Gå till innehåll

Mitt Sun Sun Aqua 500L


twe141

Rekommenderade inlägg

Hej Nu har jag en Uppgradering, jag postade mitt förra kar när jag boode i Ningbo, i våras så gick flyttlassset till Shanghai. Jag har gått på ett antal niyar men nu så kan jag med glädje säga att de sista månader så har karet funkat klockrent och jag är rätt stolt, speciellt över mängden kalkalger,rosa på all stenar förutom de nyinköpta.

Karet 1500x550x620, ett Kar med sump färdigbyggt, täckt i plast, ingen super kvalitet på luckor och liknande men bra tjocklek på glaset och ytavriningen är bra.

Osmos, byter kolpatron numer varje månad, fruktansvärt klorerat vatten, som extra säkerhet så tillsätter jag Aqua Plus från Kagen, med biverkningen att skummaren skummar över varje gång jag har bytt vatten.

Skummare JNS IS-3E+ en skummare från Taiwan, innan har jag kört med Aqua medic, har faktiskt en AM som jag bad min mor skicka ner till mig men den är kvar i Kartongen, JNS skummaren är outstanding och kostade mig 2000 SEK, Hade en Weipro innan den kastade jag ut efter 3v, totalt oduglig KÖP INTE!!!

post-5149-14468922825548_thumb.jpg

post-5149-14468922825766_thumb.jpgBelysning: Weipro, en ramp med 6T5 rör, köpte importerade rör från Tyskland, kompleterade med en led 24W från Weipro. Det är sommar nu så varmt som f.. byter til MH nästa månad. Rampen är rätt ok, diod lysningen är knappt ok. men funkar

Kylare, Resun, kina märke, funkar utan problem. visst låter som ett kylskåp, men rätt effektiv så den går inte mer än några timmar om dygnet trots 28-30 värme inomhus.

Cirkulation polarid, Sun Sun. Funkar bra Sun Sun är bra pumpar har haft en del andra Kina pumpar som har varit katastrof med dessa har funkat bra.

UV damm UV, fick inte tag på något annat

Min affär köper från en dist, i Hongkong, koraller och fisk begränsar sig i huvudsak till Indonesien. Ni få gärna hjälpa till och artbestämma det första fotot.

Kemi det jag kan mäta

Nitrit 0

Nitrat 5

PH 8

KH 10

CA 420

Så rätt ok,

Jag sätter till Ca och KH med buffer och Aquamedic flytande Kalcium samt MG samma sort och märke, dock finns inga tester att tilgå så jag vet inte MG halten, Jag byter 60L i veckan en ggr per månad 120L för att behålla balansen blandar Aqua medic salt imoprterat från Tyskland, natrum fritt salt finns inte att få tag i. Har bestället en kalkreaktor från Hongkong, Importerad CaCl i flytande form är rätt dyr här nere så jag vil helst sluta. Allt avdunstat fylls på med Kalkvatten, men har problem med kalket, så fuktigt här så när jag har öppnat burken så klarar den bara någon månad, sedan så får jag aldrig kalkvattnet till att klarna. tror det blir fuktskadat.

//Thomas

post-5149-14468922825326_thumb.jpg

post-5149-14468922826032_thumb.jpg

post-5149-14468922826253_thumb.jpg

post-5149-14468922826479_thumb.jpg

post-5149-14468922826686_thumb.jpg

post-5149-14468922826903_thumb.jpg

Ändrat av twe141
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Var och shoppade i förra veckan, inhandlade en ny MH ramp, tänkte växla mellan T5, LED och MH mellan sommar och vintertid för att avbelasta kylaren. Det blev en MH 3x150w 150cm, var lite nervös att rampen skulle bli för lång då karet är 150cm och rampen likaså, Men det blev bra, och himla fint ljus. Jag hade en 2x250 hemma i Sverige på ett lika stort kar, detta blev bättre, jämnare ljus. Det är en Weipro, jag vet att de inte går att jämföra med tysk kvalite men man tar vad man haver och 3980 för en MH får man väl räkna som ett fynd. Och ärligt så är det helt ok, den brummar inte och ljuset är helt ok mycket bättre än innan och det ser väldigt vitt ut, men hur vet man? man kan bara hoppas att det är ok och så länge det ser bra ut och korallerna är lyckliga så varför klaga.

Har även börjat mata med plankton undrar varför man inte gjort detta tidigare, Korallerna är älskar det. visa LPS är cm längre än innan.

