Gå till innehåll

Anemon foder


Johan.mag

Rekommenderade inlägg

Som Mats säger... Jag har även läst i Daniel Knops bok att han rekommenderar att emellanåt bjuda på lite vitaminer och aminosyror. Finns att köpa lite varstans i akvariebutiker. Men det kanske bara är när man är orolig för att de börjar degenerera eller nåt? Har inte boken hemma för tillfället så jag kan dubbelkolla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag försöker hålla det så naturtroget som möjligt, i naturen så äter inte de flesta anemoner stora fiskar etc utan smådjur och skit från fiskarna som bor i den Jag brukar spruta in lite mysis / artemia / Cylop Eeze någong gång i veckan men annars får dem klara sig på det den får av fiskarna som i havet. En gång i månaden så får min finhackad musla/räka/lax eller liknande (1-2mm bitar).

har aldrig haft en anemon som dött i mitt kar (dock har jag haft 5 fördelningar över senaste året)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner ska ha artemia och krill. Inte skalade räkor eller halva fiskar. Det är artemia som de äter i naturen och är byggda för. De klarar någon enstaka gång att äta fisk eller stora räkor men det är inte att rekommendera.

Om man nu inte pratar om sånna anemoner med riiiiktigt lång tunna armar / carpet anemoner. Båda dessa är ju kända för att ta levande fisk om de får chansen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag försöker hålla det så naturtroget som möjligt, i naturen så äter inte de flesta anemoner stora fiskar etc utan smådjur och skit från fiskarna som bor i den Jag brukar spruta in lite mysis / artemia / Cylop Eeze någong gång i veckan men annars får dem klara sig på det den får av fiskarna som i havet. En gång i månaden så får min finhackad musla/räka/lax eller liknande (1-2mm bitar).

har aldrig haft en anemon som dött i mitt kar (dock har jag haft 5 fördelningar över senaste året)

Äh, du han före ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner ska ha artemia och krill. Inte skalade räkor eller halva fiskar. Det är artemia som de äter i naturen och är byggda för. De klarar någon enstaka gång att äta fisk eller stora räkor men det är inte att rekommendera.

Njaee... artemia lever i saltsjöar, inte i havet. Däremot håller jag helt med om att det artemia och annat smått foder är bättre än större grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka anemoner pratas det om? De har väl lite olika födokrav beroende på art? S. Haddoni ("carpet") läste jag äter mer svårsmält så som räkor,fisk.. Min tog en stor krabba, spottade dock ut klorna... Min S Tapetum ("maxi-mini") har också tagit småfisk f mig. Den reagerar inte om den får Red plancton,cyclops el dyl. Men omden ges en liten räkbit tex "hugger den som en kobra". :)

Mina S. Hispidus-räkor har lärt sig att ta mat från min BTA.Man får mata dem mätta samtidigt som anemonen annars tar de maten direkt.Tog en av dem på bar gärning när den körde ner en klo och tog halvsmält räka av anemonen flera timmar eft matning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner ska ha artemia och krill. Inte skalade räkor eller halva fiskar. Det är artemia som de äter i naturen och är byggda för. De klarar någon enstaka gång att äta fisk eller stora räkor men det är inte att rekommendera.

Berätta inte det för min BTA, den mår utmärkt i all sin okunnighet... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det väl dax att gå emot er alla MEN jag håller med er om artemia.

Min anemon får övermatningsrester av Formula One och Two plus lite artemia nån gång i månaden och den växer och mår hur bra som helst.

Även under den perioden som jag medvetet hade för höga värden (fosfat och nitrat) för att föda upp Turcius sniglar i burken. Ursäkta stavningen på snigeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...