även varit inne på Seahorse.org och kollat men jag tror inte jag hittade nån som var så aktiv nyligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt på nätet innan hur man gör och hittat bra videor och beskrivningar men det är en sak att läsa och titta och en annan när man ska utföra det.

Har ju provat med första steget att försöka lätt massera ut det men det funkade inte så nästa steg är att öppna fickan med något typ av verktyg.

Det är där man är lite feg, vill ju inte skada dem.

Jag har även varit inne på Seahorse.org och kollat men jag tror inte jag hittade nån som var så aktiv nyligen.

Starta en ny tråd med ditt problem där så kommer du att få hjälp förhoppningsvis, finns otroligt många duktiga sjöhästsägare där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har börjat få lite mycket alger i karet, lite mer än jag vill ha.

Så fick det bli en tur till Kristianstad Zoologiska då jag ändå skulle skjutsa frugan och hennes kompis till Ladies Night, väl där hittade jag en

cool krabbat som fick följa med hem.

Hoppas han kommer att plocka lite alger.

Här kommer en bild på den.

post-2936-14468923257578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mina hästar så hade jag återkommande problem med luft i fickan på en av mina hanar, det finns bra info på seahorse.org om detta och hur man löser det. Det är alltid lättare om man är två som hjälps åt, en håller hästen i ett stadigt grepp och sätter ett finger på fickans "undersida" eller vad man ska kalla det, så luften rör sig mot öppningen. Om inte luften försvinner ut av sig själv då använde vi en 1ml spruta (som man brukar få med till div tester). Den är ju inte speciellt vass och petade lite försiktigt vid öppnigen samtidigt som man fortfarande höll fingret på samma ställe så brukade luften komma ut, viktigt dock att inte peta in i fickan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det är luft i fickan?

När jag hade haft mina hästar i ett par veckor trodde jag att ena hanen hade fått luft, men efter någon vecka så ploppade det ut ca 100 småhästar :)

Har han svårt att simma?

Lite svårt att simma har han, men han kan.

Han har varit lika svullen i påsen ett tag nu och jag har inte sett den bli mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon Jesper.

Har kollat lite seahorse.org me inte riktigt hittat det jag letat efter.

Det hade varit intressant och veta om nån i närheten av mig (Hässleholm) också håller på med sjöhästar och som man kanske

kunde prata med och ev. få hjälp om så behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade av en ren slump i sumpen till akvariet i morse och hittade 2st häst yngel.

Trodde båda hannarna hade luft i fickan, men tydligen så hade den mindre av hannarna ingen luft utan lite yngel i fickan.

Denna hannen hade inte så stor mage och den har varit så ganska länge så det blev en överaskning.

Jag har ingen förhoppning att klara dessa, men hoppas på att det blir fler framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...