Nitraten har gått upp, nu är den runt 20, har ökat dosen men vodka, från 10ml till 15 ml med dygn, vi får se om det hjälper, men egentligen så ser jag inga problem. inte en elak alg någonstans, nästa investering blir en kalkrektor. Är lite nervös för salt balansen, jag byter 60l i veckan, men tillsätter kopiösa mägnder buffer och Calcium klorid. KH sjunker mer än en grad per dygn kämpar för att hålla den uppe över 8.

post-5149-14468923062403_thumb.jpg

post-5149-14468923062743_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjäna så mycket som möjligt genom att göra så lite som möjligt, nävars försöker få fart på ett svensk bolag här nere, inte helt utan ett par losec kurer i månaden :-)

Men jag är nöjd, sun sun är inte dåligt, kanske inte sådär jättebra heller men duger. Skummaren från weipro var nog det sämsta skit man kan tänka sig, helt otroligt finns inte ord men lysramperna är ok. Jag har en T5 en MH och en LED från Weipro, och det är ok LED är lite dåligt lys i men annars så helt ok. Skummaren från JNS är bara underbar, kan verkligen rekommendera har fortfarande min Aqua Care från min kära mor här men den är i kartongen och får så förbli denna är 3ggr bättre.

Kylaren börjar bli lite ineffektiv, men tänkte slänga i några tabletter till kaffemaskinen i helgen så skall det nog bli bra, kan faktiskt rekommendera för svenskar som inte vill investera en förmögenhet i något som man bara behöver 2v per år. Här har den gått i 4mån oavbrutet och den funkar ännu så det torde betyda en sådär 20 år hemma i Svedala.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nitraten har varit högt tidigare, men är numer under kontroll. Inhandlat lite smått och gott, synd min eldkejsare har dött, vet inte varför, tjock och fin utan prickar en dag vara han inte där mer, ålderdom? krabba? hoppat ur? ingen aning, men borta är han och det är synd :-(

Hade ett missöde förra veckan, timern fastade så belysningen var på i 3dygn då jag var bortrest, jag brände 3 koraller, en ser fortfarande blek ut de andra är ok nu. hoppas den sista oxå återhämtar sig.

Men i övrigt nöjd flyter bra, fortfarande har stått nu i 6månader har ännu inte kört igång någon kalkreaktor, får se om jag gör det, med balling light så funkar det rätt bra får öka KH mängden, kalkalgern och koraller äter KH, 1 till 2 grader per dygn utan tillsatts,

post-5149-14468923517043_thumb.jpg

post-5149-14468923517244_thumb.jpg

post-5149-14468923517456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, hrm.... latininska namn är inte min starka sida trädkorall tror jag om jag inte minns fel. Men inte så svår ser den ofta när jag dyker djupt eller på baksidan av ett överhäng dvs lite ljus och strömt och mata så går det bra, jag har haft problem att hitta ett bra ställe då de är rätt stora, men verkar anpassa sig till lite mer ljus än i naturen när den inte står direkt under mh min blommar ut 3-4 ggr per dag och verkar må bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, hrm.... latininska namn är inte min starka sida trädkorall tror jag om jag inte minns fel. Men inte så svår ser den ofta när jag dyker djupt eller på baksidan av ett överhäng dvs lite ljus och strömt och mata så går det bra, jag har haft problem att hitta ett bra ställe då de är rätt stora, men verkar anpassa sig till lite mer ljus än i naturen när den inte står direkt under mh min blommar ut 3-4 ggr per dag och verkar må bra
'

Okejokej!. Hur sköter du dina vattenbyten, är det med havsvatten (med tanke på var du bor) eller är det blanda salt å vatten som gäller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja Shanghai vatten kokar jag inte ens makaroner i duger knappt att dusha i. osmos med kolfilter som jag byter 1ggr per månad samt halva sumpen full med aktivt kol. Hade jätte problem i början med vatten men nu funkar det med hängslen och livrem.Körde förut med extra vattenberedningspreparat men var så jobbigt att ta hand om, skum aren den löpte amok och körde ut 3l vatten efter varje byte så skippat den delen. Har även upptäckt att kolpatroner även som nya kan vara problem känns på doften av vattnet här om den var kass eller inte troligtvis dragit åt sig föroreningar i luften så kolet är slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer sedan gissar jag att i en stad där källan för avlopp och intag är samma så finns det nog en hel del annat smått å gott också men vattnet är extremt klorerat du Lasse lärde mig att de fans två sorter gas och cloramid tror jag har båda i mitt vatten. Lufta hjälper inte.Men kolet är bra Bara osäkerheten om allt är borta efter osmosen so är lite jobbigt, men som sagt kolet i burken borde ta hand om ev rester köpte ett nytt kolfilter i går 500g la i allt ihop byter om en månad igen. Vill verkligen inte krasha är mest lyckade karet så far riktigt nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...